Unconfigured Ad

Collapse

Motortrøbbel Saito 82

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BigEz
    • Nov 2005
    • 107

Motortrøbbel Saito 82

Jeg har en forholdsvis ny Saito 82, som plutselig har fått det for seg at den ikke vil gå skikkelig.

Det virker som om den ikke får nok fuel, uansett hvor mye jeg justerer ut fuelnåla. Jeg greier å lure den igang på full gass, men så snart forgassertønna er mer enn "halvlukket" stopper motoren.

Jeg har sjekket tanken/trykk fra potta, og det fungerer som det skal. Jeg har sjekket plugg, og problemet er det samme om jeg kjører motoren med gløding på. Har prøvd å regulere tomgangsskruen, uten at det hadde noe effekt.

Det eneste som virker unormalt er at den kvitter seg med store mengder olje/fuel gjennom "utluftingsnippelen" under motoren. Det kan virke som om fuelen havner i veivhuset uten at den får nyttiggjort seg i motoren. På samme måte pumpes det mye olje/fuel opp i ventilhusene.

Er litt rådvill nå,tips mottas med takk !
    Liten høyvinget trainer - SC 15
    ARC Beaver on floats - Saito 82
    Goldberg Ultimate - OS 120
  • Godseieren
    • Apr 2003
    • 296

Hvordan er kompresjonen i motoren? Det høres nesten ut som om det er hull i stempelet, eller at en ventil er skadet.
    Mvh
    Gunnar Børseth

I might not be very good, but I'm fun to watch.

Comment

• BigEz
      • Nov 2005
      • 107

Kompresjonen er god, og ventilene lukker godt. Skal for sikkerhets skyld sjekke ventiljusteringen nå.

Comment

• Karl H.
        • Mar 2006
        • 1452

Det er næliggende å tro, at stempelfjera er problemet.
        Du må ta av toppen og sylinderen, for å sjekke det.

Karl H.
        Karl Hans Glommen.
        Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• RS
          • Dec 2004
          • 312

Hei
          Jeg kjenner ikke forgasseren til denne motoren, men du har vel ikke skrudd deg bort på tomgangsnåla da.
          Opplevde det samme på min 91 4t OS. Den ville heller ikke gå
          uten at jeg hadde halv åpning eller mer på tønna.

RS
          Ronny Sundbye
          Young man, was that a landing or were you shot down?

Comment

• Karl H.
            • Mar 2006
            • 1452

Det står vel i manualen hvordan du skal resette til fabrikkinstilling,når det gjelder dyse?

Karl H.
            Karl Hans Glommen.
            Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• BigEz
              • Nov 2005
              • 107

Alle innstillinger på hoveddyse og tomgangsdyse stemmer med grunninnstillingene. Jeg har nå hatt motoren i "småbiter" og finner ingen feil innvendig, stempelringen er også ok. Har finjustert ventilene og blåst ren forgasser/dyser. Skal prøve motoren i morgen igjen, det er kanskje mulig feilen ligger i forbindelse med tanken allikevel da................hvis ikke får jeg prøve mer systematisk justering av tomgangsnåla....

Comment

• Isak
                • Apr 2004
                • 680

Jeg vil foreslå at du sjekker o-ring tetningen som tetter mellom røret fra forgasseren og inn i innsuget på motoren. Denne o-ringen har til vane å bli litt større og utvide seg (sikkert pga av olje,varme etc) slik at den lett kommer ut av sporet sitt. Denne skal sitte godt inne i godset på selve motoren å ikke bare ligge imot. Når det skjer vil motoren dra falskluft ifra denne tetningen når den drar på godt slik at du får en upålitelig å rar motoroppførsel. Sjekk også for sikkerhets skyld den andre o-ringen, men jeg har enda ikke sett problem fra denne.
                Runar Isaksen
                risaksen@bluezone.no

Comment

Working...