Announcement

Collapse
No announcement yet.

FASST(Futaba) eller DSM2(Jr/Graupner) ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • FASST(Futaba) eller DSM2(Jr/Graupner) ?

    Vet ikke helt om dette blir en helt teoretisk problemstilling, men..

    Da Futaba kom med informasjon om at de kom med 2.4 GHz radioen 12FG, bestemte jeg meg for at en slik skulle jeg ha og mye basert på at Futaba har vært "mitt merke". Den bestlutingen ble tatt etter at jeg slet med glitching på T-Rex 600(forøvrig et løst problem nå)

    Når jeg leser artikkelen på s.68 om 2.4GHz i siste MI, blir jeg noe mer usikker på om jeg skal velge FASST eller DSM2 teknologien. FASST benytter frekvenshopping mens DSM2 binder seg til to ledige frekvenser.

    Spørsmålet er dermed:
    Ser vi bort de ulike radioers funksjonalitet, hva skal en velge, eller vil det i praktisk bruk være 'hipp som happ'?

    Futaba 12FG er fremdeles et stykke unna, men jeg har forstått JR X9303 er tilgjengelig nå. Er 12FG'en med FASST verdt å vente på?

    Stein

  • #2
    Jeg venter på Futaba 12 FGA 2,4 ghz fordi jeg er Futaba fan ,har hatt både JR og Fut radioer de siste 20 årene men ender opp m Futaba, liker menuene der bedre, men det er nok en smaksak. Begge de to versjonene av 2,4 ghz systemet er nok bombesikre da både JR og Futaba er meget godt gjennomprøvd før de blir sluppet sluppet ut på markedet.
    Ser ut som Svenskene får 12FGA før Norge.....
    Øyvind

    www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

    Comment


    • #3
      Nå har jeg ikke mottatt MI enda, så jeg har ikke lest artikkelen.

      Men nå er jo også graupner på vei med sitt IPD system (som produseres av xtremepowersystems). De leverer også moduler til de fleste radiomerker. Mer info finnes på 그라프너(주), og linken over. Denne teknologien bytter kanalpar dersom signalet blir svakere på valgte kanaler og støtter opp til 120 eller 140 samtidige brukere. (Skal bli tett på skrenten fremover )

      Det som virkelig blir spennende er når telmetri enhetene kommer på markedet.
      Hastighet, stig/synk, temperatur, høyde, spenning osv. opplest under flyturen åpner for mye moro..
      Last edited by sjaa; 31-08-07, 20:23. Reason: Har nå lest artikkel, og rettet en liten detalj deretter
      Mvh
      JoE
      Agder Modellflyklubb

      Comment

      Working...
      X