Unconfigured Ad

Collapse

Ulyd i Saito motor

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SGK
    • Jul 2006
    • 31

    #1

    Ulyd i Saito motor

    Problemet var ikke i motor, men i festeplata til spinneren:\ *flaut*
    Last edited by SGK; 21-12-06, 15:15.
    Svein Gunnar
    ---------------------
    Sceadu evo 50
    ---------------------
    Falcon 3D SE
    ---------------------
    Falcon 3D
    ---------------------
    Minifuntana 3D
    ---------------------
    JR 9xII
    ---------------------
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

    #2
    Har du kjørt den på leanet fuel + lite olje i fuelen? Prøv å fete ut eller øk oljemengden i fuelen. For lite olje i veivhuset=mere støy.

    Comment

    • joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

      #3
      Supra25 hadde noe lignende på en ny Saito for et par år siden. Var "noe" løst et sted tror jeg. Og han fixa det greit mener jeg også å huske. Når han leser dette (etter Notoddenstevnet) regner jeg med han kan svare.
      Mener å huske at feilen var grei å rette da han fant ut hva det var, men jeg husker dessverre ikke hva eller om det trengtes nye deler...
      Som du sier: lagre kan være feilen men jer er ikke så sikker på at det var det.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment

      • RS
        • Dec 2004
        • 312

        #4
        Hei
        IKKE start den opp uten å ha åpnet og sjekket om det er spon i den.
        Det kan gjøre vondt værre om du bare starter med litt mer olje og fetere blanding!!!
        Hvis du ikke er sikker på hva du gjør, få en til å hjelpe deg.
        Vent på evt. svar fra Supra.

        RS
        Ronny Sundbye
        Young man, was that a landing or were you shot down?

        Comment

        • Motorboy
          • Nov 2003
          • 1566

          #5
          Supra25 hadde noe lignende på en ny Saito for et par år siden.
          Husker nå igjen, http://www.modellflynytt.no/showthre...ighlight=Saito ,det var en som hadde fått ødelagt rådelager og veivhuset var full av spon innvendig. Da var det snakk om motoren var kjørt for mager eller hatt for lite olje i fuelen som forårsaket rask nedsliting av rådelager..

          Beklager så mye at jeg glemte å skrive i tillegg om å sjekke spon i veivhuset...

          Comment

          • SGK
            • Jul 2006
            • 31

            #6
            Jeg har ikke kjørt den lean det er helt sikkert. Snarere tvert i mot. Jeg flyr på ModelRacingFuel 15/15. Skal åpne og sjekke for spon idag. Det høres egentlig ikke ut som lager. Dessuten så ville jeg vel merket det når jeg dreier propellen for hånd uten plugg i?
            Svein Gunnar
            ---------------------
            Sceadu evo 50
            ---------------------
            Falcon 3D SE
            ---------------------
            Falcon 3D
            ---------------------
            Minifuntana 3D
            ---------------------
            JR 9xII
            ---------------------

            Comment

            • SGK
              • Jul 2006
              • 31

              #7
              Oppdatering

              Da har jeg åpnet Saito'en og sjekket for spon. Ingenting å se. La i godt med afterun olje og skrudde sammen. Byttet fra trepropell til APC og...voila. Ingen lyd når jeg drar den med elstart hvertfall. Har ikke startet motoren enda. Skal vel ikke være noen fare å gjøre det nå? Har kjørt alle min motorer på ModelRacingFuel uten problemer. Bør jeg vurdere en annen type fuel for denne Saito motoren?? Sitter bmed en litt vond smak i munnen av hele Saito motoren. Med OS er det liksom aldri noen problemer.....
              Svein Gunnar
              ---------------------
              Sceadu evo 50
              ---------------------
              Falcon 3D SE
              ---------------------
              Falcon 3D
              ---------------------
              Minifuntana 3D
              ---------------------
              JR 9xII
              ---------------------

              Comment

              • Motorboy
                • Nov 2003
                • 1566

                #8
                Saito og OS er forskjellige når det er snakk om effekt og belastning på vitale deler.

                Men har du sjekket slitasje på kamakselen?
                Kammen skal ikke ha spisse eventuelt nær avrundet kam, kammen skal se ut som pen eggformet kam.

                15% olje er litt for lite.. Du kan tilsette 3 % castorolje i fuelen og tilsammen kommer du opp til 18% olje med castorolje som forsterker oljefilmen og får forlenget levetid ( spesielt på kamaksel/løfterer mer utsatt for slitasje hos saitomotor)

                Comment

                • SGK
                  • Jul 2006
                  • 31

                  #9
                  Originally posted by Motorboy
                  Saito og OS er forskjellige når det er snakk om effekt og belastning på vitale deler.

                  Men har du sjekket slitasje på kamakselen?
                  Kammen skal ikke ha spisse eventuelt nær avrundet kam, kammen skal se ut som pen eggformet kam.

                  15% olje er litt for lite.. Du kan tilsette 3 % castorolje i fuelen og tilsammen kommer du opp til 18% olje med castorolje som forsterker oljefilmen og får forlenget levetid ( spesielt på kamaksel/løfterer mer utsatt for slitasje hos saitomotor)

                  Har ikke sjekket slitasje på kamaksel. Visste ikke helt hva jeg skulle se etter. Men takk for tipset, skal sjekke det.
                  Da blir det en tur til NM i morgen for å kjøpe olje!
                  Denne skulle være grei? --> http://modellers.com/waModellersSbo/...tId=5508&blId=


                  Takk for innspill!
                  Svein Gunnar
                  ---------------------
                  Sceadu evo 50
                  ---------------------
                  Falcon 3D SE
                  ---------------------
                  Falcon 3D
                  ---------------------
                  Minifuntana 3D
                  ---------------------
                  JR 9xII
                  ---------------------

                  Comment

                  • Motorboy
                    • Nov 2003
                    • 1566

                    #10
                    Originally posted by SGK

                    Da blir det en tur til NM i morgen for å kjøpe olje!
                    Denne skulle være grei? --> http://modellers.com/waModellersSbo/...tId=5508&blId=


                    Takk for innspill!
                    Ja, bruk denne olje som tilsetningsolje for fuelen.

                    Comment

                    • MicroMac
                      • Jan 2003
                      • 632

                      #11
                      En kamerat har en Saito 125, han benyttet MRF 15/15, og hadde akkurat samme tendensen, en slags merkelig gnisse lyd i motoren.
                      Ikke kunne han begynne og leane den ut skikkelig heller, for da dukket lyden opp
                      Noen ekstra% i fuelen og den går som en drøm, mykt og fint. Og rock stabil
                      Utrolig trivelig motor

                      MRF er en yppelig fuel, men jeg vil ikke ta sjansen på 15% olje den dagen jeg får en Saito i hangaren. Det er rett og slett for lite spesielt de første litrene..... 4 stroke er en helt annen skål enn totakter

                      Det strider dessuten direkte mot Saitos egen anbefaling.

                      Følgende er sakset fra Saito Manualen datert 2005
                      for små og medium store Saitos opp til og med 125

                      1. Fuel. For maximum protection and
                      loogevity of Saito engines, Saito
                      recommends a fuel containing 20% oil
                      and 10-15% nitro methane. If this blend is
                      not readily available, the next best
                      selection is a high quality 2-cycle glow
                      fuel, such as Hangar 9 Aero-Blend,
                      Omega, Cool Power, K&B, Power
                      Master, etc. Use of fuels composed
                      entirely of castor oil is not recommended.
                      A mix of synthetic-castor oil is acceptable
                      and can be found in the various fuels
                      described above.
                      mvh MM

                      Comment

                      • SGK
                        • Jul 2006
                        • 31

                        #12
                        Men ikke lett å få tak i fuel med 20 % olje...
                        På NM f.eks selger de Byron fuel. 4T fuelen deres inneholder 16% hvorav 3 % er castor. Eneste de har med 20% er en helifuel type. Da inneholder den helsyntetisk Heli-Glo olje....
                        Noen som vet hva som er spesiellt med denne oljen og kan den evt brukes?
                        Er ikke noe problem å følge Motorboy`s forslag om å blande til 3% castor selv men...får man det ferdig så er det jo lettere
                        Svein Gunnar
                        ---------------------
                        Sceadu evo 50
                        ---------------------
                        Falcon 3D SE
                        ---------------------
                        Falcon 3D
                        ---------------------
                        Minifuntana 3D
                        ---------------------
                        JR 9xII
                        ---------------------

                        Comment

                        • Outlaw
                          • Feb 2006
                          • 348

                          #13
                          Hvorfor gjøre livet så komplisert? Vi har kjørt Saito fra små ensylindrede motorer til store V-Twin og stjernemotorer nå i årevis på fuel med tyske Aerosave olje. Ikke ett problem. Faktisk bruker vi fuel med 15% nitro og 15% slik olje på alle motorer, både 2-taktere pg 4-taktere. Både på fly- og helikoptermotorer av de fleste fabrikater: ASP, Irvine, Magnum, Moki, OS, Saito, SC pluss noen motormerker til..
                          Følger man "boka" og kjører motorene inn skikkelig, dvs. kjører med litt fet blanding på hovednålen, gjerne i luften under varierende belastning og med god kjøling, sørger for at fuelsystemet er tett og rent inklusive filtre osv., bruker en skikkelig glødeplugg som passer til motortypen og en korrekt propell, ja så unngår man problemer. Det er unødvendig og fordyrende med diverse "mirakeltilsetninger". Og en gang for alle hvis man følger nevnte forholdsregler: Castor eller Ricin-olje er nok gått ut på dato! Brukes overhodet ikke i andre motorer i dag - nei, forresten på eldre russiske stjernemotorer osv. smøres det nok fortsatt med endel rimelig castor....
                          Richard B.
                          Last edited by Outlaw; 11-09-06, 14:12.

                          Comment

                          • Outlaw
                            • Feb 2006
                            • 348

                            #14
                            Aerosave

                            PS:
                            For ordens skyld: dette var ikke fuelreklame. Den omtalte synth. oljen brukes nemlig av diverse fuelprodusenter - både norske og utenlandske!
                            Richard B.

                            Comment

                            • SGK
                              • Jul 2006
                              • 31

                              #15
                              Joda Richard, vel og bra at dere har kjørt i mange år på den og den fuel blandingen. Jeg har heller aldri tidligere hatt problem med å kjøre mine motorer på 15/15 fuel. Men i akkurat dette tilfelle med akkurat denne Saito motoren så har jeg hatt problemer. Jeg var på NM idag og kjøpte Byron 10/18 fuel idag. Ikke en ulyd fra lager og motoren gikk som den skulle. Saito selv anbefaler jo et forholdsvis høyt olje innhold (20%) og det er vel ikke helt uten grunn?
                              Svein Gunnar
                              ---------------------
                              Sceadu evo 50
                              ---------------------
                              Falcon 3D SE
                              ---------------------
                              Falcon 3D
                              ---------------------
                              Minifuntana 3D
                              ---------------------
                              JR 9xII
                              ---------------------

                              Comment

                              Working...