Unconfigured Ad

Collapse

Thunder tiger 54 4t som slår tilbake

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ln-ham
    • Jan 2006
    • 12

Thunder tiger 54 4t som slår tilbake

hei. Jeg har en TT 54 4takter som slår tilbake, og det er et stort problem for den ødla hele nesa på cuben som den stod i. Jeg har alltid hatt problemer med motoren, for den er liksom så følsom på justeringene. tilbakeslagene er verst under start og på høyt turtall (den går fra full fart till helt stille med ett smell så propellen skrur seg løs) Håper noen har noen erfaring med dette ellers går den i søpla.

MVH

LN-HAM
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

Pga motoren er stilt leanet, så skrur den propellen løs eller slår baklengs. Primer motoren litt fetere før start og start motoren i motsatt vei ,og den vil gå i riktig vei. Unngå motoren kjører i leanet tilstand, det kan være leanet tomgangskrue eller hovedyseskrue.

Comment

• jarle
      • Feb 2005
      • 341

I tillegg kan nevnes at mange 4-taktere blir lettere å justere hvis du kutter ut å bruke evt. trykk fra potte.
      Vet ikke hvordan du har gjort dette men hvis du primer for mye under start er det normalt å få tilbakeslag. Det er også vanlig at motoren stopper kontant hvis du prøver å kjøre den opp mot full gass med glødingen på.

Jarle
      It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

• Motorboy
        • Nov 2003
        • 1566

For mager blanding kan gi detonasjon, gir tilbakeslag under startforsøk.

Det beste jeg gjør som du kan gjøre.. Skru hovedysenål 1/2 tørn ut (ikke fra stengt dyse, kun fra motoren kjører på denne hovedysenål innstillingen), prime motoren (ikke for mye ellers blir pluggen våt). Sett pluggklypa og slå propellen rask bakover (med trepinne eller startstikke hvis du er usikker på å bruke fingre). Da tenner motoren og tvinger propellen tilbake til riktig rotasjon. Det kalles mottenning og er like sikker å starte hver gang.

Etter motoren er startet og ta av pluggklypa, still modellen opp 45-90 grader (nesa opp) og lean ut til motor går på max turtall og still hovedyse litt tilbake 1/8-1/4 tørn. Motoren skal miste litt turtall på ca 250-500 o/min som en indikasjon på at den får nok fuel og smøring tilstede (ingen deadstick)

Sjekk om tomgangen er ok før du rører tomgangsdysenål om den trenger mere eller mindre. Følg her: http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=4840

Comment

• ln-ham
          • Jan 2006
          • 12

Takk for gode råd og tips jeg føler nå at jeg har noe å bygge på og vil bruke litt tid på den i morgen.

Comment

• ln-ham
            • Jan 2006
            • 12

Takk for hjelpen motoren går nå helt fint

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Bra du fikk sakene til å virke!
              Ellers er der doble spinnermutre på markedet beregnet på å forhindre at propellen slåes løs... noe som kan være farlig om den treffer folk!
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...