Announcement

Collapse
No announcement yet.

Corona mottaker - krystaller?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Corona mottaker - krystaller?

    HAr lest litt rundt og bestemt meg for å kjøpe en 'RS610 Single Conv. 6CH Micro Rx 35Mhz' fra United Hobbies (for billig til å unnlate å bestille derifra ), til min gamle sliter av en Graupner sender.
    Har lest litt rundt, her og på andre forum, og har intrykket av at corona duger.
    Men jeg er usikker på krystaller og håper noen kan hjelpe:
    1. Jeg har forstått at regelen er at tx X-tal bør være av RX merket. På UHs sider finner jeg ingen TX X-tal for 35MHz: Hvilken kombo av X-tal kan jeg bruke for Corona rx og graupner tx?

    2. Jeg går ut ifra at min graupner er en single conversion TX, men bare utifra at den er fra sent 80-tall/tidlig 90 tall; hvordan sjekker jeg at den er det ene eller det andre?

    3. om dette er en umulig kombo; kan dere gi meg tips (annet enn å kjøpe ny radio ) om hvilke andre komboer som burde funke?

    F

  • #2
    Jeg har (UM5 Rx Crystal 35.180 CH7 i mottakeren min, men kan ikke finne dette på UH sine sider lenger.
    I senderen har jeg ikke gjort noe i det hele tat. trodde ikke det hadde noe å si.
    Har en futaba sender med orginalt futaba krystall. og mange mottakere med krystall fra samme leverandør som mottakeren.(både singel conv. og dual conv.)
    Edvin
    ------
    http://home.no.net/hansenmh

    Comment


    • #3
      1: Senderne skal ALLTID ha krystaller som er originale. Senderne har ikke noen med singel- eller dual-conversion å gjøre, det er det kun mottakerne som har. De fleste senderne har ganske lik modulasjon, nemlig PPM som standard. En del har mulighet for PCM i tillegg. Vet ikke om din sender har PCM-muligheter...
      PS: Er det en AM-radio du har vil det ikke hjelpe å kjøpe en ny "normal" mottaker. Da må du jakte på AM-mottakere. Er du ikke sikker så sjekk om det står "FM" eller "PPM" på senderen. Står det "AM" bør du kanskje kjøpe noe nytt...
      For Graupner sender og Corona mottaker SKAL senderen bruke Graupner-krystall. For Corona-mottakeren skal du bruke de krystallene som anbefales av produsent/selger. Med andre ord de som kalles "Corona" hos UH. Ikke umulig at disse mottaker-krystallene er lik med noen andre (f.eks Jeti, Berg eller GWS etc) men uten at du vet 100% skal du ikke bruke andre saker.
      Bruk av feil krystaller kan likevel gi tilsynelatende bra funksjon, men sjansen for at du er på vidda er stor. Spesielt i senderne er det dødssynd å eksperimentere. Da risikerer du å skyte ned andre piloter. Om du velger å jukse med mottakerne dine er det helst dine egne fly som går fløyten, men du kan skade andre!

      2: Senderen din er hverken singel- eller dual conversion, som nevnt. Konverteringen det er snakk om (for mottakere) er det trinnet som kalles superheteorodyn-trinn. Dual betyr at der er to mixetrinn. Les om "superheteorodyn-prinsippet" om du vil lære mer...
      En "Dual" RX SKAL ha "Dual" krystall. En "singel" conv RX SKAL ha "single" xtal. Her er det greit å bomme, da får du ikke liv i sakene.

      Legg også merke til at krystallene fins i to versjoner, normal og mini. Dette forteller noe om fysisk størrelse og avstanden mellom beina.

      3: Helt kurant kombo, så lenge du ikke skal bevege deg inn på bruk av PCM. PCM er merkeavhengig. PPM er universelt, med unntak av en anelse forskjell i nøytralpulsen mellom noen merker. I praksis har dette ikke betydning så lenge du ikke bytter mottakere rundt i operative modeller. Da vil trimmen endre seg en liten anelse.
      Så lenge radioen fungerer og er god nok til din bruk er det ikke vits i å bruke penger på noe nytt.
      Last edited by joo; 01-10-07, 17:37.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Takker for oppklaringer!

        Takk for grei oppklaring Joo!

        Er en gammel Graupner 6014 35MHz jeg har og den har vært en trofast og sikker følgesvenn i over 15 år nå; litt slitt i pelsen, men både lydig og snill....

        Da ser jeg bare hvilken frekvens det står på krystallet mitt og finner tilsvarende til corona RX.

        En annen som fremdels bruker denne:
        http://www.rconline.net/magazin-2000...simprop-03.jpg

        Comment


        • #5
          Yepp Flamingooo.
          Ser at det er en FM-sender du har nå. Er visst veldig populær til båt på grunn av modulsystemet fra Varioprop-perioden.

          Jeg har en av de 6 første MC3030 som kom til Norge. Etter mange års hard bruk har den fått nye stikker med potmetre siden disse var utslitte. Ellers fungerer den godt. Har kjørt den gjennom spektrum-sjekk, og den holder krava godt. Tysk grundighet

          Ta en kjapp gjennomlesing på Wikipedias forklaring av Superhet: Superheterodyne receiver - Wikipedia

          Jeg orker ikke å skrive så lange saker, så jeg bare linker istf. Et Superhet-trinn er det som er tegnet som "Mixer" i diagrammet. En mottaker med bare et mixetrinn er "EnkeltSuperHet" eller "Single Conversion". DualConv mottakere har to slike trinn, og det krystallet som er utskiftbart og dermed avgjør hvilken kanal du er på har svært forskjellig frekvens på singel/dual.

          For en Dual RX har krystallet "normalt" en frekvens som er 10,7MHz lavere enn senderfrekvensen. For Singel RX er den vanligste frekvensen for krystallet 455kHz lavere enn senderfrekvensen. (Noen særinger har 470)
          I en Dual RX har det andre trinnet naturlig nok også 455kHz som mellomfrekvens, men her er første IF gitt og krystall(ene) for andre trinn er faste og ikke utskiftbare. Kan gjerne sitte 3 krystaller til inne på boardet i en Dual RX, spesielt de gode/dyre... Et for mixing og gjerne et par som jobber med å spise spyriuser som oppstår i mixetrinnene.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment

          Working...
          X