Unconfigured Ad

Collapse

Noen som vet hvor jeg får kjøpt Ters (avdrager) til modellflymotorer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • torgust
    • Aug 2005
    • 842

Noen som vet hvor jeg får kjøpt Ters (avdrager) til modellflymotorer

Har en Irvine .46 som etter sigende trenger nye kulelager.

Er skikkelig mørkegrønn når det gjelder motorer, men har lyst til å klare dette selv for å lære meg litt om emnet. Ser for meg mange år i denne hobbyen og ønsker å være i stand til å stå mest mulig på egne ben etterhvert

Har nå fått plukket fra hverandre det meste, men sliter med å få av den saken de kaller "drive washer". Den blanke saken som propellen ligger inntil helt fremst på propellakslingen.
    Etter litt mys og mas rundt omkring har jeg kommet til at jeg trenger en ters for å få dette av. Fresa avgårde på Clas'ern og kjøpte den minste tersen de hadde, men den var for stor. Nedtur , men opp av grøfta og prøve igjen

Noen som vet hvor jeg kan få i en ters som er liten nok til en sånn motor?
    Evt andre lure måter å få av denne saken (hva heter den på norsk forresten?) på?
    Vil aller helst få kloa i en ters som passer til formålet da.

Har kikke litt på div nettbutikker som elefun, rc-flight, impx osv, men det ser ikke ut som noen av de har i alle fall.

Takknemlig for all hjelp her.
    Mvh
    Torbjørn Gustafson
    www.trmfk.no

Will fly for food
  • Godseieren
    • Apr 2003
    • 296

Biltema har en liten avdrager/tersj for å ta av polsko på bilbatterier. Den går kanskje å bruke. Art.nr.80-510
    Mvh
    Gunnar Børseth

I might not be very good, but I'm fun to watch.

Comment

• pleym
      • Dec 2001
      • 909

På norsk kaller vi det vel "propellmedbringer" den delen du snakker om.

Er du sikekr på at du trenger ters for dette? Selv har jeg aldri hatt behov for noe spesialverktøy for å plukke fra hverandre noen motorer, men forskjellige produsenter har ofte sine egne løsninger. Irvine bruker vel sånn konisk passning?

Comment

• torgust
        • Aug 2005
        • 842

Den sitter som f@£$€£..n
        Har ikke mulighet til å få den løs. Har prøvd med fingrene, tang, skrustikke og å banke på propellakslingen når motoren står med bakplata ned. Det eneste jeg har fått ut av det er at jeg har klart å lage en del stygge merker i propellmedbringeren

Ser ut som om jeg må meg en tur på Biltema i dag. Dette med batteripolavdrager hørtes ikke så dumt ut
        Mvh
        Torbjørn Gustafson
        www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• Guest

#5 Unapproved
          Denne her vil sikkert gjøre jobben også:

Comment

• torgust
            • Aug 2005
            • 842

Takker for alle tips

Jeg endte opp med å kjøpe disse to som gjorde jobben.

Men selv med de to måtte det litt til for å få den løs. Den satt vanvittig godt.

Prøvde ikke å varme den opp, men ser for meg at det sikkert kunne vært en god løsning her.

Nå ligger huset i ovnen og koser seg for å få ut kulelagrene
            Mvh
            Torbjørn Gustafson
            www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• royalevo
              • Oct 2004
              • 177

Originally posted by torgust
              Nå ligger huset i ovnen og koser seg for å få ut kulelagrene
              Tips.: Jeg har hatt meget god erfaring med å legge hele blokka med lageret i fryseren i 10-20 minutter, og varme rundt blokka etterpå ( der lageret sitter ) med blåselampe. Varme kun noen få sekunder, slik at du ikke varmer opp lageret også. Dunk deretter blokka forsiktig i hobbybenken med et håndkle eller noe under, og lageret er ute
              ------------------

PA Bad Boy med ASP46
              H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
              E-Flite Taylorcraft
              T-rex 450Sport
              Cessna Cardinal on floates (EPP)

Comment

• torgust
                • Aug 2005
                • 842

De tipset skal jeg merke meg til senere lagerbytter. Hørtes litt enklere ut enn den varianten jeg prøvde nå

Det gikk greit å få ut lagrene med å putte sakene i ovenen også, men det tok litt tid. Måtte justere ovnen opp til 200 gr. før jeg fikk løst det innerste lageret. Det fremste lageret kom helt problemfritt ut på på 150 gr.

Ja, og så fruen da. Var ikke akkurat begeistret for lukta av olje- og fuel-rester kan man si

Tenkte å legge de nye lagrene i fryseren og puttet huset i ovnen når jeg skal montere sammen herligheten igjen. Leste litt om dette i andre tråder her på forumet. Det burde vel funke bra det?

Må si at jeg trodde dette skulle bli en kjedelig affære. Har vel egentlig aldri syntes det har vært noe gøy med motorer, mekka aldri moped eller bil og slikt.
                Men dette var faktisk mye artigere enn jeg trodde på forhånd. Gleder meg til å montere sammen greiene igjen. Og til å se om jeg får start på den igjen selvsagt
                Mvh
                Torbjørn Gustafson
                www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• EspenL
                  • Jan 2005
                  • 104

Originally posted by torgust
                  Må si at jeg trodde dette skulle bli en kjedelig affære. Har vel egentlig aldri syntes det har vært noe gøy med motorer, mekka aldri moped eller bil og slikt.
                  Men dette var faktisk mye artigere enn jeg trodde på forhånd. Gleder meg til å montere sammen greiene igjen. Og til å se om jeg får start på den igjen selvsagt
                  Fint! Da vet vi hvem vi skal sende slitne Irvine-motorer til for overhaling!
                  €$p€n £

Her kunne det ha stått en laaang skryteliste....

Comment

• torgust
                    • Aug 2005
                    • 842

Originally posted by EspenL
                    Fint! Da vet vi hvem vi skal sende slitne Irvine-motorer til for overhaling!
                    Hehe. Send i vei dere.

Meeen. Garanti på utført arbeid kan desverre ikke gis.
                    Dette på grunn av dårlig tilgang på kvalifisert arbeidskraft
                    Mvh
                    Torbjørn Gustafson
                    www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

Working...