Unconfigured Ad

Collapse

HVOR HAR DE BLITT AV????

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Superstar40
    • Dec 2002
    • 1667

HVOR HAR DE BLITT AV????

Ser at vi i Norge har et noe begrenset utvalg av motormerker. Som ivrig leser av diverse modellhobbyblader ser jeg at utbudet i andre lander er mye større.

På 70 tallet drev jeg med linestyring - Juniorpilot med Cox 0.049 motor. Kjøpte siden en Fox 0.15 motor med skråstilt plugg som jeg satte på ett EEO sett som jeg mener het Odin (Combatmodell). Motoren gikk dårlig og flyet kom vel aldri i lufta.

Prøvde så vidt det var å starte opp igjen på 80 tallet med linestyring og Thunder Tiger 0.15 motor - den gikk alltid veldig bra i testbenk men så fort du satte den på flyet så var den mere uvillig.

Siden brodern drev litt med fjernstyring så ble jeg med han på diverse stevner for å se på og husker at motorer så som Webra, Rossi, KB, HP og HB var de motorene som gjaldt ved siden av OS.

Så det jeg lurer på er egentlig hvor har alle disse merkene tatt veien og eventuelt hvordan er de i dag.

Webra var veldig bra og ser at Øgrey har de i dag men sitter med en følelse at ikke så mange bruker dem - hvorfor.

HB og HP er det vel ingen som importerer til Norge lenger.

Fox ble solgt av Modellhobby i Skovveien men det er så vidt jeg vet ingen som selger de i dag. Men i Model Airplane News fikk 0.61 motoren veldig bra kritikk.

KB gikk vel konkurs men ser at de fremdeles blir produsert.

Du hadde også 2 engelse merker Bratt og Merco - eksisterer de i dag.

Noen har også nevnt en motor med navnet Leo - som jeg aldri har hørt om - hva var det.

Så egentlig er jeg bare veldig nyskjerrig på hva som har skjedd med en del merker som var store når jeg var liten og lurer på om noen der ute kan fortelle noe mere om dem.

Espen
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro
  • Vingemutteren
    • Jul 2002
    • 2421

Rossi er bedre enn noensinne og de får du hos http://no.rcmodeller.net/
    Leo er noe skitt som jeg ikke vil komme nermere inn på (billigt fra østen).
    Webra er dyrt
    resten? ja noe er fortsatt i produksjon og noe er vel borte da det er kommet konkurenter annet steds fra.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• olle
      • May 2002
      • 708

Produksjon av Merco opphørte for flere tiår siden, men disse: www.rcmodeller.net har fortsatt et begrenset lager av noen størrelser. Samme gjelder Cox. Fabrikken er opphørt, men et begrenset utvalg settes fortsatt sammen av deler inntil de tar slutt. Finnes også er i Norge: http://no.rcmodeller.net/content.asp?showAdvId=140

Comment

• Jon Wold
        • Sep 2002
        • 949

Leo er laget i Kina, som så mye annet utstyr vi har. Jeg hadde en Leo 1,5 bilmotor engang og den gikk som et olja lyn. Ikke noe vondt om Leo. Selges av b.l.a Just Engines i England. http://www.justengines.unseen.org/Leo.htm
        MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Fri og bevare verden for flere Cox-motorer!!!! Ikke alt var så mye bedre før i tida At så små ting kunne lage så mye lyd, savnes ikke..
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Vingemutteren
            • Jul 2002
            • 2421

Fri og bevare verden for flere Cox-motorer!!!! Ikke alt var så mye bedre før i tida At så små ting kunne lage så mye lyd, savnes ikke..
            og kutte så mange fingrer til blods.
            Leo har gitt meg mange tunge stunder siden jeg anbefalte to med medlemmer i klubben å kjøpe Leo 46. (hoved problemt er og var potta på de to motorene). kan godt tenke meg at andre har gode erfaringer med Leo men som sagt tidligere ett annet sted i forumet, er lav pris ofte forbundet med varierende kvalitet.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

Comment

• olle
              • May 2002
              • 708

Cox har faktisk i minst 10 år vært å få med lyddemper.
              De kutter vel ikke mer fingre enn andre med dysenåla montert langt bak motoren?

Comment

• Superstar40
                • Dec 2002
                • 1667

For en 10 åring så var Cox en artig liten fa.. , med telefonbatteri og null peiling på motorer så greide man å få start på den - selv uten å bruke startfjæra. Problemet lå i at den i 7 av 10 tilfeller gikk feil vei.

At den bråkte var jo da bare kjempemorsomt, fattern var tømmerhogger og vi var vant til støyende motorsager og så landlig vi bodde betydde dette ingen ting.

Vi høvla toppen med en flatfil og den gikk som bare rakkern - helt til en flytur på grus med et flott krasj som bøyde hele veiva.

Så Coxen var med å grunnla interessen for modellfly selv om det ble et opphold på 30 år.

Espen
                Espen Kvien
                Gruppeleder F3A
                Vingtor RC Club
                f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Vingemutteren
                  • Jul 2002
                  • 2421

De kutter vel ikke mer fingre enn andre med dysenåla montert langt bak motoren?
                  Har du aldrigt stått og snurret opp startfjæra på en cox i ca null grader (ettersom du blir sliten så glipper det jamnt og trutt, jett hvor fingrene dine da er )
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Superstar40
                    • Dec 2002
                    • 1667

Ja særlig hvis du har satt på gløding før du snurrer opp fjæra

Espen
                    Espen Kvien
                    Gruppeleder F3A
                    Vingtor RC Club
                    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Voffsen
                      • Jun 2002
                      • 54

COX = Livsfarlig.

Fjæra er det skumleste jeg vet, har fått den inn i fingern mere en en gang. Spesielt ille er det å ha fjæra hengende fast inn i fingern, men motorn hyler forbrilsk. Au au au.....
                      Dette har jeg klart av merkelige grunner... 2 ganger. Anbefales ikke i det hele tatt.
                      Do it inverted

Comment

Working...