Unconfigured Ad

Collapse

Aluminium Motorbukk - vibrasjon

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Isak
    • Apr 2004
    • 680

Aluminium Motorbukk - vibrasjon

Hei

Hvordan erfaringer er det rundt aluminiums motorbukker? Jeg tenker da i retning vibrasjonsproblemer. Først å fremst imot tretthetsbrudd i selve motorbukken men også mot vibrasjon mot flykroppen. Har noen erfart tretthetsbrudd i slike motorbukker noen gang ?

Motorbukken min sitter skrudd rett i motorspant og går rett i flykroppen, slik at vibrasjoner tidligere tatt opp av plastikkmotorbukk nå er borte, hvor mye vil dette merkes?

Motoren som er i bruk er en satio 72 og er 4takt med de vibrasjonene det tar med seg.
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Jeg har gjennom mange år i hobbyen brukt mye ymse motorbukker, også alu. Noen har fått følge med fra modell til modell også. Men jeg har ennå til gode å oppleve at noen sprekker som følge av tretthet.
    Men det kan selvsagt skje hvis motoren blir montert slik at der er mye spenn i sakene på grunn av feil montasje... Det vil si at noe er skjevt slik at sakene er vridd og så draes oppsettet rett med makt og kraftige skruer.

Dete med vibrasjoner er et tema som jeg aldri har sett noen klar fasit på. Noen er tilhengere av at alt skal sitte skikkelig fast, andre vil ha det fleksibelt. Fleksible mount skal i teorien gi mindre vibrasjoner i flyet slik at der blir mindre støy fra modellen (resonnanser) men samtidig kan man oppleve en stor slitasje på pottefester, bend etc med fleksible mount, noe som skjer mer sjelden med et rigid mount.

4-taktere vibrerer... I fleksible mount vil man gjerne oppleve nesten ukontrollert hopping og dansing på lav tomgang, men ikke med fast mount. Flyet er en diger demper nemlig. Bare prøv å kjøre motoren i flyet uten å ha vingene på så ser du hvor mye som skal dempes av flyet...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• tyor
      • Mar 2005
      • 9757

har også brukt aluminiumsbukk på noen motorer og synes det har fungert utmerket. Og har aldri hørt om noen som har røket av tretthetsbrudd. Blokka og festet på motoren er jo aluminium det ogs åg det tåler jo vibrasjonene. Men

Når det gjelder flexi mount så må vel trottle servoen sitte fast sammen med motoren for at ikke trottle skal påvirkes av at motoren vibrerer.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

Comment

• Isak
        • Apr 2004
        • 680

Ok, det var godt å høre. Det er ingen spenn og tvinn noen plass så da tenker jeg alubukken vil fungere som bare det. Det å kjøre uten vinger skal prøves- aldri tenkt på den før.

Grunnen til at jeg havnet på aluminium motorfeste er at byggemålene på motor ble 3-4 cm kortere en ved vanlig plastbukk. Noe som ble vesentlig denne gangen. Fikk gjemt både potte og motor inn i cowling på edge 540`en. Bare en liten plast eksostupp som stikker ut midt på under

Takk for tipsene.
        Runar Isaksen
        risaksen@bluezone.no

Comment

• hummel
          • May 2006
          • 51

Leste i nyeste Model Airplane at de anbefaler motorbukker av aluminium, spesielt på 4-taktere på grunn av mindre vibrasjoner. Kompositt-bukker forsterker vibrasjoner pga at de flexer for mye, står det å lese.

Trond

Comment

• OAK
            • Jul 2002
            • 863

Originally posted by Isak
            Det å kjøre uten vinger skal prøves- aldri tenkt på den før.
            Tenk deg nøye om før du gjør akkurat dette. Jeg gjorde det en gang på et fly med 30ccm bensinmotor, og da røk staben rett av. Med vingene på var det ingen unormale vibrasjoner.

mvh.
            OAK

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

Jeg har også blitt frarådet å starte fly uten at vingen er festet. Har også sett det har blitt frarådet i manualen til noen ARF.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

Comment

Working...