Unconfigured Ad

Collapse

Bolte bensinmotor rett i motorboks...eller ikke...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

Bolte bensinmotor rett i motorboks...eller ikke...

Ser at en god del (de fleste ?) bare skrur bensinmotorer (bensin som i 95oktan ol.) rett i firewall/motorboks...

1) Støyer ikke dette unødvendig mye?
    2) Går slike oppsett gjennom støymålingene rundt om kring på de ulike modellflystripene? Hvis ja, på hvilke linje har dere lagt dere..?
    3) Hvorfor gjør ikke folk større forsøk på å vibrasjonsdempe motorene sine?
    Hvilke argumenter har dere for å ikke gjøre det? Er det ikke nødvendig, eller er det vanskelig å få til på en hensiktsmessig måte?

Dette er bare et inntrykk jeg har etter å ha kikket en god del rundt på nettet, så det er sagt. Nå er det jo en kjennsgjerning at det finnes modellflygere som ikke legger ut så mange bilder av doniningene sine også...hehe Tenker på alt fra 25ccm bensinmotorer til motorer i størrelsesorden 200ccm +.

Fortell meg gjerne dersom min oppfattning er "feil" dvs. at de fleste vibrasjonsdemper motorene sine.

Et lite tilleggs spørsmål: Hvilke støygrenser gjelder / vil en i fremtiden komme frem til for slike doninger på f.eks IMAC stevner ol.?
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D
  • Supra25
    • Sep 2003
    • 1825

Hei Espen,

Aller først dette med støyegrenser og Imac. Det er pr. i dag ingen fastsatt støygrense for når en modell er for støyete. Det er opp til dommere\stevneledelse å bedømme. Vi har vel til nå ikke hatt måtte addresse problemet i vesentlig grad.
    Hvis en modell støyer altfor mye så kan CD (contest director) grounde modellen. Videre så vil en støyete modell få en svak score på støy (det dømmes på det også).

Modeller med motorer fra typisk 100ccm og oppover vil uansett ikke gå under hva mange klubber har som støygrense (90-92 dB for 2-takt på på 3m i en klubb jeg er med i).

Hva støydemping av modeller angår så gjør de aller fleste her hjemme en god jobb på dette området ved å bl.a. lage/bruke skikkelig oppheng for pottene/cannisterne og 3-blads propeller. De av oss som anses som aktive i miljøet vil jeg vel si har kjerrer som har et relativt hyggelig støybilde for det meste hvis man tar modell/motor i betraktning.
    Majoriteten av oss bolter rett i veggen.

Hvor effektivt vibrasjonsdemping ved hjelp av gummioppheng\oljedempere er i praksis i forhold til støy skal jeg være litt forsiktig med å uttale meg om siden jeg ikke sjøl har prøvd i praksis. Kato her på forumet kan sikkert si litt om sine erfaringer rundt dette.
    Et stort problem\utfordring er at det ikke alltid er så god plass til å lage slike oppheng uten å måtte gyve på en større modifiseringsjobb. I samme gate så vil man med større motorer bli nødt til å benytte seg av svært stiv gummi. Bruker man for mjuk gummi så vil motoren sprette til alle bauer og kanter ved lavere turtall. Det er jo ikke bra... Noe som funker svært bra ut i fra det jeg har sett er oppheng i oljedempere. Dette er dog plasskrevende og må bygges riktig.

Veldig mye av støyen som er til overs i dag tør jeg påstå er fra feil propellvalg og dårlig festing av potter. Tar man fatt i disse to punktene så blir man kvitt mye. Likeså vil dårling festing av cowling og canopy kunne gi ganske uønskede effekter. Jeg tror nok at mange har kommet frem til at en god jobb på disse punktene reduserer støybildet såpass at det ikke er verdt jobben med å lage gummioppheng til motoren. Jeg må i hvert fall personlig si at jeg er noe skeptisk til hvor effektivt det ville vært i praksis på mine to 100ccm maskiner.

Det er flott at du tar opp slike ting og spør. Forhåpentligvis så vil denne tråden få flere innspill, da aller helst fra de som har prøvd forskjellige vibrasjonsdempende remedier og har gjort seg opp en formening om dette vs bolting rett i.
    Odd Sundet
    http://www.imacnorge.no

Comment

• esmel
      • Dec 2004
      • 2830

Grunnen til at jeg spør om dette er hovedsakelig at jeg selvfølgelig kunne tenkt meg en støysvak modell. Siden jeg nå er i ferd med å ta det lille steget inn i bensinverdenen har jeg jo prøvd å sette meg inn i denne problemstillinga.

I den forbindelse så har jeg også snakket med folk i klubben. Et av flyene har gummioppheng. Den motoren (BME 50ccm) er hengt opp med gummidempere og har et ganske pent støybilde.

Greia er vel som du sier Supra25 at det kan veive litt hit og dit på lav tomgang. Tipset jeg har fått så langt er å f.eks eksperimentere litt med hardheten på gummidemperene evnt. kjøpe/lage noe ala Hydro Mount (Toni Clark=mye penger ut av lommeboka), som da består av en komnbinasjon av myke gummidempere og oljedempere (hvis noen tilfeldigvis ikke skulle vite hva det er...).

Det kan jo virke som produsentene av flyene legger opp til at en bare skal skru motorene rett i motorboksen, samtidig kan det jo virke som på motorprodusentene som de ikke har noen tanker i hodet om at det kanskje hadde gått an å fått til et ringfeste i front på motoren. Det hadde vel løst problemet med gummidempere og at motoren veiver hit og dit på tomgang.

Har det noe å si for støybildet og belastning på servoene, evnt. flykroppen om motoren henger inverted eller sidelengs? Noen som har noen erfaringer på det området?
      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• esmel
        • Dec 2004
        • 2830

v Jeg tror nok at mange har kommet frem til at en god jobb på disse punktene reduserer støybildet såpass at det ikke er verdt jobben med å lage gummioppheng til motoren.
        Betyr det at mann er såpass tilfreds med det støybildet som er pr. i dag med de forhåndsreglene du nevner at man tar en liten hvil på laubærene..? Ikke noe vondt ment, bare en liten uskyldig kommentar
        Espen Melby

Comment

• RS
          • Dec 2004
          • 312

Hei
          Hvis du var på Notodden la du kanskje merke til
          forskjellen i lyd på flere av IMAC flyene som var i luften.
          Det var spesielt en som var meget stille. Tror det var en svenske.
          Han fløy en Extra 260 (sort/hvit) Du finner bildet av den på denne siden:
          http://www.rcsiden.net/galleri/categories.php?cat_id=38 bilde nr 005.
          Jeg aner ikke hva slags motor/potte han brukte, men den var stille!!
          Den PT22 som JOO skriver om i artikkelen sin var IKKE stille!!
          Det var en DA50 med muligens altfor liten potte (pitts-style?)
          Men så er det dette med behagelig/ubehagelig lyd da.
          Wacoen til Geir m/strjerne motor presser nok en del DB, men den er jo så deilig å høre på. Det samme gjelder for de store Pittsene med 200ccm bokser 4'er. De overrasket meg. Jeg hadde kikket på filmen av prøvestarten som var lagt ut og var ikke imponert, men live var noe helt annet!!!
          Vel, ingen gode svar desverre, bare betraktninger etter et stevne.

RS
          Ronny Sundbye
          Young man, was that a landing or were you shot down?

Comment

• Supra25
            • Sep 2003
            • 1825

Hydromount fungerer veldig bra, men koster som du sier mye, krever sin plass og ikke minst teknisk innsikt hvis man skal lage sin egen. I mange modeller vil en slik installasjon kreve massiv ombygging av fronten. I tilfelle som den 260'n på Notodden så var den scratchbygd (meget pent sådan) og da har man bedre muligheter til å legge opp til slikt.

Jeg mener på ingen måte at man skal hvilke på lauvbærene. Uttalelsen var vel i så måte noe klønete formulert. Det er såklart alltid et hovedmål å få en så støysvak modell som mulig, men det skal og bør ikke gå på bekostning av lommebok eller gleden man har av denne hobbyen. Med dette mener jg at de som legger en god jobb ned i demping av cannistere og riktig propellvalg vil i utgangspunktet få en modell som har et svært akseptabelt støybilde. Det er dette vi i første omgang streber etter. Begynner vi å tre krav nedover hue på folk om å bygge gummioppheng eller hydromounts så kan det få en uheldig effekt på rekrutteringen. Det er jo ikke det vi ønsker. Vi ønsker at folk er bevisst på dette med støy og gjør det som innen rimelighetens rammer er mulig å gjøre for å dempe støyen. Og så finnes det alltid de som ønsker å ta det litt lenger, og det setter vi selvfølgelig også pris på! Pitts potter og flerrende propeller er kanskje de største problemene i dag, men også de som er enklest og rimeligst å gjøre noe med.

Har du som mål å bygge en så støysvak modell som mulig så er det glimrende. Ønsker du å vite/høre hva vi anser som en akseptabel modell så kan du jo ta turen til neste Imac treff...
            Odd Sundet
            http://www.imacnorge.no

Comment

• esmel
              • Dec 2004
              • 2830

Begynner vi å tre krav nedover hue på folk om å bygge gummioppheng eller hydromounts så kan det få en uheldig effekt på rekrutteringen. Det er jo ikke det vi ønsker.
              Nei det er jeg enig i. Ikke noe å si på det. Jeg syntes jo også det hadde vært dumt med "hysteri" på dette området så lenge det ikke er HELT påkrevet. Samtidig hadde det vært fint om flere kunne kaste seg på denne diskusjonen og evnt. komme med noen erfaringer på hva som kan fungere. Evnt synspunkter på problemstillinga.

Har du som mål å bygge en så støysvak modell som mulig så er det glimrende. Ønsker du å vite/høre hva vi anser som en akseptabel modell så kan du jo ta turen til neste Imac treff...
              Og det er hvor og når? Har vel en liten plan om å melde meg på i basic en eller anna gang neste år Blir nok å ta en tur eller to i forkant å kikke litt.

Jeg skjønner forøvrig veldig godt hvorfor folk bolter rett i motorboksen. Sitter selv med en motorboks foran meg hvor alt er klargjort til "bolting"
              Espen Melby

Comment

Working...