Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spektrum DX7

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by affa
    Konkurranse blant mottakere osv?

    Det har det vel mildt sagt blitt nå de siste årene. Nettbutikker som virkelig satser selger nå det meste til ganske gunstige priser. Og det som fortsatt er for dyrt her hjemme kan jo skaffes fra andre land selv om det ikke alltid er mye å spare.

    Ihvertfall ikke for de som gjør dette på ærlig vis.
    Nå snakker jeg om digitale 2.4ghz mottakere som er kompatible med spektrum radioen da. Hvis du vet noen nettbutikker i norge eller utland som har rx av annet merke som støtter denne senderen så kan du godt nevne noen
    Geir Amund Lindberget

    Comment


    • #17
      Manual DX7

      Etter et tips fra Terje Fagermoen så fant han manualen.....jeg har ikke letet godt nok.....

      Her er den.
      Spektrum Page Error | Spektrum

      Comment


      • #18
        Fikk selv kjøpt meg en DX7 i dag fra Smallsize Strømmen, men da jeg kom hjem viste det seg at jeg hadde fått Helikopter utgaven. Men fant ut at softwaren nok er og det ikke er vansklig å bytte til Acro. Men i følge manualen er knapper osv (i toppen) byttet noe om mellom fly og heli modellen.

        Pratet med butikken og de sa det kun fantes "HELI" utgave i europa ? Er det noen som har fått tak i fly utgaven eller har erfaringer?

        Audun

        Comment


        • #19
          Jeg har fulgt disse Spectrum trådene fra sidelinjen en stund og jeg må jo si at det begynner å friste noe kraftig! Men så tenker jeg at JR og Futaba har brukt årevis på å lage brukergrensesnittet på radioen så enkelt og intuitivt som mulig, man kan omplassere knapper (i software) mixer, d/r, expo, rev, speed, thr-cut, osv osv... Jeg må jo også si at jeg er ekstremt godt fornøyd med 9x'en min!

          Så spørsmålet mitt er; det var snakk om at det skulle komme Spectrum RF-moduler til "de vanligste radio-modellene"... noen som vet hvordan det ligger an, eller var det bare rykter..?
          Anders Hauge

          www.hang.no - Norges nye HANG-side!

          www.JetsOfBergen.no
          rc.andersh.com

          Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
          Byggeblog for Eurosporten
          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

          There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

          Comment


          • #20
            Ble ikke mye testing i helga, men en bitteliten tur ut på søndag i regnet blei det. For en innbarka Futaba dud som meg ble dette verre enn tenkt.... trodde jeg hadde fått satt opp det meste, og det stemte forsåvidt... helt til jeg skulle få igang Rew-Max`n.

            Etter litt hjelp fra Steinar (Whz) som kjenner en som også har kjøpt DX7 så ser det ut til at dette kan løse seg etter å ha fulgt denne beskrivelsen http://www.raptortechnique.com/review-dx7.htm

            Får håpe det blir litt bedre vær til helga da...

            Comment


            • #21
              Originally posted by andersh
              Så spørsmålet mitt er; det var snakk om at det skulle komme Spectrum RF-moduler til "de vanligste radio-modellene"... noen som vet hvordan det ligger an, eller var det bare rykter..?
              Xtreme powersystems lager/utvikler moduler til vanlige radioer

              The page you requested cannot be found!
              Jørgen Wake Stensen
              Bodø MFK
              Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

              Comment


              • #22
                Hei
                eg var innom Hobbyland i Bergen og kjøpte ein DX 7
                tenkte eg skulle bruke den på ein Raptor 50
                I settet så er det med 4 ds 821 kan dei brukast i raptoren?
                Eg har lest om dei på andre forum og dei får ikkje mykje skryt
                er det noen som har erfaring med disse

                Gleder meg til å få prøvd radioen, blir vel litt uvant å sleppe å bekymre seg for frekvens
                Blir interesant å lese erfaringer fra andre på DX7
                HB
                Hallingdal RC Klubb

                Synergy N9
                TRex Pro 600N
                Trex 500 esd
                Trex 250
                Spectrum DX7
                Futaba 9C
                + noko flygreier.

                Comment


                • #23
                  DX7 Et tiltalende radiokonsept

                  Jeg fikk min tidlig bestilte DX7 fra Elefungutta for noen dager siden og har studert den i praksis. Den er ikke prøvd i annen sammenheng enn indoor foreløbig, men selv denne enkle oppgaven ga god anledning til å studere radioen og dens programmeringsmetodikk inngående.
                  Jeg oppfattet senderen som intuitiv, den er enkel å forstå, men jeg ser også at "touch-screen" og andre programmeringstriks ikke hadde vært ueffent..........markedsmessig.......

                  Det finnes en, etter min mening, fin omtale på Page not found - Fly RC Magazine
                  og det er her på forumet også vist til andre gode omtaler.

                  Det kommer ytterligere omtale her på MFN av DX7 og DX6 er allerede omtalt (den er litt bortgjemt ser jeg).

                  Jeg oppdaget at det i FlyRC omtalen står at DX7 (DSM2) har en "modell gjennings funksjon" som betyr at mottakeren (også AR6000) ikke reagerer hvis senderens modellnavn ikke stemmer med det mottakeren er bundet til.
                  På SpectrumRC.com kan man om egenskapene lese at DX7 er bakoverkompatibel med mottakeren AR6000 fra DX6 (DSM), men da uten at denne modellgjenkjenningsfunksjonen er operativ.
                  Dette testet jeg ut, og det viser seg at AR6000 ikke svarer hvis senderens modellvalg (navn??) er et annet enn det den konkrete AR6000 ble bundet med.
                  Jeg brukte to ulike AR6000 og to modeller for å teste dette. Dette oppfatter jeg som en positiv overraskelse som ytterligere øker sikkerhetsnivået.

                  På RCgroups, som riktignok ikke alle liker like godt, er det en tråd med erfaringer på DX7 i likhet med den lange tråden som gikk om DX6.
                  Tråden som startet 30.11.06, finnes her: Spektrum DX7 - Actual Field Results - RC Groups og har i dag 77 sider for den som gidder å lese.

                  Som jeg har sagt mange ganger før, og gjentar det gjerne igjen, er både DX6 til sitt formål, og DX7 til full range formål, det beste jeg for min del har sett på radiosiden jeg startet med RC i 1985. (Gjett om jeg var stolt eier av førsteutgaven JR PCM10 når den kom -tror det var i 1987-)

                  For majoritet av alle aktive RC folk tror jeg denne radioen vil holde mere enn nok, den er rimelig å anskaffe og er uovertruffen på sikkerhet når det gjelder kanalfrihet og støyimmunitet for å ha nevnt to viktige fordeler.

                  Jeg har lyst til å fokusere på at DX7 ( i motsetning til DX6 og øvriger radioer) ikke går veien om "pulskoding" i leddet mellom selve radioen og senderdelen. DX7 har en direkte databuss mellom radiodelens CPU og senderdelen.
                  Andre løsninger med f.eks. 2.parts framtidige utbyttbare sendemoduler til etablerte radiomerker/type vil mangle dette designertrikset.
                  Inntil de "store" kommer med sine integrerte 2,4 gHz løsninger tror jeg utbyttbare HF moduler i beste fall blir kostbare mellomløsninger. Og at de "store" kommer etter før eller senere er jeg ganske sikker på...............

                  Comment


                  • #24
                    Nå har jeg fått testa radioen! endelig! Det ble nesten to tanker med justering av gyro/motor og litt andre små ting før Raptoren var villig....og nå ble den villig ja!

                    Dette er det beste kjøpet jeg har gjort på flere år tror jeg, hadde jo hørt at dette med signalhastighet var merkbart. Men at det skulle være så stor forskjell hadde jeg ingen anelse om, nå er det pønsh i øgla gitt!

                    Får håpe det blir litt vær til helga da... gleder meg allerede

                    Comment


                    • #25
                      per, på flyrc er det et bilde som jeg stusser litt over.

                      er mottageren(e) montert korrekt (as per the manual) på dette bildet? gjør de ikke et stort poeng av at ledningene skal være i 90 graders vinkel (den ene horisontal og den andre vertikal)? isåfall dårlig av reviewen å ikke få med det.

                      men kanskje jeg har misforstått. jeg har uansett planer om å skaffe meg en dx7 så det er greit å få klarhet i dette for min egen del.



                      en annen ting jeg stusser litt over er den nye ar6100 mottageren. ar6&7000 har 2 mottagere. men med ar6100 nevnes ikke dette slik som i beskrivelsene av 6&7000. betyr det at 6100 kun er én mottager og sånt sett er "dårligere" enn 6000 (bortsett fra mindre vekt og lavere latency)?

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by goebbels
                        på flyrc er det et bilde som jeg stusser litt over.
                        er mottageren(e) montert korrekt (as per the manual) på dette bildet? gjør de ikke et stort poeng av at ledningene skal være i 90 graders vinkel (den ene horisontal og den andre vertikal)?
                        På bildet du viser til ligger antennene 90 grader i forhold til hverandre i samme plan. Jeg ville nok prøvd 90 grader i begge plan, man har jo også mulighet til å legge de fire antennene slik at hver mottaker dekker vertikal og horisontalt plan. Med minimum 2 tommers avstand mellom de to mottakere vil man ha gode muligheter til å motta signal uansett hvilken posisjon modellen har i forhold til senderens polarisasjon.
                        Vet ikke om dette var et godt nok svar på ditt spørsmål.

                        Mottakeren AR6100 er etter det jeg forstår parkflyerversjonen til DX7 med full DSM2 i motsetning til DX6 mottakeren AR6000 (bakoverkompatibel med DX7) som benytter DSM. I begge tilfeller opereres det med DualLink som betyr at det sendes samtidig på to av de 80 tilgjengelige kanalene på båndet.

                        Comment


                        • #27
                          Ikke for å være direkte vanskelig men om man monterer mottakerene med antenne stumpene rett ut av boksen for begge mottakerne så vil du vel nødvendigvis ikke endre noe med å vri en av mottakerne (om ikke selve boksen også mottar)

                          Som de står på bildet er de "felles" i flyets horisontalplan. Vrir du den vertikale 90 grader så er de sammenfallende i flyets vertikalplan i stedet, om du snur den vertikale i flyets lengderetning så er de sammenfallende i den retningen.
                          Skal du ha full "dekning" så må du vel enten ha ytterligere en antenne eller vri stumpene slik at du dekker både x, y og x aksen som du nevner, men ettersom de vel ikke mottar kun i et plan, men best så lenge signalet er vinkelrett på antennene så kan det da ikke spille noen rolle hvilke av de 2 aksene man velger?

                          Poenget er vel at man mottar dårlig om signalet kommer rett mot en antennetupp og da spiller det vel ingen rolle hvordan så lenge de står 90 grader på hverandre slik at den ene dekker den andres tupp?

                          Eller har jeg misset noe elementært om mottakerens funksjon?

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Tintin
                            Eller har jeg misset noe elementært om mottakerens funksjon?
                            Tror jeg neppe, og som jeg sa ovenfor er jeg ikke sikker på om svaret mitt er godt nok

                            Her er forøvrig også en presentasjon av DX7 for de som ikke allerede har lest den:
                            Model Airplane News - RC Airplane News | Radio Control Plane & Helicopter News, Tech Tips, Reviews

                            Comment


                            • #29
                              Vurderer å gå til innkjøp av en DX7 i løpet av kort tid, men det er en ting som forvirrer meg litt og som jeg ikke får svar på ved å søke i forumet.

                              Så vidt jeg forstår er siste generasjon "spektrum teknologi" DSM2.

                              Når jeg ser på elefun sitt bilde av DX7 senderen de selger (og også i teksten) er den merket DSM og ikke DSM2.

                              Betyr det at DSM2 teknologien er knyttet til mottakeren og ikke senderen, m.a.o. finnes det kun en type DX7 sender?

                              Er interessert i å få dette avklart da jeg ikke ønsker å kjøpe en "annen generasjons" DX7 sender som "bare" har DSM teknologi om det skulle finnes flere utgaver.

                              Gleder meg til å slippe å bekymre meg over glitching som har vært et problem i flere av mine modeller.. I tillegg er det jo greit å slippe å tenke på kanalvalg.
                              Alf Surdal
                              Hovsherad

                              Comment


                              • #30
                                Kommer det systemer med flere kanaler enn 7?

                                Comment

                                Working...
                                X