Unconfigured Ad

Collapse

Glitch

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RogerFly
    • Jul 2007
    • 101

Glitch

I går ettermiddag fikk jeg glitch på 2 nye steder, + ved depot.
    Jeg bor landlig til, og har egen liten flystripe.
    Forholdene er derfor godt kjent, (i hvertfall ute i det fri!) og flyruten er hovedsakelig den samme hver gang.
    Radio:Hitec Optic 6
    Mottaker: Hitec HFD 08RD.
    Der vi snur nord for stripa hender det at noen av oss enkelte ganger får en kjapp trottel opp
    og ned fra tomgang på gassen, og noen ganger et lite løft på flyet. Dette skjer altså sjelden, men alltid ved lavere høyde, aldri høyt oppe.
    Har heller ikke hatt problem når farten har vært høy, i samme høyde.
    I går ettermiddag (testfløy, se innlegg om motortrøbbel) fikk jeg glitch med kort rusing av gass opp og ned fra tomgang / sakte fart, 2 steder noen meter før stripa, og noen meter etter stripa. Varigehet "1 sek". Fly løftet seg omtrent som det hadde vært et lite vindpust. Fløy alene. Antenna helt uttrekt.
    Avstand fra radio til fly:
    "Gammel" glitch: 250-300 m (nord for stripa, normal innflyvning) (merket ikke noe her i går)
    1. nye glitch: 50 m (nord for stripa)
    2. nye glitch: 20 m (nord for stripa)
    3. nye glitch: 70 m (syd for stripa)

Flyhøyde: Fra 1 -10 m over bakken.
    Høyere opp mindre merkbart, og høyt opp ingen glitch.
    Glitchen var tilstede flere ganger, på samme sted, men ikke hver gang.
    Etter siste landing og inn på depot, lar jeg motoren gå litt på tomgang før stopp.
    Da får jeg plutselig full gass med flyet mot meg.
    Rekker å svinge, og da er gassen nede igjen.
    Jeg stod da med full antenne og 2 m foran flyet, med antenna pekende skrått nedover mot flyet.
    Har også hatt et par liknende tilfelle før der vi var to stykker ved siden av hverandre, med antennene skrått nedover pekende mot hverandre rett bak flyene. Da også var det kjapp opp/ned rusing, på ett av flyene, dog ikke så ekstremt som i går.
    Den gang snakket jeg med en radioamatør som mente dette hadde med atmosfæriske forhold å gjøre.
    Noen som vet mer?
    FlyRoger
    Spacewalker II
  • Krazy-K
    • Jul 2006
    • 339

Den gang snakket jeg med en radioamatør som mente dette hadde med atmosfæriske forhold å gjøre.
    Jeg tror ikke denne radioamatøren var helt på jordet da han uttalte seg.

Vi har noen faste områder på stripa som må unngås når vi flyr elektro (for de av oss som ikke har fått FASST enda). Det jeg har lagt merke til er at dette er vær-avhengig, og jeg tror rått og grått vær er det verste. Sol og tørt vær går bedre, så det må være noe atmosfærisk ja.

Vi har prøvd det meste som å bytte oppsett i flyene i alle varianter, men uten bedringer. Det flyet jeg har minst glitch på er en depronmodell med en billig Jeti-mottaker i, uten at jeg kan garantere at det er mottakeren som utgjør forskjellen. Så enn så lenge har jeg lagt elektro på hylla mens jeg venter på at FASST-modulen min kommer i neste uke. Dette slår og inn på PPM-mottakere av og til, og flere modeller har gått ned på grunn av dette. De fleste av oss flyr nå PCM!

Som et siste forsøk på å finne årsaken til dette, kallet vi inn Radiostøykontrollen for å prøve å finne forklarlige årsaker til at dette kun skjer på i faste områder. Men uten resultat

Les om dette her:
    Radiostøy på Vikeid
    Resultatløs radiostøytest
    Kenneth Davidsen

Comment

• RogerFly
      • Jul 2007
      • 101

Denne radioamatøren snakket om hvordan bølgelengder kan forandre seg både i svigninger og retning. En ting er sikkert. Jeg har aldri vært så opptatt av været som etter
      jeg begynte med fly igjen, og kan vel bare konstantere at det er lite vi kan gjøre.
      Takk for svar!
      FlyRoger
      Spacewalker II

Comment

• jj
        • Nov 2002
        • 1327

Kjøp noen bedre mottagere. Det finnes masse gode nyere mottagere der ute som har bedre støyfilter innebygd enn den du bruker. Bytt også senderkrystall for å sjekke at ikke det er ett problem (ok hører at du sier at det er flere). Det har vært levert mange skjeve senderkrystaller fra flere merker...
        Både Mpx og JR har gode synth mottagere til en fornuftig penge (og som ikke er PCM slik at du kan bruke den radioen du har).
        Jeg ville ihvertfall prøvd en ny mottager slik at jeg fikk flydd!
        Jo Grini
        http://vimeo.com/jojoen
        http://www.youtube.com/jojoenno
        http://www.jojoen.no/

Comment

• nybegunda
          • Jun 2003
          • 729

Jeg vet at enkelte ikke liker dette, men jeg nevner det allikevel...
          Jeg slet MYE med glitch tidligere og mistet noen fly. Jeg forsøkte å bytte sendemoduler, mottakere, modeller og krystaller ett uttall ganger. Jeg hadde også noen punkt som forstyrret når jeg fløy forbi. Etter at jeg byttet til Futaba har jeg ikke hatt så mye som en millimeter skeivslag på noen av mine 9kanaler. Kvalitet koster litt mer men eliminerer myye tull!
          Tor Helseth
          Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

• jj
            • Nov 2002
            • 1327

Futaba har helt klart noen bra mottagere ja. Problemet er at ikke jeg kan si hvilke.. Kan ikke nok om Futaba.. Hos alle merker er det noen dårlige mottagere dessverre.
            Jo Grini

Comment

• Krazy-K
              • Jul 2006
              • 339

Originally posted by jj
              Kjøp noen bedre mottagere...
              Det er vel begrenset hvor mye penger en er villig til å bruke på dette når FASST er rett rundt hjørnet.

Jeg har prøvd to Futaba, tre Hitech, single og dual conv., og til slutt en knøttliten Jeti, og forskjellige krystaller, og forskjellige ESC, og forskjellige motorer. Og det er mange som har prøvd forskjellige oppsett, så det er ikke bare meg her. Enkelte felt slår hardt ut på rorene, som oftest med sørgelig resultat.

Både jeg og hobbykontoen min har gitt opp. Jeg flyr depron-modellen med Jeti-mottaker (som har gitt best resultat) og limtuben i lomma, men Mini FuntanaX'n ligger på hold til FASST-modulen er i hus. Deretter kan det vel hende at elektro blir mer aktuelt igjen...

Jeg gleder meg sykt, for Mini FuntanaX'n var helt rå og kjempemorsom det lille jeg fikk flydd den før glitchene pressa den ned i et kratt. Den er som ny igjen nå, men i mellomtida trøster jeg meg med storebroren FuntanaX 50. Med Futaba PCM og godlukt!
              Kenneth Davidsen

Comment

• jj
                • Nov 2002
                • 1327

Lykke til. Helt personlig tror jeg ikke på 2,4ghz. Jeg har litt tro på systemet, men ikke på frekvensene. Er det noe elektronikkbransjen har skreket etter er det flere frekvenser siden 2,4ghz er brukt til rubbel og bit.
                Men forhåpentligvis er det ikke det båndet dere har problem med og dermed vil det kanskje redde dere.

Jeg ville ha spurt om å få låne noen gode mottagere av forhandlere eller andre i miljøet med litt erfaring.

PS vil ikke overgang til 2,4 bety en liten formue i mottagere og sendermoduler da?
                Jo Grini

Comment

• Krazy-K
                  • Jul 2006
                  • 339

Originally posted by jj
                  Lykke til. Helt personlig tror jeg ikke på 2,4ghz. Jeg har litt tro på systemet, men ikke på frekvensene...
                  Det er så å vel. Vi har prøvd det i våre problemområder, og det er ikke antydning til glitch hverken med Spektrum eller FASST. Så vi får håpe at det er så bra som de sier. Andre alternativer er nå gitt opp

Originally posted by jj
                  PS vil ikke overgang til 2,4 bety en liten formue i mottagere og sendermoduler da?
                  Ingen formue så lenge vi kjøper moduler til allerede gode radioer. For min del trenger jeg en mottaker til det ene elektro-flyet mitt, så kan jeg bytte modul når jeg skal fly nitro som jeg allerede har PCM i Modulen vil koste 1200-1300,- kroner, og mottakerne ca 950,- (samme som en PCM-mottaker) til kommende modeller...

Og FASST-systemet har allerede vært i bruk i 15 år på andre områder uten feil, så jeg regner med at det skal fungere...
                  Kenneth Davidsen

Comment

• jj
                    • Nov 2002
                    • 1327

Husk at selv om 2,4Ghz har vært brukt andre steder har det i hovedsak ikke vært brukt til modellfly hvor vi er fullstendig avhengig av kontinuerlig kontakt med flyet...
                    Men systemet virker det, ingen tvil om det.

Det er også en missforståelse at PCM er noe bedre enn annet. Det er ikke systemet som gjør en PCM mottager bedre enn en annen. Det er mer at den er mer påkostet innvending med støyreduksjon. Selve PCM systemet gir veldig få fordeler.
                    Jo Grini

Comment

• RogerFly
                      • Jul 2007
                      • 101

Ser at det er delte meninger om Hitec, Futaba, billig eller dyrt osv.
                      Føler at dette er som da jeg bygget hus. Spurte jeg 10 stk. fikk jeg 11 svar.
                      Blir det slik med radioutstyr også da, at man bør ha så mye kunnskap (erfaring) som mulig selv, og velge ut fra hva som ligger nærmest det man selv mener? Med mindre man kjenner alle parametre, og kan si at x mottaker er bedre enn y fordi x er bygget slik eller har den funksjon. Altså; er det mulig å stille ting opp mot hverandre, eller er det så mye erfaring på forumet at man kan helle til en bestemt oppfatning av hva som er best?

Forøvrig; FASST, er det et 2,4 system også?
                      FlyRoger
                      Spacewalker II

Comment

• RogerFly
                        • Jul 2007
                        • 101

Ser forslaget om å kjøpe bedre mottakere, samt en annen som tydeligvis har prøvd dette.
                        I tillegg hadde en hos oss i fjor, en billig Kyosho mottaker. Han merket aldri glitch...
                        MEN:
                        Når man oppsøker en butikk og blir anbefalt utstyr, hva gjør man da?
                        OG som med mitt første fly. Da det gikk i bakken, sier butikken, Det lønner seg med en litt bedre radio og mottaker, da er du bedre sikret.
                        Hvorfor ble det ikke sagt med engang, eller har det kanskje ingen relevans allikevel?

Kunne en erfaringsbank på dette forumet vært noe, eller blir det feil i forhold til leverandører? Tenker da f. eks. på at en styrt kan ha flere årsaker.
                        FlyRoger
                        Spacewalker II

Comment

• RogerFly
                          • Jul 2007
                          • 101

Nå skal jeg ut og bruke annen elektronikk. Elektrisk gitar. Det værste som kan skje der
                          er som regel ikke mer enn en streng som ryker!
                          FlyRoger
                          Spacewalker II

Comment

• nybegunda
                            • Jun 2003
                            • 729

Det er vel desverre slik at butikkene ofte anbefaler det de har i hyllene. Billig radioutstyr er ideellt for de som ikke er helt sikker på om dette er en hobby for dem. en glitch i ny og ne kan en leve med på en billig boxtrainer, men det er uakseptabelt på en dyr turbinmodell eller et stort helikopter.
                            Egentlig burde det ikke forekommet glitch i det heletatt, men det er nok desverre en bieffekt av at rimelig utstyr er tilgjengelig for oss.
                            Tor Helseth
                            Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

• -GAS-
                              • Jun 2007
                              • 1323

Mine erfaringer på akkurat dette punktet er som følger: Før jeg kjøpte min Spektrum DX7 2,4ghz for nesten et år siden nå, fløy jeg med Futaba. Det har jeg gjort siden jeg var ca12 år gammel, er nå 35år og må med hånda på hjertet si at jeg aldri har krashet pga. radiotrøbbel. I de siste årene har det vært noen glitch, men det har vært med Hi-tec mottakere uten PCM men med dual conv. Jeg har aldri hatt noe tull med futaba mottakere som har PCM.

Jeg ser at det er flere som har litt tull med Hi-tec sendere, det være seg dårlig rekkevidde og glitching. Siste jeg så var rekkeviddetest med en Eclipse7 og et stort bensinfly, han gikk ca 15 meter unna så stoppet motoren.... neste gang jeg så han så hadde han kjøpt seg ny DX7

Det er en del ting som kan gjøres for å forhindre glitch da, som feks ikke metall mot metall i linker å sånn. Få antenne ledningen rett i fra mottaker og ut av flyet og ikke forbi servoer og strøm. Disse tingene her er en sagablott med 2,4ghz enten det er Spektrum/JR eller Futaba sitt fasst system.

Jeg etterlyste litt info om 2,4ghz her for en stund siden, og jj? du nevner litt her.... kan du ta resten også?
                              Christen
                              http://jetsofnorway.com/

Comment

Working...