Unconfigured Ad

Collapse

OS 50 temperatur ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj_maz
    • Aug 2006
    • 295

OS 50 temperatur ?

har som sagt kjøpt meg en raptor 50 med en os 50 motor. hva burde temperaturen ligge på nede ved pluggen ? har kjøpt meg IR måler slik at jeg enkelt kan sjekke temp. dette er altså da en ferdig innkjørt motor
    Magne 20 År
    www.airfreaks.no

JR PCM 9XII Synth

Raptor 50 V2
    Trex 450XL
    Walkera 22E *solgt*
  • Holger
    • Feb 2006
    • 734

Den enkleste måten å kjenne "riktig" temp på er å plassere en fingertupp på baklokket rett etter at du har landet. Da skal du kunne holde fingeren der uten å merke noe høy temp....dvs samme temp som fingeren.
    Anders Bruneberg
    Raufoss

Comment

• Motorboy
      • Nov 2003
      • 1566

Originally posted by dj_maz
      har som sagt kjøpt meg en raptor 50 med en os 50 motor. hva burde temperaturen ligge på nede ved pluggen ? har kjøpt meg IR måler slik at jeg enkelt kan sjekke temp. dette er altså da en ferdig innkjørt motor
      Motoren kjører normalt mellom 80 og 120 grader, over 120 grader har du grunn til å bli bekymret da smøring svikter ved høyere temperatur pga leanet fuelblanding. Å måle tempen på toppen er ikke presise nok, det beste at du ikke leaner ut motoren til maks turtall og kjører brennvarm.

Comment

• esmel
        • Dec 2004
        • 2830

Det beste er å følge det holger skriver. Når du har flydd/hovret litt lander du og setter fingeren på baklokket så fort du har fått stoppet rotoren. Enkelt, greit og det fungerer - hver gang.

Om du allerede har ir måler så kan du jo bare bruke den på baklokket men det er og forblir kjempeenkelt å uproblematisk å gjøre som holger sa. Da slipper du ned i lomma for å finne frem IR måler osv osv. Men for all del, du får jo veldig nøyaktige målinger med en IR måler.

Det med å leane ut motoren til maks turtall gjelder fotrinnsvis for motorer montert i fly... Er litt uhensiktsmessig å gi full throttel på et helikopter og justere samtidig...
        Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Motorboy
          • Nov 2003
          • 1566

Originally posted by esmel
          Men for all del, du får jo veldig nøyaktige målinger med en IR måler.
          Det er ikke galt med IR måler, problemet er hvor i toppen får du nøyaktig målt tempen for det er ikke like temperatur overalt dvs den som blir kjølt ned er kaldere enn den som ikke er kjølt ned av kjølelufta.. Som oftest måles tempen bak toppen der er varmest.

Comment

• Christen

#6 Unapproved
            Originally posted by Motorboy
            Som oftest måles tempen bak toppen der er varmest.
            Dette gjelder ikke for helikopter, der måler vi tempen med en finger i baklokket. Du skal kun kjenne en liten lunk der.

Comment

• Motorboy
              • Nov 2003
              • 1566

Originally posted by Christen
              Dette gjelder ikke for helikopter, der måler vi tempen med en finger i baklokket. Du skal kun kjenne en liten lunk der.
              Jeg snakker om IR tempen..

Comment

• esmel
                • Dec 2004
                • 2830

Originally posted by Motorboy
                Jeg snakker om IR tempen..
                Og Christen holger og jeg snakker om hvordan det fungerer i praksis..
                Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Nils Olav
                  • Mar 2002
                  • 152

dj_maz.
                  Hold deg til metoden Holger beskriver, denne metoden fungerer perfekt.
                  Nils Olav Moe

Elefun
                  www.artistic3d.net
                  www.3dpilot.net

Comment

• dj_maz
                    • Aug 2006
                    • 295

hmm. da var det jo igrunn teit av meg og kaste bort pengene på en ir tempmåler da.. jaja
                    Magne 20 År
                    www.airfreaks.no

JR PCM 9XII Synth

Raptor 50 V2
                    Trex 450XL
                    Walkera 22E *solgt*

Comment

Working...