Unconfigured Ad

Collapse

Ny motor til u-can-do 3d 60

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaklei
    • Sep 2005
    • 458

Ny motor til u-can-do 3d 60

Etter at jeg knakk veivakselen på min sc91 4t, kjenner jeg på meg at jeg får veeldig lyst på en ny motor til flyet. Snart jul!
    Har bestillt deler til sc'en, så den blir nok ok igjen, men jeg kunne tenkt meg litt mere kraft i flyet.
    Det må være en motor som tåler å gå en tid på lavt turtal, da modellen er sakteflygende, må samtidig ha kraft nok til å hovre, samt dra seg ut av denne.
    Vil ha 4 takter.
    Motoren må stå inverted
    Har lyst på en ys110, men er litt usikker på holdbar heten på denne, da dette er en oppboret 91 motor som det er tatt ut 2,1hp fra. Denne har pumpe, så da kan jeg evt. legge tanken på CG og få litt mere lik egenskaper både på full og tom (nesten) tank.
    Saito 100/125 er andre alterativet, dette er vel solide slitere.
    Laser 100 er også en mulighet, kjenner ikke denne, men den har et godt rykte.
    Andre motorer??

Fint om noen har synspunkter på dette de kan dele med meg. Koster noen kroner en ny motor så det er greit med litt research før jeg tar et valg.

Kjell Arne
  • Tom Erik
    • Feb 2004
    • 1601

Jeg ville valgt en OS-91 2-takt, men den er ikke på din lista. Grunnen er lav vekt, god kvalitet og gode ytelser. Vekt 550g + potte.

Av de du nevner ville mine valg vært:
    1) YS`n er ett godt valg. Fin gange, lav vekt og ok ytelse
    2) Saito. Som du selv sier: en solid sliter
    3) Laser 100: Alt for lav effekt og for mye vekt for å passe i ett 3D-fly. Brukes ofte av skalagutta pga stabil gange og fin lyd.
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

Comment

• kaklei
      • Sep 2005
      • 458

Originally posted by Tom Erik
      Jeg ville valgt en OS-91 2-takt, men den er ikke på din lista. Grunnen er lav vekt, god kvalitet og gode ytelser. Vekt 550g + potte.
      Du har nok rett i at motoren du anbefaler vil gjøre en god jobb, har liksom bare sett for meg 4-takter på det flyet, mulig jeg må forandre mening..
      Er helt klart enklere drifts og vedlikeholdsmessig med en 2-takt.

Har tenkt å bruke feks. en 16*4 wide på motoren (bruker en 15*4 med sc9-4t på flyet nå), OS-91 2-takt drar vel den uten problem. Er vel på grensen til å bli overmotorisert??
      Hvem selger YS110 og har på lager??

Kjell Arne

Comment

• åsmund
        • Nov 2005
        • 22

Jeg har både os 91 fx og ys 110. Ikke les deg blind på oppgitt effekt 2.8 hk vs 2.2 hk. Ys 110 har MYE mer power enn 91 fx og er også lettere. Ys 110 veid på digitalvekt MED potte 740 gr, OS 91 fx på samme vekt MED potte 770 gr. Ys 110 er en "gammel" sliter den også. Søk litt på nettet og du vil finne at dette er selveste Rolls Roysen når det gjelder motor til fly. Til 3-d flyging vil den danke ut os 91 grundig. Been there done that

Comment

• åsmund
          • Nov 2005
          • 22

Det går nesten ikke an å bli overmotoriser ved 3-d flyging.Det er vekten som setter grensen.OS 91 fx er ikke så voldsomt sprek heller. Jeg fløy Razzle 3-d med den og det var bare akkurat nok til å klatre greit ut av hover, Ys 110 = mye bedre vedlikehold??? Jeg har hatt min 110 i noen år nå og har ikke gjort annet enn å sjekke ventilklaringene et par ganger (5 minutter og piece of cake) Eneste minus med YS 110 er at den er en del mer kostbar enn f eks os 91 fx.

Comment

• åsmund
            • Nov 2005
            • 22

hvis det skulle være tvil om hvilken har mest power. OS 91 fx APC 14-10 = 9000 omdr. YS 110 samme prop= 9900 omdr. Pluss at akselerasjonen fra tomgang til full blås skjer så raskt du kan flytte stikka på YS`n mens OS trenger litt tid til å jobbe seg opp. Fuelforbruket er også lavere på YS

Comment

• Tom Erik
              • Feb 2004
              • 1601

YS110 er utvilsomt en god motor, men så lenge jeg ikke har hatt en slik selv så skal kan jeg ikke påstå at den er bedre eller dårligere enn OS91.

Til info så har OS kommet med en 1.20 med samme hullbilde som .91`n: http://www.osengines.com/engines/osmg0650.html
              Har noen noe erfaring med denne motoren?
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

Comment

• bellanca
                • Apr 2004
                • 283

Heisann.

Jeg har flydd endel med en Harrier 90 med Os 120 Ax.
                Bruker Apc 17*6
                Dette drar kan jeg love deg.
                Vekta er forøvrig 3650g rtf
                Anbefales å ta en titt på den nye 120
                Futaba 10C Fasst
                Last Down 3XL V3
                Spirit Elite
                Primo
                Hellcat
                Sukhoi
                Pt 19
                Ucd
                Bossanova
                Giles 202
                Boomerang
                Mojo
                Ultra Stick
                Riva Silver X
                Laser 3d
                Hobbyrommet er fullt av leker.

Comment

• Sniper
                  • Nov 2005
                  • 1386

Har hatt to U CAN DO 60 - begge med os 91 2t. Etter min mening en optimal motor til flyet, og kan absolutt anbefales. Brukte 16X4 propell og hovret på under 1/3 throttle.
                  Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• kaklei
                    • Sep 2005
                    • 458

Takk for svar og forslag.
                    Etter å ha kikket litt omkring ser det ut som valget faller på en Saito FA-125a, har et annet prosjekt i kikkerten også, da vil denne passe perfekt!
                    Slår vel fra meg Ys 110, ser ikke ut som det er noen som har den på lager her til lands. Er også som jeg skrev i første innlegget skeptisk til holdbarheten, da dette er en oppboret 91 motor, mulig jeg tar feil, men jeg føler valg av Saito'en som et trygt valg.

Kjell Arne

Comment

• åsmund
                      • Nov 2005
                      • 22

litt artig at du er så skeptisk til "oppborret" ys 110 og så velger saito 125 som er en VELDIG "oppborret" motor og som dessuten ikke har eksistert på langt nær så lenge som ys 110. Saito er jo det fabrikatet som produserer de mest "utborrede" 4 takt motorene som blir laget. bare se på volum/vekt forholdet Det er forøvrig en utmerket motor. Den os 120 som ble nevnt har jeg lyst på selv, har satt den på ønskelisten min

Comment

• Krazy-K
                        • Jul 2006
                        • 339

Og hvis valget allikevel skulle falle på totakter, har jeg en glimrende OS 91FX liggende etter å ha laget veldig mange tannpirkere av min U-Can-Do 3D 60...

Forøvrig et glimrende motorvalg til denne modellen! Stopper aldri, og gir krefter nok i mengder til alt du måtte finne på!

Men å diskutere totakter og firetakter er vel egentlig som å diskutere windows og linux.
                        Begge har hver sin klan uten at noen egentlig kan slå fast hva som er best!

Men en firtakter er vel å foretrekke i en 3D-modell ja, hvis du vil legge såpass mye inn i budsjettet... Men det trengs ikke!
                        Last edited by Krazy-K; 15-12-06, 18:54.
                        Kenneth Davidsen

Comment

• kaklei
                          • Sep 2005
                          • 458

Hmm Du har vel rett der Åsmund, er ikke akkurat tykke vegger i Saitoen heller. Var vel mere det at jeg kom over temaet om YS 110 motoren på en eller annen side. Gjelder vel det samme for saitoen.
                          Er klar over at feks os91 fx ville gjort en god jobb, en gjenomført kvalitets motor som ville hatt krefter nok til flyet.
                          Men jeg har veldig sansen for disse "små" firetakterene, synest også de passer godt til mitt fly. Ser jo også ulempene med en firetakter; flere bevegelige deler = flere deler som går i stykker!
                          Men uansett, valget er tatt; Saito FA-125 er bestillt.

En annen ting, jeg vurderer å midtstille tanken i modellen og sette inn på en pumpe, Perry har en osilerende pumpe, VP-20. Noen som har prøvd denne på denne motor?? Mulig dette bare er tull, men modellen vil vel oppføre seg likt både på full og nesten tom tank.

Kjell Arne

Comment

• åsmund
                            • Nov 2005
                            • 22

Jeg har aldri brukt pumpe, men har lest en del om det og det virker som det er en del stress å stille inn disse pumpene og få de til å fungere i samsvar med motoren. Dette hadde du sluppet med YS siden den har sin egen innebygde pumpe og du kan ha tanken i sideroret om du vil, he he Det er ikke mye vedlikehold på 4 pumpere. Sjekk ventilklaringene et par ganger i året og ellers er det bare å fly. De sies å "ta" lagerne tidligere enn to taktere, men jeg har enda ikke måttet bytte lager på noen av mine 4 pumpere. Har ikke nok dager med fint flyvær her på vestlandet til å klare å slite ut noe som helst dessverre

Comment

• Motorboy
                              • Nov 2003
                              • 1566

Originally posted by kaklei
                              Ser jo også ulempene med en firetakter; flere bevegelige deler = flere deler som går i stykker!

Kjell Arne
                              Faktisk er det sjelden noe større problem med ventilmekanisme så lenge vedlikehold er godt nok. Hold ventiljustering i vedlike og gi motoren after-run olje etter bruk.

Jeg har noen eldre 4 taktere og ser ikke grunn til å skifte dem ut med nye motor så lenge de går.

Deler som går i stykker kommer av du krasjer modellen mot asfalt

Comment

Working...