Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva slags tetning på motor lagre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva slags tetning på motor lagre

    Har nå mottatt nye lagre til en sc.25 fra SMK. Men det bakerste lageret har plast/gummi tetning i stedet for metal. For han var vist utsolgt for det med metall. bør jeg da ta den av helt eller tåler den varmen inne i motoren ? Ser egentlig ikke noen grunn til at det skal være noen tetning på det lageret men greit å spørre ekspertene her
    Last edited by tyor; 24-11-06, 08:59.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Originally posted by tyor
    Har nå mottatt nye lagre til en sc.25 fra SMK. Men det bakerste lageret har plast/gummi tetning i stedet for metal. For han var vist utsolgt for det med metall. bør jeg da ta den av helt eller tåler den varmen inne i motoren ? Ser egentlig ikke noen grunn til at det skal være noen tetning på det lageret men greit å spørre ekspertene her
    Ingen tetning i bakerste lager og en tetning av metall eller gummi i frontlager, begge lagrene trenger smøring av oljen i fuelen. Tetningen av gummi/plast tåler varme.

    Comment


    • #3
      Hei
      Nå kjenner ikke jeg det spesifikke lageret, men på OS-140RX-FI motoren som jeg har brukt MYE de siste 3 årene er det en sånn rød-orange plasttetting (nesten som en simmering) på begge sider. Lageret er fylt med fett. Dette fungerer meget bra over lang tid, så om det lageret du har mottat er av samme type ville jeg satset på å bruke det slik det er.
      Ola
      www.ofremmi.info

      Comment


      • #4
        takker for tips.

        Motorboy Kan det ikke bli lavere trykk i veivhuset hvis det ikke er noen tetning på bakerste lager. det satt en på den siden som vender framover orginalt.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Sålenge frontlageret er tett, så vil du få samme trykk i veivhuset. Det er ikke noe luftvolum mellom frontlager og bakre lager som kan komprimeres og gi noe trykkforskjell.

          Nå har jeg ikke prøvd slike forseglede lager, men de er vel også vanlig i 4-taktere, hvor du ikke får noe fuel-smøring rundt veivakselen? Når de er forseglet på begge sider, så ville jeg tatt det for gitt at de er smurt opp med fett på forhånd slik Ola sier.

          Comment


          • #6
            Originally posted by ofremmi
            Hei
            Nå kjenner ikke jeg det spesifikke lageret, men på OS-140RX-FI motoren som jeg har brukt MYE de siste 3 årene er det en sånn rød-orange plasttetting (nesten som en simmering) på begge sider. Lageret er fylt med fett. Dette fungerer meget bra over lang tid, så om det lageret du har mottat er av samme type ville jeg satset på å bruke det slik det er.
            Ola
            Din motor OS-140RX-FI går ikke så høy i turtall, opptil 10.000 la oss si mellom 7000-9000 under normale drift mens Tyor sin motor SC 25 går høyere i turtall mellom 12000-16000, så er fett i lager ikke egnet for høyt turtall. Jeg har samme motor som hans og den er uten deksel i bakre lager.

            Comment


            • #7
              Skjønner Takker for alle tips. da tar jeg av tetningene på bakere lager også lar jeg det sitte en tetnig i framkant på frontlageret.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                har montert sammen og alt ser fint ut. Lurer bare på om nye lagere trenger innkjøring eller er det ikke noe jeg trenger å tenke på.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Kjør inn lagrene, de trenger å bli innkjørt for å tilpasse delene sammen. De er presisionlaget, men selve overflatene i løpebanen og kuler er ikke glattet ut etter de er slipt og tilpasset etter toleransemålene hos kulelagerfabrikken.

                  Comment

                  Working...
                  X