Unconfigured Ad

Collapse

Seilfly: Hvordan programmere flaps på radioen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TapZ
    • Oct 2005
    • 711

Seilfly: Hvordan programmere flaps på radioen?

Er ferdig med å montere en Spirit Elite nå, og driver og setter opp servoene og radioen nå. Har en Graupner MX-12, 6-kanals radio, samt en 8-kanals mottaker. Jeg har 4 servoer i vingen, 2 stk til balanseror og 2 stk til flaps. Har, etter manualen til flyet, satt på en Y-kabel på flaps-servoene.
    Hvordan skal jeg sette opp dette? Plugget y-kabelen inn i kanal 5 på mottakeren, men når jeg switcher over flaps-bryteren på radioen går flaps'ene selvfølgelig hver sin vei.
    What to do?

edit: Hadde også forhåpninger om å sette opp skikkelig luftbrems, altså at flapsene beveger seg nedover, samt begge balanserorene oppover. (Er det dette som calles crow?) Hvordan skal isåfall det settes opp?
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim
  • amundrg
    • Jun 2006
    • 355

Originally posted by TapZ
    Er ferdig med å montere en Spirit Elite nå, og driver og setter opp servoene og radioen nå. Har en Graupner MX-12, 6-kanals radio, samt en 8-kanals mottaker. Jeg har 4 servoer i vingen, 2 stk til balanseror og 2 stk til flaps. Har, etter manualen til flyet, satt på en Y-kabel på flaps-servoene.
    Hvordan skal jeg sette opp dette? Plugget y-kabelen inn i kanal 5 på mottakeren, men når jeg switcher over flaps-bryteren på radioen går flaps'ene selvfølgelig hver sin vei.
    What to do?

edit: Hadde også forhåpninger om å sette opp skikkelig luftbrems, altså at flapsene beveger seg nedover, samt begge balanserorene oppover. (Er det dette som calles crow?) Hvordan skal isåfall det settes opp?
    Etter det du forklarer så må problemet ligge i Y-kabelen
    Amund Gårdhammer
    www.ringerikemfk.com

Comment

• Karl H.
      • Mar 2006
      • 1452

Du trenger en slik: http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...&kategoriID=39
      Karl Hans Glommen.
      Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• B71
        • Jan 2007
        • 15

Eller bare snu rorhornet på den ene servoen

Comment

• TapZ
          • Oct 2005
          • 711

Originally posted by Karl H.
          Ok, det var dumt. Ja, ja. da får jeg kjøpe en slik etter påske.

Fant ut en annen foreløpig løsning :satt y-kabelen på balanserorene og kuttet ut flaperon. Plugget de to flaps-servoene i kanal 5 og 6 på mottakeren og mixet sammen kanal 5 og 6. Da får jeg ihvertfall "vanlig flaps", så får jeg heller sette opp crow(?) når jeg får den servo-reverseren.

Nytt spm: Har nå satt opp flapsen på en 3-punkts bryter. Ingen flaps, medium flaps og full flaps. Bør jeg også mikse inn høyderor for å kompensere for flapsen? Eller er ikke det nødvendig? (Altså, vil modellen tippe nesen nedover når man slår på flaps?)

B71: Har prøvd, blir samme vei fordet.
          Frank Thingelstad
          2050 Jessheim

Comment

• lancair
            • Dec 2005
            • 220

Ok, det var dumt. Ja, ja. da får jeg kjøpe en slik etter påske.

Fant ut en annen foreløpig løsning :satt y-kabelen på balanserorene og kuttet ut flaperon. Plugget de to flaps-servoene i kanal 5 og 6 på mottakeren og mixet sammen kanal 5 og 6. Da får jeg ihvertfall "vanlig flaps", så får jeg heller sette opp crow(?) når jeg får den servo-reverseren.

Nytt spm: Har nå satt opp flapsen på en 3-punkts bryter. Ingen flaps, medium flaps og full flaps. Bør jeg også mikse inn høyderor for å kompensere for flapsen? Eller er ikke det nødvendig? (Altså, vil modellen tippe nesen nedover når man slår på flaps?)

B71: Har prøvd, blir samme vei fordet.
            hei hei
            jeg pleier å mixe flaps på trottelstikka syns det er letter å kontroler ned da

(Altså, vil modellen tippe nesen nedover når man slår på flaps?)

nesen vill gå opp så mix ned ror men ikke leg inn for mye
            åsså ville i ungåt å bruk noe y-kabel idet helle tatt
            sven arne johansen

mine fly

radioer
            futaba 9c super
            spektrum DX7

pitts s12 wspan 1.75 da 50R
            aero works yak 54 2.26 wspan DA50R 2stk a den
            sagitta projekt zwo 2.20 wspan
            funtana X100 os 120AX 2t 1.74 wspan
            nanofloo
            termick star
            stiletto F3F 2.54 wspan
            lancair360 mk2 os50sx 2t
            Enforce os 108 2t
            + en haug til
            http://www.lillehammer-mfk.org/

viss det blåser så er det ut å fly seil som er tingen

Comment

• TapZ
              • Oct 2005
              • 711

Hmm. Ok, så nesen vil peke oppover når jeg slår på flapsen? (har satt opp flapsen slik at de beveger seg nedover, er dette riktig?). Har aldri brukt flaps før så dette vet jeg absolutt ingenting om.
              Frank Thingelstad
              2050 Jessheim

Comment

• lancair
                • Dec 2005
                • 220

Hmm. Ok, så nesen vil peke oppover når jeg slår på flapsen? (har satt opp flapsen slik at de beveger seg nedover, er dette riktig?). Har aldri brukt flaps før så dette vet jeg absolutt ingenting om.

er rett de skal peke nedover men når du setter flaps så øker du løfte å da vill flyet stige men ved å gi ned ror så mot virker man det
                sven arne johansen

mine fly

radioer
                futaba 9c super
                spektrum DX7

pitts s12 wspan 1.75 da 50R
                aero works yak 54 2.26 wspan DA50R 2stk a den
                sagitta projekt zwo 2.20 wspan
                funtana X100 os 120AX 2t 1.74 wspan
                nanofloo
                termick star
                stiletto F3F 2.54 wspan
                lancair360 mk2 os50sx 2t
                Enforce os 108 2t
                + en haug til
                http://www.lillehammer-mfk.org/

viss det blåser så er det ut å fly seil som er tingen

Comment

• TapZ
                  • Oct 2005
                  • 711

Ok, takk skal du ha. Da setter jeg bittellitt nedror.
                  Frank Thingelstad
                  2050 Jessheim

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

De fleste seilflygere setter opp crow-mix, og bruker helst throttlespaken til å styre dette når man har flaps.
                    Miksen ender i max opp med ca. 70 grader flaps og en del oppover på balanserorene. Bare ikke bruk opp all balanserorvandringen på mixen.
                    I de fleste tilfellene pitcher modellen mye opp med nesa. Om man vil mixe det bort eller styre aktivt med høyderoret er en smakssak.

Husk at om der er sidevind må du være flink med sideroret for å kompensere, siden du har mistet en god del av balanserorresponsen når mixen er satt.
                    Crowmix gjør at du kan spotte ned modellen på svært trange områder, men den krever litt trening for å bli dus med alt som skjer. Spesielt pitchingen kan gi overraskelser... tren litt i god høyde først.

Sett gjerne opp camber-change på saken når du driver å programmerer. Antar at 1-2mm opp på alle ror gir deg mer speed, og 2mm ned på alle ror gir bedre egenskaper i termikk og svakt løft. Hvis du blir skikkelig dus med høystarten kan du også prøve med et par mm ned på flapsen under starten.

PS: Vet at Spirit Elite ble brukt på en tuning-DVD som eksempel på en modell der det var mye å hente på optimalisering. Spesielt forholdet mellom angrepsvinklene stab/ving var ikke optimal. Ikke at den ikke fløy bra men den fløy langt bedre etter mod

Husk at flapsene får juling på landingen, ikke så lett å huske å dra av dem i det du setter modellen. Det betyr at det bare er MG-servoer som duger der.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• TapZ
                      • Oct 2005
                      • 711

Som vanlig veldig informative svar, joo.
                      Leste litt om dette med camber i manualen til flyet, om hvordan man kan øke hastighet eller termikkegenskaper. Spennende, skal prøve meg litt frem hvis alt går fint under de første turene.
                      Hvordan setter man vanligvis opp crow? Setter man begge flaps-servoene i en y-kabel (med reverserer) inn i kanal 1 på mottakeren? Og deretter mixer dette med balanserorene? Har desverre ingen seilfly-program på radioen, så alt slikt å settes opp manuelt.
                      Frank Thingelstad
                      2050 Jessheim

Comment

• william123
                        • May 2005
                        • 2330

for det første så vet ikke jeg hvordan det gjøres på Graupner, men jeg kan si hvordan jeg gjorde det på min Futaba 7C.

jeg plugget en av flapsservoene i kanal 3. kanal 3 er throttle på futaba. dette gjør at jeg kan justere servoen med throttlestikka. så satt jeg opp tre frimikser. en frimiks med kanal 3 som master og kanal 5 som slave. i kanal 5 står den andre flapsservoen. da følger servoen i kanal 5, servoen i kanal 3. så satt jeg opp to frimikser til. en fra kanal 3 til 1, og en fra kanal 3 til 6. i 1 og 6 står balanserorservoene. så er det bare å justere utslagene i forhold til hva du trenger.

dette fungerte i hvertfall på Tragi'en min når jeg satt den opp for et par dager siden, og jeg regner med at det fungerer like bra på radioen din. så fremst du har muligheten for frimikser
                        William Jul Ringkjøb
                        Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• TapZ
                          • Oct 2005
                          • 711

Takk for det, William. Da skal jeg prøve å sette opp dette i kveld. Er ikke så veldig inn i dette med programmering på radioen, men hørtes logisk ut når du skrev det slik. Blir litt andre kanaler på graupner-radioen, men tror jeg skal få det til.
                          I menyen på radioen når man setter opp mixing kalles kanal 1 thrttle, kanal 5 for gear, kanal 6 for flaps etc. Hadde gjort ting lettere for neewbies som meg hvis de bare hadde kalt det ch1, ch2 osv.
                          Frank Thingelstad
                          2050 Jessheim

Comment

• joo
                            MFN Skribent
                            • Nov 2002
                            • 6936

Jeg er heller ikke kjent med Graupner, men trodde det var mulig å la hver servo ha sin egen mottaker-kanal...
                            Selv bruker jeg bare MPX, og der er alt fritt. Så det fins vel nesten ikke mixekombinasjoner man ikke kan lage. Så fremt hver servo ikke skal ha inputs fra mer enn 4 kanaler/kontrollere fra senderen. Y-kabler er ikke tema om man ikke går tom for mottakerkanaler. Men det hjelper ikke deg.

Miksen skal bestå av balanseror, flaps og høyderor og gjerne en slider eller bryter i tillegg for camber-change. Jeg er vant med å kalle throttlestikka for flaps på seilflyene, men vet ikke hva Graupneren din bruker.
                            Throttlestikka fram skal gi null på balanseror og flaps mens stikka i bakre posisjon gir max flaps og 10-15 grader balanseror opp som nevnt og en andel nedror. Så bruker jeg en slider til camber-change som gir små deler med balanseror og flaps ned eller opp.
                            Krever jo at når du har laget en miks av alt du vil ha til å virke og gir den et navn? Og så tildele dette navnet som mottakerkanal. Så justeres andel av hvert input for hver servo. Så høyderorservoen har 100% andel av høyderorinput og kanskje 10% opp fra flaps, mens balanserorbiten er avslått osv.
                            Dette ble bare rot, men det er slik jeg gjør, og trodde Graupner også gjorde det. Forvirra nok mer enn det oppklarte er jeg redd
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• sjaa
                              • Feb 2006
                              • 601

Så lenge det ikke er motor på flyet ditt kan du legge flapsene på kanal 1 og 6 (throttle og flaps) men du må bruke frie miksere (du har 4 totalt) siden flaps mikserene i radioen vil oppfatte balanserorene som flaps siden de står i flaperon modus.
                              Det er mulig jeg blander kanalrekkefølgen litt her, husker ikke helt om det er likt på mx-12 og mx-22. Hvis balanserorene må stå på 2 og 6(dette ser du i servodisplayet etter du har slått på flaperonmix), så setter du flaps i 1 og 5 og mikser sammen disse med en fri mixer slik at throttlestikka beveger begge flaps slik joo beskriver. Neste trinn er å mikse inn balanserorene slik at de går opp når flapsene går ned. Jeg regner med det er en fri mix igjen, og den bruker du til kompensasjon ned på høyderoret (blir vel en 1->3 mix hvis ikke jeg husker feil)..

Lykke til
                              Mvh
                              JoE
                              Agder Modellflyklubb

Comment

Working...