Unconfigured Ad

Collapse

Pichler DZY 48.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Karl H.
    • Mar 2006
    • 1452

    #1

    Pichler DZY 48.

    Har kjøpt en DZY 48 som kommer til uka. www.pichler.de/twm/frameseite_e.html Skal bli interessant å se hva den er god for. Ser nesten ut som en DA. Det er lite boxere i den
    størrelsen, så dette vil være et fint tilskudd hvis den går bra.
    Prisen er heller ikke avskrekkende (i Tyskland 459 euro) så får vi se hva det ender med når den kommer hit.
    Har en forkjerlighet for boxere, da de vibrerer mye mindre enn for ex 1 syl,
    eller for den del, en såkalt flat 2. OS Ft 160/300 er ikke boxer, men en flat 2.
    Regner med at Espen legger ut en filmsnutt så småningom ( med motorlyd ).

    Karl H.
    Last edited by Karl H.; 08-10-06, 18:55.
    Karl Hans Glommen.
    Mjøsa Modellflyklubb

    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

    #2
    hva er egentlig forskjellen på bokser og flat2 er det hvordan stamplene beveger seg i forhold til hverandre?
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment

    • Karl H.
      • Mar 2006
      • 1452

      #3
      Originally posted by tyor
      hva er egentlig forskjellen på bokser og flat2 er det hvordan stamplene beveger seg i forhold til hverandre?
      Stemplene er på topp samtidig, men på en 4t tenner de annen hver gang.
      På 2t boxer tenner sylinderene samtidig, og utligner hverandre, nesten ikke
      vibrasjon. Har en Webra 180 Boxer i min Extra 260. Den vibrerer mindre enn
      OS Gemini 160 og 300 4t. Som igjen, går finere enn en ensylindret.
      For ex er en VW motor en flat 4, altså ikke boxer. Lycomingmotoren som
      sitter i Extra 330 er en flat six. Blir også en annen lyd i en boxer. Høres ut
      som det er halvparten så mange sylindre som i en flat.

      Karl H.
      Karl Hans Glommen.
      Mjøsa Modellflyklubb

      Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

      Comment

      • Motorboy
        • Nov 2003
        • 1566

        #4
        VW motor en flat 4, altså ikke boxer
        I bilfagkrester som jeg jobber som bilmekaniker er de kalt for boksermotor enten stempler tenner samtidig (2 takt motor) eller tenner annenhver (4 takt motor), 2 eller flere sylindre.

        De er nevnt som boxer (tysk) eller flat (mest brukt i engelsk språklige verden) når vi snakker om samme motor.

        Det er mange å nevne på:
        Horizontally opposed engine
        Flat engine
        Boxer engine
        Flat V engine

        Altså er det språk som blir brukt hvor de kommer fra som bruker det ordet når de snakker om boksermotor..
        Last edited by Motorboy; 08-10-06, 14:29.

        Comment

        • Karl H.
          • Mar 2006
          • 1452

          #5
          I Tyskland skilte de på ekte og uekte boxer. Det fantes faktisk ombyggings-
          sett for det, til VW. Ekte boxer har "simultanzundung", sa de.(har jobbet der)
          Motorprinsippet er vel viktigere enn benevnelsen rundt om i verden?
          Har ogso hørt (simoustanly firing flat four/six).

          Karl H.
          Karl Hans Glommen.
          Mjøsa Modellflyklubb

          Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

          Comment

          • Motorboy
            • Nov 2003
            • 1566

            #6
            Originally posted by Karl H.
            I Tyskland skilte de på ekte og uekte boxer. Det fantes faktisk ombyggings-
            sett for det, til VW. Ekte boxer har "simultanzundung", sa de.(har jobbet der)
            Motorprinsippet er vel viktigere enn benevnelsen rundt om i verden?
            Har ogso hørt (simoustanly firing flat four/six).

            Karl H.
            Fakta om simultaneous firing: Simultaneous firing sparkies need a special coil, or two coils..

            Tenningsrekkefølge finnes her:


            Fakta om boksermotor:



            Har prøvd å søke etter denne ekte og uekte boxer, falscher Boxer-Motor, wahrer Boxer-Motor eller imitation boxer/flat engine, true boxer/flat engine uten resultat i Google både i engelsk og tysk. Altså finnes det ikke noe ekte og uekte boxer.

            Comment

            • affa
              Administrator
              • Jul 2002
              • 5877

              #7
              Er jeg bare trøtt eller er det ingen sider der hvor man ser motoren med informasjon?
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment

              • esmel
                • Dec 2004
                • 2830

                #8
                Originally posted by affa
                Er jeg bare trøtt eller er det ingen sider der hvor man ser motoren med informasjon?
                Hvis bære'n karl hadde gitt dekk ei brukandes webadresse så hadde dekk fått opp sia...
                Her er linken http://www.pichler.de/shop/catalog/p...roducts_id=140


                Har prøvd å søke etter denne ekte og uekte boxer, falscher Boxer-Motor, wahrer Boxer-Motor eller imitation boxer/flat engine, true boxer/flat engine uten resultat i Google både i engelsk og tysk. Altså finnes det ikke noe ekte og uekte boxer.
                Mener ikke å være spesielt spydig nå men en "når jeg ikke finner det på internett så finns det ikke"-holdning kan av og til være litt skummel å ha...

                Syntes karl forklarte det greit jeg... Ser ingen grunn til å kverrulere på det
                Det finnes altså to typer, de som tenner samtidig og de som ikke gjør det. Verre er det ikke.
                Last edited by esmel; 08-10-06, 17:58.
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment

                • Motorboy
                  • Nov 2003
                  • 1566

                  #9
                  Mener ikke å være spesielt spydig nå
                  Søker alltid fakta før jeg svarer..

                  Originally posted by esmel
                  Det finnes altså to typer, de som tenner samtidig og de som ikke gjør det. Verre er det ikke.
                  Ikke 2 forskjellige, nei 3 forskjellige:

                  Totakt: Tenner samtidig
                  4 takt: Tenner annenhver omdreining eller tenner 1. syl. og så 180 grader senere tenner 2. syl. (Saito twin motor)

                  Nok for idag...

                  Jens Eirik

                  Comment

                  • Karl H.
                    • Mar 2006
                    • 1452

                    #10
                    [QUOTE=esmel]Hvis bære'n karl hadde gitt dekk ei brukandes webadresse så hadde dekk fått opp sia...
                    Her er linken http://www.pichler.de/shop/catalog/p...roducts_id=140

                    Skrev bare det som sto på ordrebekreftelsen. Tenkte ikke på at Pichler også har andre produkter sånn i farta. Men klart at de vil vise fram produktene. Har rettet det nå.

                    Kameraten min i Tyskland var/er flymekaniker. Hjalp til med å bygge om en
                    WVmotor til flymotor. Byttet veivaksling, så to og to stempler tente samtidig.
                    Byttet kamaksling, topplokk med to plugger i hver sylinder, dobbelt tenningssystem(magnettenning) og gearkasse med planetgear. Og andre "duppeditter".
                    Ble fin gange i motoren.

                    Karl H.
                    Last edited by Karl H.; 08-10-06, 19:35.
                    Karl Hans Glommen.
                    Mjøsa Modellflyklubb

                    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                    Comment

                    • joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

                      #11
                      Det var svært så lik den var DA i linjene ja

                      Superb at dere prøver ting som ikke er så gjengs her på berget, håper vi får høre (helst gode) tilbakemeldinger etter hvert!

                      Fins nok en del merker av god kvalitet på markedet som vi nordmenn ikke får med oss siden man oftest handler "anerkjente" merker. Ikke til forkleinelse for 3W, DA og ZDZ selvsagt!
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment

                      • affa
                        Administrator
                        • Jul 2002
                        • 5877

                        #12
                        Er ikke banna bein på om disse er like, men likner vel noe?

                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment

                        • Karl H.
                          • Mar 2006
                          • 1452

                          #13
                          Etter hva jeg kan forstå av informasjon funnet på nettet, er det den
                          Chinaproduserte, tidligere modellen. Det ble skrevet at kvaliteten på nåværende modell er mye bedre. Er visstnok produsert i Korea(sør).
                          Uansett, kan de produsere kvalitet hvis det er ønskelig. prisen bestemmer.

                          Karl H.
                          Karl Hans Glommen.
                          Mjøsa Modellflyklubb

                          Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                          Comment

                          • hvala
                            • Aug 2006
                            • 91

                            #14
                            Erfaringer

                            Har du fått testa DZY 48 Twin? Om så er tilfelle, hva er dine erfaringer med motoren?
                            Haagen Valanes

                            Hadde du sjekka balanseroran før du tok av........

                            Comment

                            Working...