Unconfigured Ad

Collapse

Kjøpe radio i utlandet?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jab
    • May 2007
    • 407

Frekvensbåndet 2400-2483,5 MHz tillates brukt til dataoverføring slik frekvensbruken
    er definert i standarden EN 300 328. Maksimal tillatt utstrålt effekt er 100 mW e.i.r.p.
    For andre bredbåndsmodulasjoner enn FHSS, er maksimal tillatt e.i.r.p. tetthet 10
    mW/MHz.
    Futaba FASST bruker spread spectrum (FHSS) mens Spectrum gjør det ikke.
    Dvs. at Futaba sine radioer er pr. idag lovelig (100mW), mens Spectrum må begrenses til 10mW i Norge.

Comment

• retlaw
      • Jan 2007
      • 896

Originally posted by jab
      http://www.npt.no/iKnowBase/Content/...ert_210507.pdf

Dvs. at Futaba sine radioer er pr. idag lovelig (100mW), mens Spectrum må begrenses til 10mW i Norge.
      Tror ikke dette gjelder for RC raido bruk da dette er beregnet på databruk/WLAN/bredbånd og faste elektriske instalasjoner.

Hva slags frekvensmodulalsjon bruker spektrum radioene(Sendereffekt)??

Tror ikke at vi skal leke eksperter når ikke engang Post & Teletilsynet kan gjøre rede for om disse radioene lovelig. At alle rc-radioer skal ha et sendereffekt på under 100mW og være CE merket er standar krav for alt slik utstyr..
      Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• tema95
        • Aug 2002
        • 977

Originally posted by retlaw
        Tror ikke dette gjelder for RC raido bruk da dette er beregnet på databruk/WLAN/bredbånd og faste elektriske instalasjoner.

Hva slags frekvensmodulalsjon bruker spektrum radioene(Sendereffekt)??

Tror ikke at vi skal leke eksperter når ikke engang Post & Teletilsynet kan gjøre rede for om disse radioene lovelig. At alle rc-radioer skal ha et sendereffekt på under 100mW og være CE merket er standar krav for alt slik utstyr..
        Nå er det vel du som er ute og synser og tror. Er det ikke?
        Du skriver "Tror ikke...", og ikke bestemt at "Dette gjelder ikke....".

Hva slags type data vi sender over nettet (hva det er ment å styre) har ingen som helst betydning for bruken. Om jeg velger å styre varmepumpa mi, modellflyet eller skriveren ved hjelp av det tråløse "nettet" er det ingen som har noe med. Båndet er fritt så lenge "modulasjonstype" og effekt overholdes.
        P&T kan gjøre rede for seg, les mitt svar i post 44 her:
        http://www.modellflynytt.no/showthre...t=15361&page=5

Jeg kan henvise til dato/klokkeslett og navn på den jeg snakket med (men vil ikke utsette ham for telefonstorm), og står inne for det som står i denne tråden.
        Mvh Terje Martinsen
        leder Modellflyseksjonen/NLF
        www.modellfly.info

Comment

• brukernavn
          • Jan 2006
          • 29

Originally posted by nilste
          Jeg sendte i går en forespørsel til Great Planes, importør av Futaba, ang. Futaba FASST radioer kjøpt i USA:
          Får jeg svar skal jeg selvføleglig legge det ut.
          Fikk du noen respons på mailen din?
          Fredrik Jenssen

Raptor 50
          Minititan
          Futaba 12FG 2,4 Ghz

Comment

• piper
            • Jan 2005
            • 378

kjøp i utlandet

Ok, det er mulig jeg heller litt bensin på bålet, men personlig sitter jeg stadig å irriterer meg litt over diverse tråder vedr. kjøp i utlandet, det være seg radio/motor/fly. Samtidig klages det over en lav sko hver gang bergets butikker ikke holder mål.
            Hvordan vil vi ha det? Rc-markedet er smalt, enkelte skal tydeligvis spare noen lusne kroner, drømmemaskinen står klar for eks. 15 lapper, når propellen ryker eller du trenger en meter fuelslange skal den den lokale sjappa stille opp!
            Tror snart vi må gå litt i oss selv og forstå at skal service være et krav, må vi gi litt tilbake(nei, jeg driver IKKE butikk).
            Terje Pedersen

Indre Østfold Modellflyklubb

91399490

Comment

• Kingfisher
              • Feb 2006
              • 833

Originally posted by brukernavn
              Fikk du noen respons på mailen din?
              Nei, desverre. Har ikke fått noe svar på henvendelsen min til Great Planes.

Forhandler har derimot svart. Han sier han har sjekket med Futaba.
              Kortversjonen av det han sier er: 'Dont worry, be happy"

S

Comment

• bengtern
                • Oct 2005
                • 313

Originally posted by jab
                Spektrum bruker også spread spectrum, eller spredt spektrum på norskere. Kan du dokumentere påstanden din? FHSS er ikke den eneste måten å sende på spredt spektrum. Det ville for eksempel vært svært dumt å markedsføre den som spredt spektrum i USA uten at den er det. Søksmålene ville haglet.
                -----------
                Bengt

Comment

• jab
                  • May 2007
                  • 407

Ingen vits å svare da phammers gjorde en bra jobb med det.

Bruk av DSSS (Spectrum bruker 2 kanaler) er forresten også grunnen til at Specturm har en begrensing på 39 radioer i bruk samtidig, mens FASST kan ha langt flere. (Nøyaktig antall vil variere etter senderforhold og hvor mye annen trafikk det er i 2,4ghz båndet.)

Ikke at det har noe reel betydning å kunne fly mer en 40 fly samtidig..

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Originally posted by phammers
                    Grunnen til dette er at tradisjonell effektmåling bare er mulig på FHSS.
                    Forklar hvorfor? Jeg mener all effekt kan måles, og spesielt DSSS som sender "kontinuerlig". Utregningen av effektmålingene er ikke så viktig her, siden PRF etc neppe er interessant for alle. MEn hvorfor mener du den ikke kan måles?

Dessuten: EIRP er vel en "kalkulert" feltstyrke (dBuV/m) med utgangspunktet i ei ideell (isotropisk) antenne, som ikke fins, og antennegain og utgangseffekt er faktorer i regnestykket...?
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

Jeg bare setter spørsmålstegn ved ting som den jevne bruker kan misforstå. Å si at man ikke kan måle effekter, i en diskusjon der spesielt effekten er det store temaet, blir enda mer villedende for dem som prøver å forstå. (OK, du sa "tradisjonelle metoder") At man ikke måler med gammeldagse wattmetre er så sin sak, men for å lage noen standarder må selvsagt parametre (som effekt og båndbredde) kunne settes og måles.

Noe OT, men slike bredbanda signaler skal måles over minimum 5x repetisjonstiden, og svaret er en integrasjon av funksjonen. Detektorene som brukes er nødvendigvis litt forskjellige fra de enkle man er vant med...
                      For den jevne modellflyger som er vant med at den effekten våre normale sendere stråler ut er lett målbar blir dette ganske innfløkt.

Vet ikke om disse punktene er nevnt før i debatten om 2,4GHz...? :
                      - FHSS skal være mer immun mot smalspektret støy. Naturlig siden systemet beveger seg over et stort område og bare vil forstyrres i korte burst. DSSS vil naturlig nok jammes om smal støy treffer kanaler i bruk...
                      - FHSS er regnet som "enklere" system, og det trenger mindre energi for å gjøre samme jobben.
                      - DSSS må jo ha noen fordeler. Under ellers like forhold skal DSSS ha bedre rekkevidde.

Kanskje en tur innom trådtema, bare for moro skyld: Retlaw sa noe viktig lenger oppe: CE-merkingen betyr ikke nødvendigvis at utstyret er lovlig i Norge. Det skal både være CE-merket OG tilfredsstille kravene fra Post-og Tele. Det betyr ikke nødvendigvis at en radio kjøpt i HongKong ikke er lovlig, men hvordan skal du vite...?

Nå ser det ikke ut som WiMax vil være interessert i å operere i 2,4GHz-bandet. Grunnen er at det allerede er så "forurenset" at seriøse operatører avskriver det som et sted å operere. Betyr det at det begynner å bli ødelagt av brukerne ...? Ikke nødvendigvis, men betenkelig er det. Er vel neppe bare modellflygere som sier at dem gjerne vil ha mer effekt i SITT utstyr. Man skal ikke se bort fra at datanerder driver med hjemmemodding av sakene sine for å nå kompisen på andre siden av dalen, etc etc. På samme måte som rånere med PR-radioer med himla utgangstrinn hadde i bilene sine for en del år siden.

Skal det være noen framtid for RC-radioer på 2,4GHz må ikke brukerne bidra til å forurense det unødvendig. La oss bare håpe ingen av de svære operatørene velger å slå seg ned på 2,4, men satser mer fra 5MHz og oppover. Siden det er snakk om "langttrekkende" saker for framtidas systemer kan ikke modellflygeren overleve på 2,4 om det skjer...

Og om man kjøper saker i hytt og pine betyr det at NPT`s jobb med å holde bandet i orden i ytterste konsekvens kan ødelegges. For å spare 123,55 kroner...

Comment

• tema95
                        • Aug 2002
                        • 977

Originally posted by joo
                        snipp.....
                        Kanskje en tur innom trådtema, bare for moro skyld: Retlaw sa noe viktig lenger oppe: CE-merkingen betyr ikke nødvendigvis at utstyret er lovlig i Norge. Det skal både være CE-merket OG tilfredsstille kravene fra Post-og Tele. Det betyr ikke nødvendigvis at en radio kjøpt i HongKong ikke er lovlig, men hvordan skal du vite...?
                        .....snipp
                        Se hva jeg skrev i en tidligere posting:
                        Edit: Tilføyer følgende viktige setning fra første artikkelhenvisning:
                        "Et produkt med korrekt CE-merking har fri markedsadgang i EØS-området."

Det er viktig å merke seg "korrekt CE-merking". Det betyr ikke at et produkt med et påklistret CE-merke MÅ være godkjent. Det er jo visse produsentland som er kjent for lettfeldig omgang med lover og regler.

Når DX6 og 7 slet med godkjenning i starten skyldes det ikke spesifikke krav fra Norge. Med en gang de kunne vise til et gyldig EU-setifikat kunne de fritt omsettes i hele EU/EØS.
                        Problemet til å begynne med var altså at de IKKE tilfredstilte kravene i direktivene som bestemmer de tekniske krav som må overholdes.

P&T kan IKKE stille egne krav med mindre vi har vektige grunner for det. Vi er i henhold til EØS-avtalen pliktig til å rette oss etter det lovverk og de direktiver EU-parlamentet vedtar (så hvorfor vi ikke er medlem vet ikke jeg.....?).
                        Et eksempel på et slikt "vektig krav" er bl.a. at Sverige fremdeles har sitt Systembolag som en overgangsordning. De kan imidlertid ikke nekte omsatt f.eks. polsk vodka fordi de vil beskytte sine egne produkter.
                        Mvh Terje Martinsen
                        leder Modellflyseksjonen/NLF
                        www.modellfly.info

Comment

• GeirT
                          • Jul 2006
                          • 65

Originally posted by phammers
                          Men fremdeles lurer jeg på hvilken utgangseffekt som gjelder for DX7, gitt at denne faller under bestemmelsen om 10mW/MHz.
                          Den FCC godkjente DX7 har FCC ID: BRWDAMTX10. Søker en på denne i FCC databasen (https://fjallfoss.fcc.gov/oetcf/eas/...ericSearch.cfm), så finner en denne: https://fjallfoss.fcc.gov/prod/oet/f...ive_or_pdf=pdf

Legg merke til at de har godkjent modulen i senderen (X1TXN Spektrum DSM X1), og ikke hele radioen.

Rapporten viser at -6dB båndbredden varierer mellom 868kHz og 843kHz, avhengig av hvor i båndet den sender. Det skulle tilsi at den europeiske modellen av DX7 kun kan sende med ca 8,5mW. Et annet alternativ er å bytte "chip rate" slik at senderen sprer effekten over større båndbredde, men da vil ikke en mottaker kjøpt fra USA virke mot en CE godkjent sender (og motsatt), så jeg tviler på at dette er aktuelt.

Comment

• joo
                            MFN Skribent
                            • Nov 2002
                            • 6936

Originally posted by tema95
                            "Et produkt med korrekt CE-merking har fri markedsadgang i EØS-området.".
                            Stemmer selvsagt når det gjelder markedsadgang, men det betyr ikke at alt CE-merket senderutstyr kan brukes i hvilket som helst EØS-land. I så fall kunne jeg handle meg en CE-merket sender i Frankrike på 72MHz og fritt bruke den her på berget...

Comment

• jab
                              • May 2007
                              • 407

Sikkert posta tidligere, men bekrefter at Spectrum for salg i Europa/Norge har redusert sendeeffekt.

Spektrum DX7 Product Bulletin

It has been brought to our attention that some Spektrum DX7 transmitters and manuals sold to US retailers may have been mislabeled regarding compliance with European Union broadcast regulations. Manuals for Spektrum DX7 transmitters sold in the USA indicate that the DX7 currently meets European Union power-output standards. While units intended for sale in Europe meet EU output standards, this icon also appears in the manuals for units intended for sale in the US only. DX7 transmitters that are sold for use in the US exceed the power limits in place in the European Union. Running changes are being made to remove this icon from units and manuals that do not meet these stringent standards. To ensure you comply with broadcasting standards in your area, we are recommending you purchase your DX7 from within your specific region.

Comment

Working...