Unconfigured Ad

Collapse

Vanskelig Hyper etter kræsj

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kolaf
    • May 2006
    • 103

Vanskelig Hyper etter kræsj

Har nå bygget ferdig heliet etter grantoppklippingen. Har ny potte (hatori #522), den gamle ble knust. I kræsjet gikk motoren (OS 50-Hyper) ca. 30 sek på full pine uten belastning da servoarm knakk og hoveddrevet ble ødelagt.

Når jeg nå fyrte opp heliet for testtur var den svært treg å starte, trenge my mer gass enn før. Nå rden først starter går den noen sek forover før den reverserer noen sek og dør. Hvis jeg er raskt ute med å gasse opp går det bra, og den høres nokså fin ut.

Har ikke byttet plugg ennå, og ikke endret dysenålen.

Noen ideer? Slipper jeg å bytte motor selv om den har gått varm?
    Last edited by kolaf; 24-09-06, 18:51.
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

Kontrollert at det ikke er sprekker i veivhuset etter krasj, falsk luft, alle pakninger i orden? God kompresjon? Ikke noe skitt, rusk i spreder, i forgasser?

Comment

• kolaf
      • May 2006
      • 103

Får sjekke litt grundigere. Fant en sprekk med en gang, men den var bare der festeskruen til potten går igjennom...

Comment

• Holger
        • Feb 2006
        • 734

Sprekk i motor er ikke bra, uansett hvor det er!
        Jeg vil med stor sikkerhet kunne si at en sprekk i motorblokka høyst sannsynlig vil kunne gi deg de problemene du nevner! I og med at den forrige pott di gikk fløyten var vel krasjet såpass at dette kunne forårsake en evt sprekk i motoren!
        Med mindre du får tak i ny blokk ville jeg vel vurdert ny motor i dette tilfellet!
        Anders Bruneberg
        Raufoss

Comment

• Motorboy
          • Nov 2003
          • 1566

Originally posted by Holger
          Sprekk i motor er ikke bra, uansett hvor det er!
          Jeg vil med stor sikkerhet kunne si at en sprekk i motorblokka høyst sannsynlig vil kunne gi deg de problemene du nevner!
          Med mindre du får tak i ny blokk ville jeg vel vurdert ny motor i dette tilfellet!
          Sprekk i blokka kan gi falsk luft og skaper problemer.

Ny blokk kan fort koste like mye som ny motor.

Comment

• kolaf
            • May 2006
            • 103

Har sjekket litt grundigere nå. Ikke funnet noen flere sprekker (og den som er der er ikke kritisk), ikke noen misfarging på stempelet. MEN: det er dårlig kompresjon. Når jeg vrir hovedaksen rundt slik at stempelet går mot toppen siver luften sakte forbi stempelet, slik at det etter 1-2 sek ikke er noe trykk igjen. Antar det ikke er ringer på en hyper, men jeg kan kanskje bytte stempel og sylinderforing?

Eller bør jeg kanskje bytte hele av redsel for usette sprekker...?

Comment

• Motorboy
              • Nov 2003
              • 1566

Originally posted by kolaf
              Har sjekket litt grundigere nå. Ikke funnet noen flere sprekker (og den som er der er ikke kritisk), ikke noen misfarging på stempelet. MEN: det er dårlig kompresjon. Når jeg vrir hovedaksen rundt slik at stempelet går mot toppen siver luften sakte forbi stempelet, slik at det etter 1-2 sek ikke er noe trykk igjen. Antar det ikke er ringer på en hyper, men jeg kan kanskje bytte stempel og sylinderforing?

Eller bør jeg kanskje bytte hele av redsel for usette sprekker...?
              Hvis ingen sprekker er synlige innvendig veivhuset, så er du heldig.

Skift stempel/foring settet siden du merker luftlekkasje. Er det ring motor, skift stempelring. Må innkjøres på nytt for å tilpasse nye deler.

Comment

• kolaf
                • May 2006
                • 103

Det er en OS-50 ringed SX-H Hyper, så da antar jeg at det er en ring. Så også en tynn svart stripe rundt stempelet som sikkert er ringen? Dersom jeg skifter ringen, trenger jeg da å skifte foring og/eller stempelet i tillegg?

Comment

• Motorboy
                  • Nov 2003
                  • 1566

Originally posted by kolaf
                  Det er en OS-50 ringed SX-H Hyper, så da antar jeg at det er en ring. Så også en tynn svart stripe rundt stempelet som sikkert er ringen? Dersom jeg skifter ringen, trenger jeg da å skifte foring og/eller stempelet i tillegg?
                  Bytt ringen..

Comment

• kolaf
                    • May 2006
                    • 103

Takker for svar. Og så over til detaljene. Hvordan får jeg ut stempelet for å bytte ring, trenger man noe spes. verktøy?

Comment

• Pole
                      • Aug 2004
                      • 225

ta ut syliderforingen, da kan du lett ta ut stempelet... ingen spes verktøy er nødvendig..
                      Eivind Hansen
                      ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

Comment

• Motorboy
                        • Nov 2003
                        • 1566

Glemte å skrive i tillegg... Puss lett sylinderveggen med 600-700 våtslipepapir + olje slik sylinderveggen får krysshonet vegg før motoren taes i bruk slik ringen får tilpasset og olje (fra fuelen) vil være inne i sylinderoverflaten sikrer smøring og tettning. Vask rent alle motordeler og blås rent i alle deler for forgasser slik du ikke får rusk inne.

Comment

• kolaf
                          • May 2006
                          • 103

Oppdatering

Det viser seg at motoren er helt fin, uten noe rep. Den var bare mye mer følsom på innstillingen med hatori-potten enn med den gamle. Måtte magre den en kvart omdreining (kjørte nok litt rikt fra før av) for å få den til å gå nokså bra.

Skal nå få noen andre til å høre på den før jeg flyr for mye...

Comment

• Motorboy
                            • Nov 2003
                            • 1566

Godt at du løste problemmet og ikke gjort vondt verre

Comment

• Jan_Petter
                              • Jan 2006
                              • 900

Jammen godt at det finnes enkle og rimelige løsninger innimellom

Som flere har vært inne på så hørtes nemlig symptomene veldig ut som falsk luft

Ringen er enkel å bytte.

Lykke til!
                              http://www.phoenix-rc.org/
                              http://www.glamdalrck.net
                              http://www.scalewarbird.org/
                              ---------------------------------------------------
                              Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

Working...