Announcement

Collapse
No announcement yet.

Radiosignaler i regnvær??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Radiosignaler i regnvær??

    Hei!
    Har en dx7, noen som vet om avstanden blir redusert noe særlig? Lurer egentlig på dette med vanlig fm også
    For min del gjelder det flying med fly Regner jo støtt. Har ikke tenkt til å stå ute i høljeregn, men tenkte mere lettere regn da, kan jo stå litt under tak selv.

  • #2
    Originally posted by Hansiboy
    Hei!
    Har en dx7, noen som vet om avstanden blir redusert noe særlig? Lurer egentlig på dette med vanlig fm også
    For min del gjelder det flying med fly Regner jo støtt. Har ikke tenkt til å stå ute i høljeregn, men tenkte mere lettere regn da, kan jo stå litt under tak selv.
    Tja, den som visste riktig svar på spørsmålet ditt.......
    Uten å ha noe som helst målefakta å vise til vil jeg regne med at det er forkortet rekkevidde også på 2.4 G i regnvær.
    Hva dette betyr i den praktiske situasjon du skisserer er det trolig ikke gitt noe fasitsvar på.
    Vi vet at rekkevidden på 2.4 G (DX7) er lengre enn den visuelle i forhold til flyet under optimale forhold. Et enkelt resonnement kan være at flyging i regnvær (du nevner moderat regn) reduserer den visuelle rekkevidde i større grad enn signalreduksjonen.

    Fordi DX7 er tilnærmet immun for "elektro"støy vil signal/støyforholdet ha større margin enn 35 Mhz i tilfellet du skisserer, og det kan bety en bedre "rekkevidde" enn tilsvarende på 35 i ditt regnværstilfelle.

    En annen ting er spørsmålet om hvor lurt det er å fly våre vanlige modeller i regnvær/utsette modellen for perlende fuktighet. Men det er en annen diskusjon.

    Comment


    • #3
      Du bør ikke fly i regn, det skal ikke mye til før elektronikken går sundt..
      Har virkelig blitt bitt av basillen

      Comment


      • #4
        hei de er ikke noe som helst prob og fly i regn med fm har selv gjort de mange ganger, bare pass på att motakeren ikke blir bløt. har heller ikke merket noe som helst på rekkevidden. så de er bare og pakke inn motakeren og fly.
        Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
        På vei inn i Hangaren.
        Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

        Comment


        • #5
          Hehe.. Regnet med at noen kom inn på det med elektronikken i regnevær, klart man må jo holde dette så tørt som mulig, foreløpig flyr jeg ikke med mottakeren utenpå flyet heller, lol. Har ikke flydd med Dx7 enda i det heletatt. Med tanke på fuktigheten, så flyr jo folk i kuldegrader, sender og modell lagret og fraktet varmt, rett ut i kulden, og tilbake til en varm tilværelse igjen. Tror nesten det kan være en større fare. Ja Per, kansje forholdet regn og det med å se modellen holder stand, så hvis det høljeregner skikkelig, så må man bare fly rundt seg selv med en omkrets på 10meter, hehe.. Kan bli litt trøblete med en 90sizer føler jeg )

          Takker for svar folkens

          Comment


          • #6
            Originally posted by Per Klepaker
            Fordi DX7 er tilnærmet immun for "elektro"støy vil signal/støyforholdet ha større margin enn 35 Mhz i tilfellet du skisserer, og det kan bety en bedre "rekkevidde" enn tilsvarende på 35 i ditt regnværstilfelle.
            Nå har det seg slik att dempningsfaktoren på signalet er proposjonal med frekvensen, så 2,4Ghz vil bli mere dempet enn 35Mhz.
            Dvs. rekkevidden blir vesentlig redusert på 2,4Ghz kontra 35Mhz.

            2,4Ghz ligger meget nære vannet sin egensvignings frekvens, en mikrobølgeovn ligger i området 1,8-2,2Ghz.
            Så mye av energien i fra 2,4Ghz radioen vil bli spist opp av vannet som er i luften.
            =================
            Runar Holm
            www.maxmekker.com
            =================

            Comment


            • #7
              Samtidig er det 3GHz som ofte anses som skillefrekvensen på om signalet blir vesentlig svekket i regn. 35MHz er ganske så immun mot regnet, 2,4GHz er i faresonen. Du får prøve med noe billig. Og uten tilskuere. Rekkeviddesjekk er nok ikke dumt.
              -----------
              Bengt

              Comment


              • #8
                Vann og frekvenser

                Det er ikke tillatt for mikrobølgeovner å stråle i området 1,8-2,2Ghz. De fleste mikrobølgeovner stråler i ISM-båndet 2,4-2,5GHz. Noen bruker også andre frekvenser rundt 915(?)MHz, men jeg tror ikke de er til salgs for hjemmebruk. Valg av frekvenser har mye med vann å gjøre. En viktig årsak til at mikrobølgeovnen virker er at vann absorberer energi i det frekvensområdet. Fett har også tilsvarnde virkning og medvirker til at maten blir varm.

                Vannets absorbsjon av elektromagnetisk stråling er på ingen måte proporsjonal med frekvensen. Den varierer temmelig ulineært med frekvensen. Jeg tror maksimum absorbsjon ligger i overkant av 22GHz. Men det er rett at 35MHz ikke absorberes nevneverdig av vann. I alle fall ikke regn. Du kan faktisk fjernstyre små ubåter i et ferskvannsakvarium på 35MHz.

                Jeg vil allikevel ikke overdrive betydning av regnvær for rekkevidden. I regnvær er det tross alt mer luft enn vann mellom sender og mottaker. Når du leser dette har teksten passert minst en utendørs 2,4GHz link på ganske betydelig avstand. Den er ganske upålitelig og ustabil i regnvær, men det er den i godvær også :/. I praksis har været lite å si for forbindelsen.

                Per har et sabla godt argument i det at den visuelle rekkevidden nok påvirkes mer. Jeg ville faktisk være mer bekymret for virkningen på flyet, inklusive elektronikken. Dette har vært drøftet på forumet før. Man kan sikkert også lære noe av båtfolket og de som kjører radiostyrte biler i vannpytter og snø. Tenk også på at senderen neppe tåler vann. Det kan jo komme vann på den selv om du står under tak.

                Comment

                Working...
                X