Unconfigured Ad

Collapse

Noen som har testet OS 160 FX-FI

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • andersh
    • Apr 2003
    • 1734

Noen som har testet OS 160 FX-FI

Jeg har en kompis som skal ha motor til en Protech Katana 180:

http://www.rcuniverse.com/product_gu...fm?kit_id=2204

Han vil ha fuel motor, ikke bensin motor, og han er svært opptatt av at alt skal være enkelt, problemfritt, lite justeringer. Vi har snakket om en Saito 180 eller lignende, men da vi så OS sin 160 2-takt med innsprøytning ble han veeeldig fristet.

Shop our selection of O.S. Engines RC engines and RC engine parts at Horizon Hobby. We have the best OS Engines RC engines, parts, and accessories. OS Engines products are quality built and designed for maximum fun. Check out all the remote control products online at Horizon Hobby!

Jeg er jo klar over at motoren opprinnelig er laget for F3A osv. men vil den ikke funke greit i en slik Katana? Vil den produsere nok krefter til å hovre en modell på totalt rundt 5kg?

Om den ikke throttler like godt som en 4-takter så tror jeg kanskje enkelheten veier opp for det, og det leder meg til siste spørsmål. Noen som har erfaringer med disse justeringsfrie innsprøytningsmotorene til OS? Funker det?
    Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....
  • jarle
    • Feb 2005
    • 341

Det er stilig da, men enkelt er vel ikke det første som slår meg med en slik innsprøytningsmotor
    Skal det være enkelt og ukomplisert er vel Moki 180 eller Moki 210 verdt å vurdere.. Eller OS 160 FX for den saks skyld?

Flysyk Jarle
    It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

• Karl H.
      • Mar 2006
      • 1452

Eller en Webra 180 med perrypumpe. Anbefales.

Karl H.
      Karl Hans Glommen.
      Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• andersh
        • Apr 2003
        • 1734

Ikke enkelt? Den motoren skal jo ikke ha en eneste dyse eller noe. Er faktisk litt usikker på om den i det hele tatt har tønne i forgasseren. Kommer 2 ledninger ut av "computeren", en for å fintune blandingen fra radioen (om ønskelig), og en som kanskje er throttle?

Kan det bli enklere?

Men funker det? Det er vel kanskje DET som er spørsmålet....? Om det funker må det vel være helt kanon?
        Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
        rc.andersh.com

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Karl H.
          • Mar 2006
          • 1452

På en motor med injeksjon er det ingen forgasser, men en throttlebody
          som har et luftspjeld. Uten det ville det vært umulig å regulere turtallet.

Karl H.
          Karl Hans Glommen.
          Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• jarle
            • Feb 2005
            • 341

For all del, jeg er også interessert i å høre om dette virker.
            Vi får se om F3A ekspertene har noe å komme med..
            Jeg bare så for meg at om noe skjer så kan du ikke annet gjøre enn å sende hele motoren avgårde til Japan for mekking, så sitter du der og tvinner tommeltotter som burde vært brukt til flyging.
            Det enkle er ofte det beste som en venn av oss sier..

RegnværsJarle
            It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

• andersh
              • Apr 2003
              • 1734

Du har jo forsåvidt rett i det, ja.. men OS skal jo lage bra greier..? Merkelig at vi ikke har hørt noe mer om disse motorene enda. Er jo en stund siden de kom...

Hva tenker dere om motoren som kraftkilde til modellen da? Vil den gi hovrekrefter? Jeg har ikke vert borti så store fuel 2-taktere før... Og du Jarle skjønner sikkert hvem sin modell det er snakk om? Den som hadde en Roto 35Vi i nesa for ca. 1 år siden som nå står i Beaveren min...

Har man ikke hell i kjærlighet, har man gjerne hell-i-kopter...
              Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
              rc.andersh.com

Comment

• Morten
                • Apr 2002
                • 386

litt off topic, men

Og du Jarle skjønner sikkert hvem sin modell det er snakk om?
                Det gjør i hvertfall jeg....
                Og han trenger ikke denne type motor lenger, for i går kjøpte han Kangarooen som jeg hadde tilsalgs, så nå trenger han en Turbin motor i steden for

Morten
                - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
                - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
                - Krill Avanti S m/ATJ220SV
                - Eurofighter m/Behotec 180 Gold

Comment

• andersh
                  • Apr 2003
                  • 1734

Originally posted by Morten
                  Og han trenger ikke denne type motor lenger, for i går kjøpte han Kangarooen som jeg hadde tilsalgs, så nå trenger han en Turbin motor i steden for
                  I know. Det er nok defor han nå er keen på å få Katana'en på vingene. Han trenger nok litt trening..

Så spørsmålet består;

Noen som har forsøkt disse motorene? Funker innsprøytningen som den skal?

Hvordan vil motoren trekke denne modellen rundt?
                  Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                  rc.andersh.com

Comment

• ofremmi
                    • Sep 2002
                    • 490

Hei
                    Har ikke erfaring med 160'en, men har brukt 140RX-FI aktivt i flere år nå i mine F3A modeller. Forskjellen mellom versjonen med vanlig forgasser og FI'en er i hovedsak bedre (mere lineær og forutsigbar) respons på gassen. Effektmessig er det lite å hente, muligens kan du kjøre FI'en med noe magrere blanding da systemet til en hviss grad kompenserer hvis temperaturen blir for høy.
                    En vanlig 160 er en meget stabil og snill motor som absolutt kan anbefales. Om du kan hovre flyet med en slik er selvfølgelig avhengig av flyets vekt, og ikke minst hvilken propell du skrur på. For best statisk drag, bruk APC 19x8W. Med den på en 140 i en 2M Funtana på 4.8kg henger det fint på under halv gass.
                    Om du lurer på mere detaljer ifm. FI-systemet, kan du sende meg en PM.
                    www.ofremmi.info

Comment

• Motorboy
                      • Nov 2003
                      • 1566

For snart ti år siden solgte en firma PCRC i U.S.A. små styreenheter med fuelregulator og en temperaturføler tilpasset for glowplugmotor.

Jeg kjøpte settet for å kunne bruke motoren min i 1997, en Leo 21 marine motor.

Det er samme prinsippet som nye OS med FI utstyret. Det er ikke rene fuel injection, kun til regulering av fuelmengde i forhold til eksostemperaturen og trottleåpning og null justering hver gang motoren startes opp uavhengig av været og fueltype. Motoren suger fuelen selv.

En ledning med temperaturføler er montert veldig nær eksosporten, en ledning til mottaker, en ledning til servo. Fuelregulatoren i mitt settet er montert mellom fueltank og forgasseren (OS har regulatoren påmontert på forgasseren og ingen dysenåler), begge dysenåler for full fart og tomgang er helt skrudd ut for de har ikke innvirkning på motoren. På styreenheten har den 8 mikrobrytere i rekke og stilles etter tabellen for bestemt motorstørrelse (OS styreenhet er denne ferdigstilt og kan ikke bruke til andre størrelser av motor). Den nye settet hos OS har turtallsensor i tillegg.

Temperaturføler registerer eksostemperatur dvs mager blanding=varmere eksos og vice versa, styrenheten får signaler fra mottakker for trottle og fuel regulatoren stiller fuelmengden etter hvilken turtallområde motoren går, fra tomgang til full turtall. Styrenheten får strøm fra mottakeren og jeg kunne kjenne det durer i fuelregulatoren når mottakeren er slått på. Tanken må ha eksostrykket (eller veivhustrykket hos OS motor), siden det er ikke noe pumpe å pumpe fuelen inn i motoren.

Her er manualen for OS 1.60 FX FI: http://www.osengines.com/manuals/160fx-fi-manual.pdf
                      Last edited by Motorboy; 17-11-06, 15:26.

Comment

Working...