Announcement

Collapse
No announcement yet.

Servoer og Mottaker + mottakerbatteri til Futaba 6EXA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Servoer og Mottaker + mottakerbatteri til Futaba 6EXA

    Noen som veit hvilke servoer og hvilken mottaker + mottakerbatteri jeg burde bruke på en Futaba 6EXA?
    Øyvind Kveen Fagervold

    -Graupner Club Star

    For tiden få fly

  • #2
    futaba

    Størrelse på servoer, mottaker og batteri velger du etter hvilket fly det skal stå i. Jeg har selv Futaba 9C super, og bruker Futaba PCM-mottakere, Futaba FM-mottakere, og en Hitec Mottaker (Micro 05S). Både Hitec og Futaba servoer går helt fint. Mottakerbatteri lodder jeg selv. Kjøpte en 4-pakk med NiMH-batterier (AAA-størrelse) på Elkjøp. De er 600mAh, kosta ca. 100 kroner for 4. Veier 50-60 gram, og passer fint til små fly. For større fly (40-60 størrelse) bruker jeg mottakerpakker på 1600-2000mAh (AA-størrelse batterier).
    Hvilket fly skal du ha dette i ?
    Erling Svegre
    Vangsvik
    Senja Modellflyklubb

    ____________________________________
    Futaba 9C super
    Edge 540 (60size) Saito 100 GK
    E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
    Mustang P-51 - OS 25FX
    SIG Ninja
    Blue Phoenix
    ArtHobby Colibri-V
    Reichard Grob G103C Twin Acro III

    Comment


    • #3
      Skal inn på et høyvinget trainer-fly, har ikke helt peiling på modellen.
      Øyvind Kveen Fagervold

      -Graupner Club Star

      For tiden få fly

      Comment


      • #4
        Velg en Futaba mottaker mot Futaba sender så slipper du noen som helst bekymring. Husk da også Futaba krystaller begge steder.
        Det finnes flere typer mottakere, men det går helt fint med en rimelig FM, single conv.-mottaker med nok kanaler.. (Ville selv gått for en med mer enn 5 kanaler, så har du noe å "vokse" på, f.eks en FUT R136. Koster ca.600kr).
        Av servoer finnes det en skog der ute..
        Til en vanlig trainer i 40-klassen holder det lenge med f.eks Futaba S3003, S3001, S148 eller tilsvarende. De er pålitelige og som regel sterke nok til en 40-trainer. Servoene ligger på ca.100-150kr stk for de rimelige variantene.

        Batteri ville jeg kjøpt et vanlig, ferdig mottakerbatteri på min.8-900mAh. Da får du masse flytid! Selv sverger jeg til NiCd. Her har Sanyo noen fine pakker (fåes kjøpt i din lokale hobbysjappe for 80-300kr avhengig av kapasitet). Husk at det tar tid å lade et "stort" batteri med en vanlig lader! Ikke begynn med å lage pakker selv om du ikke er helt stødig på lodding osv..

        Lykke til!
        Audun Thinn
        Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

        Comment


        • #5
          Tusen takk for utfyllende svar Var til hjelp i massevis.
          Øyvind Kveen Fagervold

          -Graupner Club Star

          For tiden få fly

          Comment

          Working...
          X