Unconfigured Ad

Collapse

O.S. MAX FL 70 - Startvansker

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jan_Petter
    • Jan 2006
    • 900

    #1

    O.S. MAX FL 70 - Startvansker

    Jeg har nå fløyet ganske mange turer med Cub'n, og det meste er bare fryd og gammen. Motoren går som ei klokke, throttler pent og tomgangen er bare vakkert. MEN, den er svært vanskelig å starte når den er kald.

    Denne 4takteren er ikke utstyrt med choke, og i bruksanvisningen står det at dette løses ved å kjøre motoren på starter en 5 - 6 sekunder på full throttle (uten gløding), for deretter å gløde og starte.

    Dette funker dårlig. Når jeg følger "oppskriften", ser det ikke ut som om motoren klarer å trekke fuelen godt nok inn i forgasser/motor. Løsningen har vært å ta av cowling, bruke fingeren over forgasser, og prime skikkelig. Da starter den villig, og går som sagt som ei klokke. Så lenge motoren er varm, lar den seg også enkelt starte på nytt, uten priming.

    Litt kjipt å fly uten cowling, så spørsmålet er om noen har noen gode tips for tørste og startvanskelige 4-taktere?
    http://www.phoenix-rc.org/
    http://www.glamdalrck.net
    http://www.scalewarbird.org/
    ---------------------------------------------------
    Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

    #2
    Du kan holde eksosutløpet lukket og tørne motoren noen tørn slik tanken får trykk og tvinger fuelen inn i forgasseren før motoren kan startes opp..

    Comment

    • arvid
      • Nov 2006
      • 1547

      #3
      hvisst du kommer til trykkslangen på potta uten og ta av cowling, kan du bare blåse litt i slangen, med full throttle.

      Comment

      • Motorboy
        • Nov 2003
        • 1566

        #4
        kan du bare blåse litt i slangen
        Ville ikke anbefalt pga metanol i munnen, den er giftig og fuktigheten i din ånde kan ødelegge fuelen (fuelen er hygroskopisk)..... heller trykket fra selve eksosutblås, det er selve motoren som skaper trykket i 4 takter under eksosutblås.
        Last edited by Motorboy; 23-12-06, 14:27.

        Comment

        • Gisle
          • Dec 2005
          • 575

          #5
          Hei Jan Petter

          Gjør som Motorboy sier det funker utmerket. Hold for potta og sving propellen mot klokka. Du vil se det kommer fuel inn i motoren på samme vis som når du choker.
          Gisle Ranum
          Trondheim
          "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

          Comment

          • Motorboy
            • Nov 2003
            • 1566

            #6
            Ja, det er 2 veier å føre fuelen inn i sylinderen via eksosutløpet ved dreie mot klokka eller via inntakløpet ved dreie moturs..

            Men ved dreie mot klokka, bør man sette modellen en bestemt stilling slik fuelen kan suges inn via eksostrykkrøret inne i tanken.

            Comment

            • tyor
              • Mar 2005
              • 9757

              #7
              Originally posted by Motorboy
              Ja, det er 2 veier å fylle sylinderen via eksosutløpet ved dreie mot klokka eller via inntakløpet ved dreie moturs..

              Men ved dreie mot klokka, bør man sette modellen en bestemt stilling slik fuelen kan suges inn via eksostrykkrøret inne i tanken.
              hmmm er vel mot klokka som er den vanlige retningen på motoren?
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment

              • Motorboy
                • Nov 2003
                • 1566

                #8
                Ja, etter du har fått fuelen inn i sylinderen, så kan du sette på glødepluggen og starte moturs eller medurs..

                Medurs fører til motoren får mottenning og starter i riktig vei..

                Comment

                • Jan_Petter
                  • Jan 2006
                  • 900

                  #9
                  Takk for tipset. Skal forsøke å holde for potta og se om det løser problemet.

                  Må vel svi litt fuel og tømme noen batterier i morgen også, selv om det er juleaften. Men nå må jeg pynte treet
                  http://www.phoenix-rc.org/
                  http://www.glamdalrck.net
                  http://www.scalewarbird.org/
                  ---------------------------------------------------
                  Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                  Comment

                  • Gisle
                    • Dec 2005
                    • 575

                    #10
                    Originally posted by Jan_Petter
                    Må vel svi litt fuel og tømme noen batterier i morgen også, selv om det er juleaften. Men nå må jeg pynte treet
                    Skulle jeg også gjort om det ble slutt på kuling og regn. Her der det ille !
                    Gisle Ranum
                    Trondheim
                    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

                    Comment

                    Working...