Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nyttige motortips til nybegynnere.!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nyttige motortips til nybegynnere.!

    Glødepluggmotoren



    OS 61 FX 2 - takt motor YS 120 4 - takt motor

    Glødepluggmotoren er egentlig en semi-dieselmotor, d.v.s. at tenningen av luft- drivstoffblandingen
    foregår ved en kombinasjon av kompressjon og en katalytisk reaksjon med glødespiralen i pluggen.
    Ved start av motoren må glødespiralen på pluggen glødes ved hjelp av et 1,5 - 2 volts batteri.
    Når motoren har startet vil forbrenningen holde glødespiralen varm og en kan koble fra batteriet.

    Forskjellen på 2- og 4-takt motoren er at 2-takt motoren går en gang rundt for hver gang den tenner,
    mens 4-taktmotoren går to omdreininger for hver gang den tenner.
    2-takt motoren har dermed få bevegelige deler, er enkel å betjene,
    krever lite vedlikehold og er som regel rimeligst.
    Denne motortypen har ofte et høyt arbeidsturtall og dermed en høyfrekvent lyd.


    4-takt motoren har et lavere turtallsområde enn 2-takt motoren
    og som dessuten tenner på hver andre omdreining.
    Den har derfor en mer skalalik motorlyd enn 2- takt motoren.
    Fordi den har bevegelige ventiler, støtstenger etc. er den vanligvis en dyrere motor.
    Den vil også kreve litt mer vedlikehold og justering , men er ellers ikke vanskelig å betjene.


    Når det gjelder valg av motor vil vel en 2- takt motor være det beste valget for en nybegynner,
    da denne motortypen er enkel, lett å vedlikeholde og er rimelig.
    Velg gjerne en motor som ligger i den øvre delen av den størrelsen som er anbefalt til modellen
    for å ha kraftreserver om du skulle trenge det.

    Kulelager eller glidelager?

    Du kan få motorer med kulelager på veivakselen, eller med glidelager.
    Vanligvis har kulelagrede motorer en litt bedre ytelse og varer lenger ved riktig vedlikehold,
    men de er noe dyrere enn de med glidelager.

    ABC eller ringmotor?

    Når de gjelder sylinderforing og stempel har vi to forskjellige typer.
    Stempel med en stempelring, hvor det er stempelringen som tetter mellom sylinder og stempel.
    Stempelet på disse er i aluminium eller stål og sylinderforingen er i stål.
    Ringmotorer er enkle å starte for hånd ( OBS.: Husk å bruke starterstikke,
    fingrene trenger du for å holde radioen)
    Disse motorene trenger gjerne en lang innkjøringsperiode hvor den kjøres med en fet blanding
    slik at motoren får mye smøring når stempelringen "tilpasses" sylinderforingen.
    Denne typen er lettere å ødelegge enn ABC motoren, om man kjører med for mager blanding.

    Den andre typen stempel/ sylinder er det vi kaller ABC motorer.
    Her har vi et stempel av aluminium og en sylinder av messing som er belagt med krom.
    Sylinder og stempel er tilpasset hverandre på fabrikken for å gi best mulig kompresjon.
    ABC motorene startes enkelt for hånd og gir noe høyere ytelse enn ringmotorer.
    Den er mindre utsatt for skade om man er uheldig og kjører en tur med for mager blanding.
    Disse motorene er noe dyrere enn ringmotorer.
    Det koster mer å overhale dem da en må skifte både sylinderforing og stempel om
    kompresjonen er blitt borte. På en ringmotor er det som oftest nok med en ny stempelfjær.

    ABC motoren trenger lite innkjøring sammenlignet med ringmotorer.
    Følg motorprodusentens anvisninger når det gjelder innkjøring.
    Personlig foretrekker jeg innkjøring i modellen.
    Noen få tanker med rik innstilling på dysenåla og varierende turtall under kjøringen.
    Juster litt magrere blanding for hver tur.
    Etter 4-5 tanker justerer jeg dysenåla slik at jeg får maksimal ytelse.

    Start av motor.

    Sørg for at motoren er forsvarlig montert enten det er i benk eller i en modell før du forsøker
    å starte den.
    Monter tank og slangeforbindelser som vist i instruksjonsboken som følger med motoren.
    Sett grunnjusteringene på forgasseren .

    Choke motoren ved å sette åpningen på forgasseren helt oppe, ikke sett på gløding.
    Hold en finger over forgasseråpningen og flikk propellen hurtig rundt.
    Når du ser fuelen komme inn til forgasseren, flikk rundt 2 - 3 ganger til slik at det kommer
    fuel inn i motoren.
    Ta vekk fingeren fra forgasseråpningen og flikk propelleren hurtig rundt noen ganger
    slik at du får fuel frem til sylinderen.

    Nå settes forgasseråpningen til 1/4 - 1/3 åpning og sett gløding på pluggen.
    Flikk propellen hurtig rundt.
    ( Husk å bruke starterstikke.) Om den ikke starter etter 8 - 10 flikk,
    må du sjekke at motoren har fått fuel, eventuelt repeter choke prosedyren.
    Undersøk også om elementet i pluggen gløder, hvis det ikke gløder kraftig kan det være for
    lite strøm på glødebatteriet, eller pluggen kan være defekt.

    Om propellen er tung å dra rundt kan det være at motoren har fått for mye fuel.
    Tøm ut overflødig fuel ved å ta ut pluggen,
    hold motoren med sylindertoppen ned og flikk propelleren rundt motsatt vei av når du starter.
    Forsøk aldri å starte en motor som har fått for mye fuel da du kan få "hydraulisk låsing" med bøyd eller brukket råde som resultat. Dette gjelder spesielt når du bruker elektrisk starter. Hydraulisk låsing er når det kommer så mye fuel på toppen i motoren slik at stempelet låses før det når øvre dødpunkt.

    Justering av motor

    Når motoren har startet lar vi den gå varm i 15-20 sekunder før vi tar vekk glødingen.
    Nå skal vi justere dysenåla for full fart. Åpne "throttlen" gradvis til full åpning,
    om motoren plutselig stopper er blandingen sannsynligvis for mager.
    Hvis motoren hakker og går ujevnt er blandingen sannsynligvis for fet.
    Juster dysenåla moturs ved for mager blanding og medurs ved for fet blanding.
    Ikke skru mer enn en ¼ - ½ omdreining på nåla om gangen.
    Juster til du har maks turtall på motoren, skru så dysenåla litt ut (moturs)
    til du hører at motoren går litt ned i turtall. Om du nå holder nesa på flyet opp,
    skal motoren holde samme turtall eller øke litt, da er justeringen riktig.
    Dersom motoren går ned i turtall når du holder nesa opp er blandingen for mager, da må du juster litt mer ut på dysenåla.
    Når du er fornøyd med justering av full fart skal vi se på tomgangsjusteringen.
    Reduser turtallet ved gradvis å stenge "throttelen" ned til ca. ¼ åpning.
    La motoren gå noen sekunder, klem så fuelslangen slik at motoren ikke får fuel.
    Om turtallet etter 3 - 5 sekunder øker så er du i nærheten av korrekt justert tomgang.
    Går det lengre tid før turtallet øker er blandingen for fet,
    kortere tid og blandingen er for mager.
    Når du kan la motoren gå lenge på tomgang,
    plutselig gi full gass og motoren følger med omgående uten at den fusker,
    da har du justert riktig.
    Husk at om du justerer forgasseren slik at motoren går litt fet er det liten sjanse
    for at du varmkjører og kanskje ødelegger motoren din.


    Problemer med justering

    Noen ganger kan det virke som om enkelte motorer er håpløse å justere.
    Det er flere ting som kan medvirke til dette, her er noen klassiske tilfeller.

    For stor propell:
    Propellen er for stor slik at motoren ikke kommer opp i turtall. Prøv en som er mindre.

    Falsk luft:
    Sjekk fuelslanger, tetning mellom motor og forgasser og O-ring på dysenål.

    Ureinheter i forgasser:
    Skru ut dysenåla, skyll med rein fuel, bruk filter på slangen fra fuelpumpa som du
    fyller med, prøv igjen.

    Dårlig fuel:
    Prøv med ny fuel. Hvis du hadde en gammel kanne som var halvfull,
    og korken ikke var helt tett har du sannsynligvis fått for mye vann (kondens)i fuelen.

    Dårlig kompresjon:
    Sjekk at boltene på toppen ikke har løsnet, eventuelt trekke etter.
    Slitt sylinderforing/stempel eller stempelring. Bytt til nytt.

    Motor stopper når du tar vekk glødingen:
    Skift glødeplugg, forsøk eventuelt med en varmere plugg.

    Vedlikehold.

    En modell motor trenger lite vedlikehold,
    men for at du skal få mest mulig glede av motoren din er det viktig at du følger
    produsentens anvisninger.
    Når det gjelder 4 - takt motoren er det viktig at en passer på ventilklaringen
    og eventuelt justerer denne.
    Ellers vil det lønne seg å benytte "lay up" olje om du ikke bruker motoren på en stund
    for å beskytte mot rust og korrosjon.
    Metanolen har den egenskapen at den trekker til seg fuktighet fra omgivelsene.
    Når du stopper motoren, ta av fuelslangen til forgasseren og la motoren gå tom for fuel.
    Ta ut pluggen og fyll rikelig med "lay-up" olje i pluggåpning og i forgasseråpning.
    Drei motoren gjentatte ganger rundt slik at oljen trenger inn i lager og andre vitale deler.
    Oppbevar motoren på et tørt sted.


    Fant dette på nettet et sted, og håper at det kan hjelpe noen

  • #2

    Dette var god info,takk
    Leif S. Nilsen


    Jupiter m/irvine 53-chipmunk m/sc 65

    Comment


    • #3
      Savnet bare en ting...

      Basis oppsett av 4 takter... ble plutselig i tvil om basis stillingen på dysenåla på en SC91... er det 2 runder ut, eller var det en og en halv.. hmmm...
      Med vennlig hilsen / Best Regards
      Freddy Ulvseth
      http://freddy.ulven.com/rc

      Comment


      • #4
        Originally posted by Ulven
        Savnet bare en ting...

        Basis oppsett av 4 takter... ble plutselig i tvil om basis stillingen på dysenåla på en SC91... er det 2 runder ut, eller var det en og en halv.. hmmm...
        Begynn med 2 tørn og start opp og juster mindre til den går jevn... Etter du har gjordt, så la den stå i fred til neste start. kan skru 1/2 tørn ut og starte på nytt og still tilbake på plass.

        nybegynner: Noen få tanker med rik innstilling på dysenåla og varierende turtall under kjøringen.
        Ikke kjør inn mens ABC/ABN motoren går som "4 takter", det kan føre til materiallskader i råde og noen ABN motorene kan få løsnet av nikkelbelegget.

        Jens Eirik

        Comment

        Working...
        X