Unconfigured Ad

Collapse

ASP 75 problemer med 10% fuel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomasjo
    • Sep 2005
    • 573

ASP 75 problemer med 10% fuel

Hei

Har en Edge 540T på ca. 1,4m VS. I snuta sitter det en ASP 75 2takt motor med tuned pipe. Har hatt en god del turer med flyet i sommer og motoren har ikke stoppet en gang. Har alltid brukt 15% fuel, men nå har jeg kjøpt meg en kanne med 10% og det virker som motoren går mye dårligere med denne blandingen. Har faktisk et annet større fly der jeg har fått motorstopp de 4 siste turene. Tidligere eier av flyet brukte 15% og hadde aldri problemer.

Hvorfor går motorene mine så mye bedre på 15% enn 10%? Er det kanskje også stor forskjell på fuel mellom de ulike merkene/produsentene? Hva er trygt å kjøpe?

Ellers bare velstand
    -----------------------------------------------
    Tomas
    Trondheim modellflyklubb
    www.heltpropell.com
  • kakemann
    • Jun 2006
    • 8

hei
    jeg har også samme motoren som du har, kjører den på 15 % jero fuel, da går den helt fint uten problemer, husker at jeg engang i sommer kjørte den på en anna fuel av samme fabrikat, men da stoppet den nesten hele tiden, men det jeg ikke helt husker er hvilken % fuel det var, så kan nok hende den har det best med 15 % fuel
    hvor får jeg abonement på lim?

Comment

• Isak
      • Apr 2004
      • 680

Som en regel så heter det seg at du skal bruke samme fuel hele veien, det er sagt også det at hvis en skifter fuel så skal motoren kjøres inn pånytt pga av at med ny fuel så kan du få annen temperaturforhold i motor, Forksjellig temperatur -> forskjellig utvidelse mellom stempel og foring. Hvorvidt dette er rett vet jeg ikke sikkert men det kan vel ha noe rett i seg. Dess mindre nitro dess varmere blir motoren din.
      Runar Isaksen
      risaksen@bluezone.no

Comment

• kakemann
        • Jun 2006
        • 8

og som du også sier, så gikk motoren min mye dårligere oxo, og var nesten umulig å justere, måtte justere den vær gang jeg skulle starte den
        hvor får jeg abonement på lim?

Comment

• Motorboy
          • Nov 2003
          • 1566

Originally posted by Isak
          så skal motoren kjøres inn pånytt pga av at med ny fuel så kan du få annen temperaturforhold i motor, Forksjellig temperatur -> forskjellig utvidelse mellom stempel og foring.
          Motoren er allerede innkjørt og delene slitt sammen til perfekt pasning.

Motoren må justeres på nytt og eventuelt prøve forskjellige varmeverdier av glødeplugger for at motoren skal gå rent og jevn. Som regel: Høyere nitro=kaldere glødeplugg og vice versa.

Comment

• tomasjo
            • Sep 2005
            • 573

Hvorfor blir motoren varmere med 10 prosent?

Motoren går utmerket på bakken,men da den kommer i lufta mistenker jeg at turtallet øker vesentlig og varmen stiger.Hvis jeg da roer ned gassen i bånn vil motoren stoppe.Synes det høres fornuftig ut at utvidelse og økt friksjon er utslagsgivende her.

Tanker?
            Tomas
            Trondheim modellflyklubb
            www.heltpropell.com

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

En av de store fordelene med mere nitro er jo at motoren ikke blir så varm. så det er vel ikke så merkelig kanskje.

Nitro (nitromethane) Er i seg selv omtrent ikke brenbart. Ta en flaske med nitro og slipp en fyrstikk oppi så slokker den. Det nitroen gjør er at metanol ikke trenger så mye oksygen for å brenne. og da kan motoren kjøres rikere uten å fuske. det gir mere effekt og samtidig bedre kjøling.

Er også enig med Motorboy. er en motor innkjørt så er den innkjørt. men den må justeres etter hva slags fuel man bruker.
              Last edited by tyor; 24-11-06, 07:27.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

Comment

• tomasjo
                • Sep 2005
                • 573

ok.
                Takk for mange fine svar.
                Tror det er da lurest å kjøpe 15 prosent fuel.

Tror ikke dette har noe med utvidelse å gjøre likevel, som jeg skrev litt tidligere i posten.

Det er vel slik at Nitro inneholder oksygen og ved økt andel Nitro i forhold til metanol tåler motoren mer fuel og er dermed mer robus mot fusk. Men, det jeg ikke skjønner er hvorfor motoren blir kaldere da?

Noen?
                Tomas
                Trondheim modellflyklubb
                www.heltpropell.com

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

den blir ganske enkelt kaldere fordi mere fuel i motoren kjøler motoren. Spesielt det at det blir mere olje. Og den olja som ikke brenner opp tar med seg varme ut med eksosen.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

Comment

• tomasjo
                    • Sep 2005
                    • 573

Stemmer nok det ja.

Takk for svar Tyor. Fuelen fordamper jo og det drar ut en del energi og varme fra motor. Var innom Smallsize og kjøpte med 15% helifuel med 18% helsyntetisk olje.

Håper det blir bedre nå.

Takk

Originally posted by tyor
                    den blir ganske enkelt kaldere fordi mere fuel i motoren kjøler motoren. Spesielt det at det blir mere olje. Og den olja som ikke brenner opp tar med seg varme ut med eksosen.
                    Tomas
                    Trondheim modellflyklubb
                    www.heltpropell.com

Comment

Working...