Jeg har tenkt å gå for innkjøp av ny radio. Til nå har jeg bare hatt "RTF" radioer, som ikke er av de aller beste. Desuten kan jeg ikke bruke disse på andre modeller enn de som de er spesialaget for. Jeg kunne tenkt meg en radio som jeg kan ha en stund, sånn at jeg "slepper" å skifte den ut med en gang. Jeg flyr mest heli, men også endel motorfly. Har sett litt på futaba 9C super og jr 9xII. Noen av de som er å foretrekke? Tar imot alle erfaringer og tips med stor takk!
Unconfigured Ad
Collapse
Futaba 9c super vs jr 9xII
Collapse
X
-
Futaba 9c super vs jr 9xII
- Spektrum dx7
- T-rex 450 seV2
- Futaba 401+s9257
- 3stk JR ds285, swash
- Align 430XL+align 35A esc
- T-rex 600N super pro
- spartan 760+futaba BLS253
- s9252, swash
- 9254+align gov, throttle
- Os. 50 hyper
- GWS slow stick
Hilsen Jon KristianTags: None -
Jeg har tenkt å gå for innkjøp av ny radio. Til nå har jeg bare hatt "RTF" radioer, som ikke er av de aller beste. Desuten kan jeg ikke bruke disse på andre modeller enn de som de er spesialaget for. Jeg kunne tenkt meg en radio som jeg kan ha en stund, sånn at jeg "slepper" å skifte den ut med en gang. Jeg flyr mest heli, men også endel motorfly. Har sett litt på futaba 9C super og jr 9xII. Noen av de som er å foretrekke? Tar imot alle erfaringer og tips med stor takk!
1. Velg den radioen som passer best i hendene dine.
2. Eller velg den samme radioen som kompisene dine flyr med.
Men, både Futaba og JR kommer med 9-kanals radioer i 2.4Ghz. JR startet salget av 9303 (amerikansk versjon av 9xII) 29. august. Jone fra helizone snakket om at den europeiske versjonen skulle være klar for salg i november. Denne radioen skal være helt lik 9xII, men har raskere CPU.
Det er mye som kan sies om 2.4Ghz, men det er liten tvil om at dette er det fremtidige systemet.
Flyr selv med JR 9xII, men kommer til å bytte til 2.4Ghz på sikt. Det fine med JR er at jeg kan kopiere over modellene fra min gamle til en evt. ny radio.- Erik -
------------------------------------------
Logo 600SX + 6003D
Logo 400SE
Futaba 18MZ -
jeg hadde en futaba 9c super. byttet den ut med spektrum dx7 og angrer mye på de.futaba er en knall fin radio den er god og holde og vist du kjøper synt utgavn så slepper du krystaller. menyen er litt rotete di første gangene du bruker den, men du setter deg fort inn i menyene+ at du kan laste ned brukermanualen på svensk vist du vil. så den kan trykt anbefalest på de sterkeste.Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
På vei inn i Hangaren.
Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mmComment
-
Har selv hatt både JR og Futaba, jeg ender opp med Futaba, ligger godt i henda,lette menyer,driftsikkert(har en Fut 6k Gold,den virker ennå ,den er 30år),lett tilgang på utstyr, mottagere,servoer osv......Kjøper du en 9C så kan du også etter montere 2,4 ghz modul og beholde datane du har på sendern......Futaba kommer med 2,4ghz på samtlige sendermodeller årsskifte07/08 - Fut 7c, 9c, 12z , 12 fg, 14mz............Comment
-
Har tenkt endel på 9c super, men har hørt at den gamlere 9c går ned til 8 kanaler når du skifter til ppm. Er det sånn på 9C super også?- Spektrum dx7
- T-rex 450 seV2
- Futaba 401+s9257
- 3stk JR ds285, swash
- T-rex 600N super pro
- s9252, swash
- Os. 50 hyper
- GWS slow stick
Hilsen Jon KristianComment
-
Dette er vel nesten som å spørre hva som er best av Linux og Windows. Du kan få like mange meninger som det finnes innsekter uten at noen nødvendigvis er riktige.
Dette vil som det er sagt gå på personlige preferanser. Begge radioene er meget gode, men de har litt forskjellige oppførsel.
Jeg har inntrykk av at heli-piloter ofte foretrekker JR, mens vi fly-piloter ofte foretrekker Futaba, uten at jeg vet hvorfor. Men dette er bare mine observasjoner, og jeg kjenner flere som flyr heli og med Futaba.
Jeg har selv en 9C Super som jeg er storfornøyd med, og jeg vil aldri komme til å bytte til en JR. Jeg kjenner flere som har prøvd seg på JR, men de har endt opp på Futaba igjen. Men jeg kjenner ingen som har gått andre vei, så det kan jo hende at det er noe ekstra med Futaba.
Etter min mening er Futaba langt enklere å programmere, samt at de har den store fordelen at du kan flytte funksjonene på knappene. JR har vel mer faste funksjoner på faste knapper. Det skal visst være mulig å flytte på funksjoner, men da må du langt inn i menyene.
I går fikk jeg TM-7 FASST-modulen til 9C'n (8-kanals modul kommer vel ikke før over nyttår) fra rcpro.no, og hvorfor JR da? Og da regner jeg med å være kvitt all glitch som jeg har vært sykt plaget med. Gleder meg som en unge til å fly elektro igjen
Som du sikkert har lest mellom linjene nå, så heller jeg til Futaba og vil selvsagt anbefale det, men du bør nok dra innom sjappa å kjenne på radioene, for de begge kan gjøre det samme.
Eller ta i på det dine nærmeste bruker, så lærer du deg fortere å bruke den. I alle fall hvis du går for JR å skal finne frem i menystrukturen der
Lykke til!Last edited by Krazy-K; 12-10-07, 19:47.Kenneth DavidsenComment
-
Jeg har 9XII og er storfornøyd med den. Jeg synes at den ligger MYE bedre i hendene, Futabaen blir litt mer klompete, mens JR'n er mye mer ergonomisk. JR er kanskje litt vanskeligere å programmere, men jeg har intrykk av at den er ørlite grann mer avansert, og kan gjøre ting som 9C ikke kan. Dette er blant annet fasespesifikke trimmer hvis du setter opp et fly med flightmodes (mye brukt på seilfly). Så har du planer om seilfly så anbefaler jeg deg JR. Noe annet er at JR'n er enklere å sette opp et tomotors fly siden alt ligger ferdig, og trenger bare aktiveres. Men uansett, du vil bli fornøyd med beggeWilliam Jul Ringkjøb
Bodø MFK
If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...Comment
-
Tror at jeg må, som dere sier, kjenne radioene i hendene. Virker uansett betryggende at de som har jr anbefaler jr og de som har futaba anbefaler futaba.
Ser at jr 9xII kommer i heli vers, noe som jeg tror jeg foretrekker da jeg flyr for det meste helikopter. Men er 9C også godt egnet for heli piloter? Ble litt usikker da jeg ser at futaba ikke har noen heli vers av 9C...- Spektrum dx7
- T-rex 450 seV2
- Futaba 401+s9257
- 3stk JR ds285, swash
- T-rex 600N super pro
- s9252, swash
- Os. 50 hyper
- GWS slow stick
-
Dette er og blir en smaksak.
Programmeringsgrensesnittet på den radioen du ender opp med setter seg raskt i fingrene uansett hvilken du velger. Jeg også (som nevnt tidligere) et inntrykk av at helifolket ofte havner på JR. Hvis du er med i en klubb kan det være en god idé å sjekke hva de andre bruker, slik at det er noen å konferere med hvis man møter veggen. Sjekk gjerne også hvilken radio du synes ligger best i hendene.
Jeg er en av de som har sverget til Futaba tidligere, og vurderte JR 9xII når jeg skulle ha ny radio; men jeg havnet på en Graupner MX-22 for å ha full frihet over plassering av funksjoner bl.a.
Om 9C kommer i heliversjon vet jeg ikke, men på den jeg har programmert velger du modelltype i menyen (acro - glider -heli).
Hvis ikke jeg tar helt feil er JR9XII bare én radio, og de ulike versjonene bestemmes av utsyret som følger med. (Servoer egnet for heli i heliversjonen f.eks).
(Jeg er ikke 100% sikker på dette, så sjekk det opp før du handler).
Lykke til med valget, fornøyd blir du nok uansettLast edited by sjaa; 14-10-07, 07:09.Comment
-
Om 9C kommer i heliversjon vet jeg ikke, men på den jeg har programmert velger du modelltype i menyen (acro - glider -heli).
Hvis ikke jeg tar helt feil er JR9XII bare én radio, og de ulike versjonene bestemmes av utsyret som følger med. (Servoer egnet for heli i heliversjonen f.eks).
(Jeg er ikke 100% sikker på dette, så sjekk det opp før du handler).William Jul Ringkjøb
Bodø MFK
If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...Comment
-
det var det jeg mente, en smule krøkkete formulert ja..
Takk for oppklaringenComment
-
Du vil få deg en kjemperadio uansett hvilken av dem du velger.
Som sagt tidligere i denne tråden, så er det nok helipilotene som foretrekker JR, mens flypilotene foretrekker Futaba.
Selv bruker jeg Spektrum DX7 og er meget fornøyd. Hvis du klarer deg med 7 kanaler(elektroheli bruker 6, og nitro 7 med governor), så tror jeg nok du burde overveie 2.4GHz DX7. Dvs. at hvis du ikke skal sette på skalakropp med opptrekkbart understell og lys, så klarer du deg fantastisk godt med DX7. Den er også endel billigere enn 9XII og 9C pga. mindre kanaler.Mathias
Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8Comment
-
Jeg har byttet fra JR 9x2 PCM til Futaba 9C.
JR 9X2 er en veldig grei radio, men jeg synes nok at den er nokså vanskelig å stille inn i forhold til Futaba. Manualen til 9X2 er en stor vits, men jeg fant de instillinger som manglet på manualen en annen plass... JR Airskipper manualen (den tar utgangspunkt i at du bruker en JR 9X2 sender).
Så må det sies at jeg byttet radio fordi jeg har 2 stk Futaba R149DP mottakere og de fungerer ikke sammen med JR. Og så er jo alt annet jeg bruker Futaba, som Govenor, Gyro og Servoer.
Skulle jeg kjøpe ny radio i dag og valget var Futaba eller JR, så ville nok valget falt på Futaba. Først og fremst pga. at den er enkel i bruk, den er behagelig å holde, enkel å stille inn nøyaktig som man ønsker og manualen er nokså mye lettere å forstå. Når jeg kjøpte JR, så fikk jeg Japansk manual med, så du kan tenke deg selv hvor artig det var å finne ut av funksjonene...Comment
-
Futaba 7c
Har etterhvert tenkt litt på Futaba 7C. Jeg er jo tross alt ganske ny i dette gamet, og trenger ikke akurat radio til 5000,- Futaba 9C er vel kankje en radio for de litt viderkommende, som trenger litt av det ekstra...
Er futaba 7C en grei radio å begynne med? Denne kan jeg jo ha en stund da det er 7 kanlaler. Har også sett på Futaba 6 exp, men 6 kanaler blir vel en kanal for lite?- Spektrum dx7
- T-rex 450 seV2
- Futaba 401+s9257
- 3stk JR ds285, swash
- T-rex 600N super pro
- s9252, swash
- Os. 50 hyper
- GWS slow stick
-
ville ha kjøpt Futaba 7c 2.4 fasst da. jeg har den og de er en meget flott radio som har de meste av mixer og slike ting de er en grei pris på den også ca2895 på elefun. da har du radio som holder i mange år.Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
På vei inn i Hangaren.
Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mmComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment