Unconfigured Ad

Collapse

Problemer med Magnum motor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rallypigg
    • Jul 2006
    • 13

Problemer med Magnum motor

Jeg har srudd meg bort på tomgangsnåla. Har prøv å justere meg tilbake til grunninstillinga ved å skru den helt inn og 3 tilbake med spjeldet åpent. Etterpå viste det seg at spjeldet fikk veldig kort vandring, og vandra bare mellom 1/4 gass og 1/2 gass. Prøvde også med lukket spjeld, men dette ble heller ikke bra. Er det noen med makan motor som kan noen indianertriks når det gjelder akkurat dette?

Kommer ikke til skruen med motoren i gang, og det er uaktuelt og stoppe motoren mellom hver justering, da det tar blod, svett, tårer og en halv dag med flikking for å få start på den igjen.
  • ln-ham
    • Jan 2006
    • 12

Hei. Du burde lese det motorboy sendte meg en link til som noen andre på forumet har skrevet, du finner linken under spørsmålet mitt fra i går " Thunder Tiger 54 4 takt"

Comment

• tyor
      • Mar 2005
      • 9757

ta av fuelslangen fra forgasseren og sett på en slangebit du kan blåse i. skru ut hovednåla 2.5runder sett spjeldet på veldig liten åpning, tilsvarende tomgang. og åpne tomgangsnåla til du såvidt klarer å blåe luft gjennom. ellers så er det på noen av magnum/sc motorene mine slik at nåla skal skrus helt ut til den stopper og så 3-4 runder inn for å finne grunnstilling.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

Comment

• olle
        • May 2002
        • 708

Magnum motor...hvilken?

Det kommer an på hvilken Magnum motor du har. 4 takt eller 2 takt? Det er ikke godt å få hjelp hvis man er så sparsom med opplysningene.

Hvis du har en Magnum 46-52 2 takt, så er tomgangsnål innstillingen relativ enkel. Sett trottle på full gass (full åpning). Se ned i luftinntaket. Ved riktig innstilling, så skal tomgangsnålen skrues inn til akkurat enden av sprederøret (hvor hovednålen sitter). Ved full gass skal den alså ikke stå inne i røret. Den skal heller ikke stå så langt ute at en ser tydelig avstand mellom sprederørsenden og spissen på tomgangsnåla. Da er du så nær det går an å komme en perfekt innstilling av tomgangsnåla. Dette vil selvsagt variere noen knepp med fueltype og temperatur.

Men før du skylder på tomgangsnåla. Er du sikker på at du bruker rett plugg? Denne motoren skal ha en middels varm plugg (OS . Fuelen bør ligge på ca 10 % nitro.

Du nevner du ikke kommer til å stille inn når motoren går. Det er ganske håpløst å få til en korrekt justering hvis ikke du kommer til eller har verktøy som passer når motoren går. Da får du ordne deg slik at du kommer til (stabilt stativ for modellen, nødvendig adkomst til alle justeringer og godt verktøy, som passer!). Hvis ikke, blir det mye bingo, og det kan bli en lang dag uten du blir så mye klokere.

olle

Comment

• rallypigg
          • Jul 2006
          • 13

Takk for svarene!
          Beklager, tenkte ikke så langt som å legge ut info om motor. Det er en xls-52. Fikk justert tomgangen etter metoden til Olle, og da gikk den fint, en stund. Kjørte motoren en god stund på bakken og alt fungerte fint. Fikk flyet opp i lufta, men etter 30 sek sluttet gassen og lystre venstretommelen, og motoren gikk for full maskin. Siden jeg ikke har mer enn 4-5 flyturer på samvittigheten tenkte jeg at nå var det gjort. Fløy som ei kråke fram og tilbake etter beste evne helt til det var tomt for drivstoff, og det inntraff jo selvfølgelig i det flyet var lengst borte, noe som resulterte i en nødlanding i toppen av ei bjørk. Flyet berga heldigvis sånn noenlunde (Jupiter).
          Det viste seg at "gassarmen" og kobling til servostag var borte. Mulig dette var noe av grunnen til at den var vanskelig å justere, selv om jeg ikke kunne merke noe galt i det jeg holdt på.

Comment

Working...