Unconfigured Ad

Collapse

SC 53 motor stopper når den er varm!!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jan-åge
    • Oct 2006
    • 19

    #1

    SC 53 motor stopper når den er varm!!

    motoren min er en sc 53 og stopper etter takeoff når den er varm,bare når den er varm..kan stå å ruse å gå mens jeg holder flyet på marken men med en gang jeg tar av så stopper den..samme høyde hver gang..har heldigvis klart å ta ei kontrollert nødlanding hver gang dette har skjedd...kan noen hjelpe meg med dette??har skiftet plugg og sjekket at ingen slanger eller at tanken lekker..kan det ha noe med propellen?bruker en 10/9...mvh jan åge
  • jørgen123
    • Jul 2005
    • 706

    #2
    har du prøvd å løfte nesa på flyet tør du tar av? kan ha noe med klunken å gjøre, at det er koblet feil slanger inn på tanken. slik at når du tar av og løfter nesa får ikke motoren fuel
    Jørgen Wake Stensen
    Bodø MFK
    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

    Comment

    • Gisle
      • Dec 2005
      • 575

      #3
      Riktig som Jørgen123 sier, men høres også ut som den er vel mager. Finner du også ut når du løfter nesa på flyet før take off.. Sjekk at det kommer godt med røyk/fuel ut av potta. Ved fullgass, still hoveddysa til du hører du når maks turtall også et par knepp tilbake. Da burde det gå fint (om klunken også selvsagt lgger rett)
      Gisle Ranum
      Trondheim
      "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

      Comment

      • Motorboy
        • Nov 2003
        • 1566

        #4
        Originally posted by Gisle
        et par knepp tilbake.
        Bedre 1/4-1/2 tilbake..

        Comment

        • MicroMac
          • Jan 2003
          • 632

          #5
          Sjekk sett skruere på forgasserhalsen. SC er utsatt for att disse løsner, gjengene går, eller enkelte ganger skrur seg helt ut. Har sett dette ved flere tilfeller..... elendig patent 3mm skruere gjenget i pinglete aluminium.
          Falsk luft rundt forgasserhals gjør de klukk umulig og ha med og gjøre.

          Ikke sikkert det er feilen på motoren din, men uansett ett punkt som er verd og sjekke i ny og ne.

          Ellers er å sjekke tanken, ev gi den litt mer som andre har nevnt gode råd

          PS: For og teste litt, kan det ofte være lurt og fylle tanken bare halv, og se om du klarer og provosere frem feilen på bakken
          Bobler i fuelslange er også noe og se etter

          Upps Overså propellen du brukte 10x9 (plf på 900) er en smule for tungt etter min erfaring , iallefall med standard eksos utstyr
          11x7 (plf 847) bør gå, alternativt også 11x6 (plf 726) 10x8 vil gi plf 800 og er sikkert også en ok propell og prøve.
          Last edited by MicroMac; 24-10-06, 15:35.
          mvh MM

          Comment

          • tyor
            • Mar 2005
            • 9757

            #6
            har en asp 53 (er vel samme motor?) og har akuratt samme problemet med den. må kjøre den så rikt at den hoster og harker når jeg gir gass. da går den i lufta. hvis det ikke er for varmt i været. du kan prøve å magre den litt på tomgangsdysa for da kan du kjøre den rikere på hoved dysa. så blir den ikke så varm. kanskje prøve en litt lettere propell også min gikk varm med 10x8 men fikk den til å gå med 10x5.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment

            • olle
              • May 2002
              • 708

              #7
              Dette er et "klokkeeksempel" på hvordan man ødelegger en motor.
              Hvor mye man må skru ut hoveddysa i forhold til på bakken, har ingenting med kvaliteten på motoren å gjøre. Det kommer av at turtallet øker i luften og motoren drar da mer luft og trenger selvfølgelig også mer drivstoff.
              Til sammenligning trenger en Rossimotor minst en halv tørn i forhold til på bakken for å ikke gå varm i luften.
              Så følg Motorboy's råd. Heller for mye enn for lite. En motor kan kjappt ødelegges ved å bli kjørt for magert, men jeg har tilgode å høre at noen har blitt ødelagt av å bli kjørt for rikt.
              Så, vil man bevare en motor. Gi den nok fuel og kjøling i luften og IKKE bruk for tungdreven propell.
              En annen ting. En SC 53 har aldri hatt to 3 mm skruer til å feste forgasseren. Men det har derimot SC 52. Denne løsningen kan sikkert diskuteres om den er god eller ikke. Men enhver løsning er ikke bedre enn brukeren. Når man vet at disse to skruene går inn i ikke altfor hard aluminium med få gjenger, så går det an å bruke hue. Med sprengskiver, gjengelim og litt forsiktighet så går dette også som oftes bra.

              olle
              Last edited by olle; 24-10-06, 16:24.

              Comment

              • Motorboy
                • Nov 2003
                • 1566

                #8
                Originally posted by olle
                Så følg Motorboy's råd. Heller for mye enn for lite. En motor kan kjappt ødelegges ved å bli kjørt for magert, men jeg har tilgode å høre at noen har blitt ødelagt av å bli kjørt for rikt.

                Med sprengskiver, gjengelim og litt forsiktighet så går dette også som oftes bra.

                olle
                For lite olje kan føre til rådeskader og kan rive vekk lageret, du kan se det er kommet svart overflate på veivtappen som viser at det har kjørt for lite olje. For rikt fuel fører til ABC foringen ikke utvider til parallell slik stempelet ikke løper fritt (gjelder også ABN/ABL), la motoren være varm mellom 80 og 120 grader på bakken (i lufta vil motoren kjøle ned noen 5-10 grader kaldere) og ikke varmere enn 120 grader ellers bryter oljens smøreevnen. Konisk foring har en hensikt: Lettere å starte motor i kald tilstand pga lite kompresjontap.

                I SC, Magnum og ASP har ikke skruer til forgasseren så finere gjengestigning som i japanske/europeiske motor og vil dermet løsne av vibrasjon. Støtter Olle om sprengskiver og påføre demonterbart locktite på gjenger. Før skruene skrues fast, press forgasseren på plass slik O-ringen tettes godt mellom motor og forgasser og stram skruene på plass (ikke makt til du revner gjenger, locktite låser skruene på plass). Locktite tetter mellom gjengene ,og falsk luft får ikke komme inn i motoren.

                Comment

                • MicroMac
                  • Jan 2003
                  • 632

                  #9
                  Originally posted by olle
                  En annen ting. En SC 53 har aldri hatt to 3 mm skruer til å feste forgasseren. Men det har derimot SC 52. Denne løsningen kan sikkert diskuteres om den er god eller ikke. Men enhver løsning er ikke bedre enn brukeren. Når man vet at disse to skruene går inn i ikke altfor hard aluminium med få gjenger, så går det an å bruke hue. Med sprengskiver, gjengelim og litt forsiktighet så går dette også som oftes bra.

                  olle
                  Ok da beklager jeg olle ....hadde ikke tenkt meg muligheten for att de designet seg baklengs inn i fremtiden.
                  Men ved nærmere ettertanke er det kanskje ikke så rart, de sparer ei vorte på støpeforma, en låsebolt, og noe maskinering.
                  Cheap shap ching chong
                  Holder forøvrig fast på at løsningen med to settskruere suger big time. Enhver
                  teknisk løsning som er så utsatt hører ikke hjemme på slikt utstyr.
                  mvh MM

                  Comment

                  • jan-åge
                    • Oct 2006
                    • 19

                    #10
                    takk for tips

                    skal ta ut tanken å sjekke om ting er rett der,skal se etter forgasseren også.

                    Comment

                    Working...