Jeg har nå fløyet ganske mange turer med Cub'n, og det meste er bare fryd og gammen. Motoren går som ei klokke, throttler pent og tomgangen er bare vakkert. MEN, den er svært vanskelig å starte når den er kald.
Denne 4takteren er ikke utstyrt med choke, og i bruksanvisningen står det at dette løses ved å kjøre motoren på starter en 5 - 6 sekunder på full throttle (uten gløding), for deretter å gløde og starte.
Dette funker dårlig. Når jeg følger "oppskriften", ser det ikke ut som om motoren klarer å trekke fuelen godt nok inn i forgasser/motor. Løsningen har vært å ta av cowling, bruke fingeren over forgasser, og prime skikkelig. Da starter den villig, og går som sagt som ei klokke. Så lenge motoren er varm, lar den seg også enkelt starte på nytt, uten priming.
Litt kjipt å fly uten cowling, så spørsmålet er om noen har noen gode tips for tørste og startvanskelige 4-taktere?
Denne 4takteren er ikke utstyrt med choke, og i bruksanvisningen står det at dette løses ved å kjøre motoren på starter en 5 - 6 sekunder på full throttle (uten gløding), for deretter å gløde og starte.
Dette funker dårlig. Når jeg følger "oppskriften", ser det ikke ut som om motoren klarer å trekke fuelen godt nok inn i forgasser/motor. Løsningen har vært å ta av cowling, bruke fingeren over forgasser, og prime skikkelig. Da starter den villig, og går som sagt som ei klokke. Så lenge motoren er varm, lar den seg også enkelt starte på nytt, uten priming.
Litt kjipt å fly uten cowling, så spørsmålet er om noen har noen gode tips for tørste og startvanskelige 4-taktere?
Comment