Unconfigured Ad

Collapse

Hvilket radiomerke bør jeg velge etc...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ostahl
    • Jun 2007
    • 233

Hvilket radiomerke bør jeg velge etc...

Har tenkt på å anskaffe meg en computerradio (mottaker etc.)- 6 kanler, til rundt kr. 2000.- Foreløpig kjører jeg bare et 4 kanalers Wilga 2000 fly (er i begynnerfasen, men flyr temmelig bra nå... ), men har lyst til å kjøpe en radio som jeg kan ha noen år...Jeg har først og fremst tenkt på Futaba (6EXP), ser at den ligger på kr. 2066,- (Elfun). Jeg ser også at bl.a Hitec har lignende radioer til ca. samme pris. Hva bør jeg eventuelt velge/ kjøpe?

Ser også at Elfun reklamerer med en ny computerradio; Futaba 6EXP (som jeg nevnte), er denne noe lignenede Futaba SKYSPORT 6EXA som jeg bl.a ser på Norwegian Modellers sine sider (men der er den da ca. 500 kroner dyrere).

Holder på å bygge et Robbe - Charter fly (er nesten ferdig) men ser at jeg trenger ekstra servoledning som skal tres inn i hovedvingen til servoene ved balanserorerne (på begge sider selvsagt), som sagt har jeg ikke kjøpt meg radioutstyr ennå, men blir det det samme hvilke type skøyteservokabel jeg kjøper/ bruker eller er dette forskjell i fra merke til merke (vil gjerne få lagt inn kabelen så fort som mulig slik at jeg kan få betrekke flyet )
  • spewster
    MFN Skribent
    • Aug 2007
    • 1134

Originally posted by ostahl
    Har tenkt på å anskaffe meg en computerradio (mottaker etc.)- 6 kanler, til rundt kr. 2000.- Foreløpig kjører jeg bare et 4 kanalers Wilga 2000 fly (er i begynnerfasen, men flyr temmelig bra nå... ), men har lyst til å kjøpe en radio som jeg kan ha noen år...Jeg har først og fremst tenkt på Futaba (6EXP), ser at den ligger på kr. 2066,- (Elfun). Jeg ser også at bl.a Hitec har lignende radioer til ca. samme pris. Hva bør jeg eventuelt velge/ kjøpe?
    Hei,

Jeg var netopp i samme situasjon som deg, hadde en Wilga 2000 og ville ha meg en computerradio. Vurderte selv også 6EXP og 6EXG 2,4 hos elefun, men etter mye lesing og info bestilte jeg meg en Spektrum DX7 2,4 (CE merket) med Rx AR6200 mottaker fra USA (espritmodels.com). Kom på ca 2400,- ikl frakt/mva. Grunnen var vel at jeg da fikk et "glitch" fritt system siden jeg skal holde på med elektro fly/heli + 7 kanaler radio som jeg kan bruke i mange år + at mottakerne til Spektum har en hyggelig pris i forhold til futaba sine (2,4GHz).

Noe du også skal tenke på er at du ikke får mer servoer på 6EXG 2,4 eller DX7 med AR6200 hos espritmodels. Servopakke kommer på ca 4-500,- i tillegg.

Alt er vel egentlig smak og behag på hva man velger, men slik jeg har forstått det så er 2,4GHz fremtiden.
    Stian Håvak (82)
    Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• ostahl
      • Jun 2007
      • 233

Originally posted by spewster
      Hei,

Jeg var netopp i samme situasjon som deg, hadde en Wilga 2000 og ville ha meg en computerradio. Vurderte selv også 6EXP og 6EXG 2,4 hos elefun, men etter mye lesing og info bestilte jeg meg en Spektrum DX7 2,4 (CE merket) med Rx AR6200 mottaker fra USA (espritmodels.com). Kom på ca 2400,- ikl frakt/mva. Grunnen var vel at jeg da fikk et "glitch" fritt system siden jeg skal holde på med elektro fly/heli + 7 kanaler radio som jeg kan bruke i mange år + at mottakerne til Spektum har en hyggelig pris i forhold til futaba sine (2,4GHz).

Noe du også skal tenke på er at du ikke får mer servoer på 6EXG 2,4 eller DX7 med AR6200 hos espritmodels. Servopakke kommer på ca 4-500,- i tillegg.

Alt er vel egentlig smak og behag på hva man velger, men slik jeg har forstått det så er 2,4GHz fremtiden.
      Hei, takker for svar!!
      Har også sett på den 2,4 GHz saken til Futaba. Jeg kommer også til å fortsette med elektroflyging. Jeg får inn å sjekke på espiritmodels.com.
      Kjører du fremdeles Wilgaen? Har du børsteløst oppsett? Jeg hadde noen fine turer i helga på vann. Utrolig morsomt

Comment

• torgust
        • Aug 2005
        • 842

Holder på å bygge et Robbe - Charter fly (er nesten ferdig) men ser at jeg trenger ekstra servoledning som skal tres inn i hovedvingen til servoene ved balanserorerne (på begge sider selvsagt), som sagt har jeg ikke kjøpt meg radioutstyr ennå, men blir det det samme hvilke type skøyteservokabel jeg kjøper/ bruker eller er dette forskjell i fra merke til merke (vil gjerne få lagt inn kabelen så fort som mulig slik at jeg kan få betrekke flyet )
        Hei

Servokabler/koblinger er standardiserte så der kan du bytte mellom merkene som du vil.

Det eneste som kan skape skjær i sjøen for deg her er om du prøver å bruke gamle Sanwa-servoer eller kabler. Der var polariteten reversert i forhold til dagens standard. Men siden du skal kjøpe nytt i dag så går du klar av den problemstillingen
        Mvh
        Torbjørn Gustafson
        www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• spewster
          MFN Skribent
          • Aug 2007
          • 1134

Hei, takker for svar!!
          Har også sett på den 2,4 GHz saken til Futaba. Jeg kommer også til å fortsette med elektroflyging. Jeg får inn å sjekke på espiritmodels.com.
          Kjører du fremdeles Wilgaen? Har du børsteløst oppsett? Jeg hadde noen fine turer i helga på vann. Utrolig morsomt
          Kjører fremdeles den, skal teste den med børsteløst oppsett og DX7`en for første gang om 2uker Artig og lett fly som er veldig lett å fikse. Hadde store problemer med glitch i begynnelsen så flyet har fått HARD medfart og vært knekt x antall ganger. Blir spennende å se hvordan det går med ny motor og dx7,
          Stian Håvak (82)
          Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• ostahl
            • Jun 2007
            • 233

Kjører fremdeles den, skal teste den med børsteløst oppsett og DX7`en for første gang om 2uker Artig og lett fly som er veldig lett å fikse. Hadde store problemer med glitch i begynnelsen så flyet har fått HARD medfart og vært knekt x antall ganger. Blir spennende å se hvordan det går med ny motor og dx7,
            Jeg har børsteløst oppsett, det funker utrolig bra. Trenger ikke lang rullebane for å få den i lufta. Jeg har også limt den et X-antall ganger. Ikke lenge før det er mer epoxy enn isopor Eneste jeg har kjøpt er ny propell og motorbukk og selvsagt epoxy, ikke akkurat dyr i drift . Har stivet opp både flotørene og hjulunderstellet med karbonstenger noe som funker utrolig bra. Jeg har også limt inn noen plastbiter i hullene i cowlingen (bare et lite hull til propellakslingen) slik at det ikke skal trenge inn vann. Pleier også å teipe over batteribrønnen, og under hovedvingen. Dette gjør at flyet blir temmelig tett i forhold til vann.
            Jeg tror ikke jeg har hatt problemer med glitch (er glitch forstyrelser i fra motor, kraftledning, andre sendere etc.?), men jeg flyr på et vann der det ikke er andre som flyr, men det er en kraftledning som går der, men som sagt tror ikke jeg har merket noen forstyrrelser.

Comment

• ostahl
              • Jun 2007
              • 233

Originally posted by torgust
              Hei

Servokabler/koblinger er standardiserte så der kan du bytte mellom merkene som du vil.

Det eneste som kan skape skjær i sjøen for deg her er om du prøver å bruke gamle Sanwa-servoer eller kabler. Der var polariteten reversert i forhold til dagens standard. Men siden du skal kjøpe nytt i dag så går du klar av den problemstillingen
              Jeg har faktisk en 15 år gammel Sanwa sender med mottaker og 3 servoer (Sanwa Vanguard), men har hørt at den hører hjemme på søpledynga derfor må jeg nok ha meg nytt utstyr. Men da vet jeg det at det blir samme hvilke servokabler/ koblinger jeg kjøper. Takk for svaret!!

Comment

• spewster
                MFN Skribent
                • Aug 2007
                • 1134

Jeg har børsteløst oppsett, det funker utrolig bra. Trenger ikke lang rullebane for å få den i lufta. Jeg har også limt den et X-antall ganger. Ikke lenge før det er mer epoxy enn isopor Eneste jeg har kjøpt er ny propell og motorbukk og selvsagt epoxy, ikke akkurat dyr i drift . Har stivet opp både flotørene og hjulunderstellet med karbonstenger noe som funker utrolig bra. Jeg har også limt inn noen plastbiter i hullene i cowlingen (bare et lite hull til propellakslingen) slik at det ikke skal trenge inn vann. Pleier også å teipe over batteribrønnen, og under hovedvingen. Dette gjør at flyet blir temmelig tett i forhold til vann.
                Jeg tror ikke jeg har hatt problemer med glitch (er glitch forstyrelser i fra motor, kraftledning, andre sendere etc.?), men jeg flyr på et vann der det ikke er andre som flyr, men det er en kraftledning som går der, men som sagt tror ikke jeg har merket noen forstyrrelser.
                Om du ikke merker at noe skjer i luften har du ikke opplevd glitch, da gjør flyet akuratt som det vill i en kort periode. Skulle inn for landing en gang og lå på ca 1/4 trottle og la om en 180graders sving i ca 20meters høyde så fikk jeg en liten glitch som dro trottle på max og vrengte flyet rett i bakken. Tok vingen, kroppen, propellen og haleroret :P

Men takk og pris for epoxy
                Stian Håvak (82)
                Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• torgust
                  • Aug 2005
                  • 842

Jeg har faktisk en 15 år gammel Sanwa sender med mottaker og 3 servoer (Sanwa Vanguard), men har hørt at den hører hjemme på søpledynga derfor må jeg nok ha meg nytt utstyr. Men da vet jeg det at det blir samme hvilke servokabler/ koblinger jeg kjøper. Takk for svaret!!
                  Hehe

Jeg har også en gammel Sanwa. En Conquest Mk II som jeg kjøpte for ca 20 år siden. Funker som gull den dag i dag den
                  Mvh
                  Torbjørn Gustafson
                  www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• ostahl
                    • Jun 2007
                    • 233

Steike, da har jeg nok ikke hatt noe glitch

Comment

• ostahl
                      • Jun 2007
                      • 233

Originally posted by torgust
                      Hehe

Jeg har også en gammel Sanwa. En Conquest Mk II som jeg kjøpte for ca 20 år siden. Funker som gull den dag i dag den
                      Ok, min Sanwa fungerer også bra. De sa det på Norwegian modellers at jeg burde kaste den

Comment

• rofla
                        • Nov 2006
                        • 170

Ok, min Sanwa fungerer også bra. De sa det på Norwegian modellers at jeg burde kaste den
                        De skulle vel selge deg noe nytt da. Min Sanwa VG7P er gammel, men den fungerer perfekt fortsatt (med nytt batteri). Bruk den du har!

Comment

• ostahl
                          • Jun 2007
                          • 233

Originally posted by rofla
                          De skulle vel selge deg noe nytt da. Min Sanwa VG7P er gammel, men den fungerer perfekt fortsatt (med nytt batteri). Bruk den du har!
                          ok, mulig jeg gjør det

Comment

• Thinnthinn
                            • Sep 2002
                            • 1172

Sanwa'ne fungerer sikkert flott, men de fungerer så alt for fint på alle nabo-frekvensene også
                            Vi brukte Sanwa Wanguard som skoleoppsett i klubben, men gikk over til Fut.6XA. Dette er enkle sendere som fungerer bra. Personlig liker jeg finishen på futaba litt bedre enn Hitech, men det har kun med at jeg har sett flere Hitech sendere være llitt dårlig skrudd sammen..
                            Jeg ville valgt det merket de andre i klubben hadde slik at det er mulig å få hjelp til programmering osv. Lesing av instruksjonsbøker blir det uansett hva du velger!
                            Audun Thinn
                            Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• Atle
                              • Jul 2007
                              • 285

Hei,

Jeg var netopp i samme situasjon som deg, hadde en Wilga 2000 og ville ha meg en computerradio. Vurderte selv også 6EXP og 6EXG 2,4 hos elefun, men etter mye lesing og info bestilte jeg meg en Spektrum DX7 2,4 (CE merket) med Rx AR6200 mottaker fra USA (espritmodels.com). Kom på ca 2400,- ikl frakt/mva.
                              Er det vanlig at radioer fra usa er CE merket? Jeg har vurdert det samme, å kjøpe fra en dx7 fra usa, og har sendt mail til advantagehobby og spurt om de er CE merket, men ikke fått noe svar. Litt skeptisk til å bestille derfra uten å være sikker på at jeg kan bruke den i norge.

Atle
                              Atle Østereng
                              Oslo og Omegn Modellhelikopter Klubb
                              Msn: a_ostereng@hotmail.com

T-rex 450 SE V2
                              Spektrum DX7
                              GY401 m/S9257
                              3 x HS-65MG

Comment

Working...