Announcement

Collapse
No announcement yet.

forskjellig hastighet på forkjellige 2.4 systemer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • forskjellig hastighet på forkjellige 2.4 systemer?

    Er det noen som vet noe helt konkret om forkjeller i hastigheten på systemene fra spectrum/JR contra de fra futaba.
    futaba har en ic-chip i sine systemer som de skryter fælt av.
    Custom-Developed IC Chips

    "Futaba uses custom IC chips that have been designed specifically for radio-control – ensuring quality, reliability, and safety. This is why Futaba FASST systems are faster and more reliable than the competition."

    Så, selv om de ikke lager noen ren 2.4ghz 12 kanaler, men bare bytter ut modulen og setter i en "fg14 ettellerannet" modul i 12Fg radioen, er de da fremdeles like raske\raskere enn f.eks. dx7 eller JR sine systemer som går rett på 2.4 uten å gå via moduler?
    '
    http://2.4gigahertz.com/features/features.html

    Eller er det ikke blitt noe testing enda?

  • #2
    ikke noen som har noe å si?

    Comment


    • #3
      Var ikke helt godt å svare på den der, men personlig har jeg en bedre følelse for Futaba's FASST-system. De har testet den grundig og lenge før de slapp den, og det viser seg å være dønn stabilt.

      Spektrum sin DX7 har vel nettopp kommet i ny utgave som faktisk er godkjent i Norge. De første modellene hadde visst for høy stråleeffekt.

      Dette var vel ikke helt svar på spørsmålet ditt, men jeg tror begge systemene er gode, og valget går kanskje mest på om du liker mora eller dattera?

      Jeg foretrekker Futaba!
      Kenneth Davidsen

      Comment


      • #4
        Originally posted by Krazy-K
        Spektrum sin DX7 har vel nettopp kommet i ny utgave som faktisk er godkjent i Norge. De første modellene hadde visst for høy stråleeffekt.
        Alle DX7 som er solgt i Norge er godkjente.
        Geir G
        -----------------------------
        T-Rex 600N Pro VBar
        Raptor 50 Titan
        T-Rex 450SE
        Spektrum DX7
        -----------------------------

        Comment


        • #5
          Er det da ikke spektrum som lager dissse modulene som monteres i futaba og driverse andre radioer. Vil tro at en DX7 er like raskt om ikke raskerer ettersom elektroniken til denne er bygd spesielt for dette...
          Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

          walter@retlaw.no

          Comment


          • #6
            Fant litt mer info:

            hear a lot about latency and response time. Supposedly the DX7 is faster than any 72MHz systems. Is the Module System as fast as the DX7?
            The DX7 is a purpose-built 2.4GHz spread spectrum radio. With the DX7, the stick inputs are directly converted to digital code bypassing the PPM stream. This is the primary reason the DX7 is so fast and responsive. The module system needs to utilize the transmitter´s PPM stream and converts it to the appropriate digital code. Because of this extra processing step, the module system cannot be as fast as a dedicated system. It´s important to remember that the PPM stream is actually faster than PCM. In reality, the latency and response time of the Spektrum Module System is virtually identical to PCM systems.

            Kilde:
            Spektrum Page Error | Spektrum

            En annen ulempe modul-radioene har som jeg ikke var klar over og verdt å få med seg:
            Will Model Match work with the Module System?
            No. Model Match is a patented feature that prevents a model from being operated using the wrong model memory. Model Match can only be integrated into a dedicated Spektrum transmitter such as the Spektrum DX7. The programming necessary to make Model Match functional must be embedded into the transmitter´s programming.
            Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

            walter@retlaw.no

            Comment


            • #7
              Etter som hva jeg har fått med meg nå, så konverterer ikke den tm14 modulen som settes inn i futaba 14mz og 12z (og som leveres med den nye 12fg fasst) noen signaler.
              Den sender direkte på 2.4 og har så vidt jeg har forstått nå ikke noe av forsinkelsen som de andre modulene... men deet er vist den eneste av futabamodulene som ikke konverterer. Dersom jeg har fårstått det rett.

              Comment


              • #8
                Uten å ta stilling til lovlighet eller ikke (jeg vet at det er heftige diskusjoner om dette i andre tråder), så registrerte jeg at ingen 2,4Ghz radioer ble tillatt brukt på Arvika treffet. Artikler og tester fra både brukere og store blader som Model Airplane News sier utelukkende at både Spektrum og FASST gir bedre sikkerhet og stabilitet.

                Det finnes i dag kun to 2,4Ghz systemer for RC bruk. Spektrum og Futaba FASST. Spektrum er eid av Horizon, som er JR USA (lurer på om ikke Horizon eier litt i JR også). Det er Spektrum systemet som står i JR sine nye 2,4Ghz radioer.

                Futaba har brukt 2,4Ghz i årevis i industrielle løsninger som har vert brukt til fjernstyring av kraner ol. Dette er litt av årsaken til at Futaba kan skilte med fjellstabil løsning som er testet gjennom mange mange år.

                Hva som er den beste av de to er vel ikke så lett å si, men pr. i dag er Futaba de som har kommet lengst, regnet i antall kanaler (som lenge var selve "kappløpet"). Med den nye 14 kanalers FASST modulen til 14MZ er den radioen nok en gang trygt plassert på versting-radio-toppen.

                Men jeg vil tro den nye 12-kanaleren til JR med innebygget 2,4 Spektrum vil selge bra, selv om jeg aldri kommer til å gå for en 2,4Ghz ONLY løsning. Jeg vil ha muligheten til begge deler så lenge jeg har en stabel med 35Mhz mottakere....
                Anders Hauge

                www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                www.JetsOfBergen.no
                rc.andersh.com

                Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                Byggeblog for Eurosporten
                Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                Comment


                • #9
                  Originally posted by phammers
                  For meg var dette et stort løft som nybegynner - ......
                  Nybegynner my a**.... Hvor lenge er man "nybegynner" oppe i Hamar-strøket?

                  Originally posted by phammers
                  Denne tråden, med hastighetsvurderinger av de forskjellige systemene, er egentlig ganske artig. Ja, jeg merker at DX7 er mer responsiv på helikopter. Men det tror jeg skyldes servosynkronisering mer enn hastighet. Selv et gammeldags PPM-system oppdaterer servosignalene ca 50 ganger pr sekund.

                  Den dagen man klarer å bevege stikken så fort har man to problemer:

                  1) Parkinson's syndrom av høyeste orden
                  2) For treg servo
                  Hehe!!

                  Jeg tror hele diskusjonen rundt responstid har minst like mye med konstruksjonen av radioen å gjøre, som selve overføringen. Jeg har snakket med mange som merker forskjellen mellom feks. en Futaba 9c og en 14MZ med G3. Faktum er at en radio som skal sende på disse nye overføringsmøtene (2,4Ghz eller Futaba G3) må selve radioen ha raskere signalbehandling for å kunne "levere varene" videre til overføringen. Denne raske signalbehandlingen vil nok også kunne merkes selv med vanlige PPM mottakere.

                  Verste jeg har opplevd var en eldre Simprop "computer-radio" som jeg hadde for en del år siden. Selv med topp utstyr i flyet (moderne PPM mottaker og raske servoer) var signalbehandlingen i senderen så treg at jeg var forlengst begynt på den neste svingen før radioen var ferdig med den forrige....
                  Anders Hauge

                  www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                  www.JetsOfBergen.no
                  rc.andersh.com

                  Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                  Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                  Byggeblog for Eurosporten
                  Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                  There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by phammers
                    Har du noen pekere til mer informasjon om dette?

                    Mvh

                    -Pål
                    Ser nå at diskusjonen om lovlig og ikke lovlige DX7'er allerede ligger på forumet, og dette forklarer nok en del av påstanden min. Jeg fikk dette fortalt av en av forhandlerne mine, og kan i den forstand kalles rykter ja. Samtidig kan jo ei fjær ha blitt til høns her, og utfra Horizon selv er det visst snakk om radioer som kjøpes fra utlandet som har for høy stråling.

                    Beklager misforståelsen, men jeg har samtidig en liten mistanke om det nå finnes utallige av disse selvimportradioene rundt om i klubbene

                    Her er tråden
                    Kenneth Davidsen

                    Comment

                    Working...
                    X