Unconfigured Ad

Collapse

Er 2.4Ghz systemene følsomme for hindringer?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • OlaGB
    • Aug 2007
    • 580

Er 2.4Ghz systemene følsomme for hindringer?

En dreven mann i RC hobbyen her, mente han hadde sett flere tilfeller av problemer med disse høyfrekvens radiosystemene, med at de fungerer bra når de har fri sikt, men blir lett forstyrret av hindringer i veien?

Har noen synspunkter på dette? Er dette noe som var et problem før, men er forbedret nå? Eller er det rett og slett ikke tilfelle?
    Ola G Bråten -77
    Sunndal flyklubb avd. Modellfly
    Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
    3DHS Slick 89" Q80-8m
    Jeti DS-16
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

Flyr du ofte med hindringer i veien ??

Comment

• arvid
      • Nov 2006
      • 1547

det kan jo hende ola tenker på ett tre eller andre ting som står i "skuddlina" i ett halvt sekund eller noe. Har forøvrig innimellom rekkevidde problemer med min kyosho minimum, som jo har 2,4 gz eller hva det heter.Som regel er det rekkevidde mer enn nok, men plutselig er der bare 50 meter r. vidde. Det varierer med omgivelsene der jeg flyr.

Comment

• OlaGB
        • Aug 2007
        • 580

Problemet er nok ikke stort, men jeg syntes det var såpass viktig å være klar over noe slikt, at jeg valgte å spørre..

Har jo i 99.8% av tiden fri sikt til modellen, men slike opplysninger gjør jo at en tenker litt mere på dette.. F.eks publikum, kan jo i verste fall stå "iveien" i enkelte tilfeller.. f.eks ved take-off / landing.. Lite sannsynlig, men det kan tydeligvis by på problemer?
        Ola G Bråten -77
        Sunndal flyklubb avd. Modellfly
        Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
        3DHS Slick 89" Q80-8m
        Jeti DS-16

Comment

• esmel
          • Dec 2004
          • 2830

Det stemmer at høyere frekvens oftest tilsier større krav til frisikt.

Det er derimot et lite problem på modellfly, slik jeg ser det....
          Det blir vel mer en teoretisk problemstilling egentlig.

Du legger jo gjerne antenna på 35mhz mottakeren utenfor kroppen også. En grei tanke å ha i bakhodet er vel å ikke pakke inn 2.4GHz mottakerene for godt heller. Det er jo å få tak i logger for å se hvordan signalet mottas av mottakerene, så muligheten for å sjekke det er jo tilstede.

Ved et tilfelle har jeg observert en zagi (deltavinge i isopor på +\-300g) blitt flydd så langt det lot seg gjøre rent forsvarlig (les. så høyt den var mulig å holde orienteringa på) hvorpå antenna på radioen ble skjermet bevisst ved å holde tett over den. Jeg aner ikke hvor mange hundre meter oppe modellen var på det tidspunktet men det var så høyt jeg aldri før har sett et modellfly (mulig jeg har sett for få hehe). Resultatet...joda det som skjedde var at fail safe slo inn. Dette var for ordens skyld med en AR6000 som jo sies å ha ganske begrenset rekkevidde og med kun en mottakerenhet på mottakeren.
          Det gjorde i hvert fall meg trygg på at det ikke kom til å by på noen rekkeviddeproblemer.

Det eneste jeg ville være litt betenkt med er å gjemme mottakerene langt inne i et kraftig skrog betrukket av ting vi vet setter en ganske kraftig stopper for radiosignaler...

Sjekk f.eks flying gigants for diskusjoner som tar for seg dette. Har lest litt av det men har ingen linker for hånden. Virker som ting fungerer som det skal selv i store modeller.
          Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

Working...