Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ombygging av Futaba 9Z

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ja, siden du tydeligvis ikke skjønner hva FRI programmering innebærer: ALT tildeles fritt på MPX, ikkeno "liksomfri" programmering......

    Bruker ca. 27 sekunder på å fortelle radioen min at A=sideror, B= throttel, C= balanseror og D= høyderor (Bokstavene står ved funksjonene). Vil jeg kalle A for balanseror så gjør jeg det...

    På servoutgangene gjør jeg det samme før jeg angir nøytral, utslag, dual-rate, expo osv osv osv.

    Velger helt fritt hvor for eksempel dualrate-bryteren skal være, og også om hvert ror skal ha sin egen bryter til dette eller kanskje legge alle på den samme....

    Servomix: lage en frimix og sier f.eks at den skal bestå av for eksempel throttel, høyderor, gass og flaps. Slår av og på hver andel til hver servo med den bryteren som passer meg, tildeler hver servo andeler og bruker alt fra 1 til 12 servoer til samme funksjon.. osv osv...

    Skulle jeg trenge det kan jeg legge inn tre helt forskjellige oppsett på samme modellen og switche mellom disse oppsettene i flukt. Bruker selvfølgelig 3 modellmemories i så fall, men har 100 å ta av så det går bra... osv osv

    I tillegg fins en bråte med forhåndsdefinerte mixere, men lager alltid mine egne.. det er så enkelt at jeg omtrent bare tenker mix så er det gjort.

    Og: har jeg ikke tildelt en bryter noen funksjon så vil den være død og ikkeno skjer om jeg slår den over i flukt!!

    Egentlig litt rart at en del personer hele tiden skal fortelle meg at "denne japseradioen kan ALT" samtidig som dem støter på begrensninger..? Og min MPX er 16 år gammel! 16 år til så kanskje disse "ergonomiske" skrothaugene fra Østen som minner meg om oppsop fra en kjedekollisjon på Autobahn kan matche den??

    (Den typiske MPX-eier sier ikke så mye, han smiler bare skjevt og ler innvendig av alle dem som vet så mye men aldri har prøvd MPX.. så der er ikke jeg noen typisk MPX-bruker)

    Dette innlegget provoserer sikkert ikke noen.....
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #17
      Etter å ha lest alt dette er jeg glad for min JR pcm10X.Ikke noe som har stoppet meg der enda.Mulig jeg ikke er avansert nok.???
      Jeg har alltid rett !

      Comment


      • #18
        Originally posted by joo
        Bruker ca. 27 sekunder på å fortelle radioen min at A=sideror, B= throttel, C= balanseror og D= høyderor (Bokstavene står ved funksjonene). Vil jeg kalle A for balanseror så gjør jeg det...
        Alt dette kan du gjøre på en 9z også, men du sparer de 27 sekundene du bruker på å definere alt på nytt ved hver oppretting av en ny modell siden det allerede er lagt inn en default innstilling av dette (som du kommer til å bruke i 99% av tilfellene).

        Originally posted by joo
        Velger helt fritt hvor for eksempel dualrate-bryteren skal være, og også om hvert ror skal ha sin egen bryter til dette eller kanskje legge alle på den samme....
        Og dette tror du ikke en 9Z kan? Kan f.eks multiplexen legge inn "lineær" dualrate styrt av f.eks en slider eller skru-knapp? Eller en annen stikke (throttle-stikka f.eks)

        Originally posted by joo
        Servomix: lage en frimix og sier f.eks at den skal bestå av for eksempel throttel, høyderor, gass og flaps. Slår av og på hver andel til hver servo med den bryteren som passer meg, tildeler hver servo andeler og bruker alt fra 1 til 12 servoer til samme funksjon.. osv osv..
        Dette er jo ganske "basic"-funksjoner som er på alle computerradioer.

        Men kan du definere en miksing mellom 2 kanaler og la en tredje kanal bestemme mikseforholdet? Og kan du definere forskjellige hastigheter på servoene? (som et eksempel på litt mer avanserte funksjoner)

        Originally posted by joo
        Skulle jeg trenge det kan jeg legge inn tre helt forskjellige oppsett på samme modellen og switche mellom disse oppsettene i flukt.
        Bare 3 ? Jøss....9Z kan ha 8 ulike flight-modes til hver modell .


        Originally posted by joo
        Og min MPX er 16 år gammel!
        Nå er jo 9z godt og vel 10 år gammel også da...

        Alt det du nevner her kan selvfølgelig også gjøres i en 9z. Jeg tror nok du undervurderer denne radioen litt.

        Comment


        • #19
          Neida OAK, jeg undervurderer ikke radioen bare stiller et bittelite spørsmålstegn ved at det ble sagt at den er "fri" programmerbar så lenge man må fram med loddebolten
          Joda, på MPX`n kan du hente en "default" modell også.
          Ja, du kan styre lineær duelrate og annet med en vri-knapp men er ikke anbefalt..
          Hastighetsjustering på servoer? Ja opp til 20 sekunder..
          Etc..
          Men mer enn 3 oppsett kan jeg ikke velge.. har forresten aldri vekslet mellom mer enn 2 noengang
          Og jeg liker det sobre, rene og linjelekre som MPX tilbyr på sine Profi`er. Min neste radio blir prikklik, men mere gadgets!! Synth i TX og scanner og alle knappene slik jeg er vant til: Profi MC4000.

          Til topic: får Thinnthinn hjelp til modden av deg OAK? Jeg har tilbudt hjelp jeg også
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #20
            Originally posted by joo
            Neida OAK, jeg undervurderer ikke radioen bare stiller et bittelite spørsmålstegn ved at det ble sagt at den er "fri" programmerbar så lenge man må fram med loddebolten
            Du har tydeligvis ikke lest det jeg har skrevet!

            Det jeg har prøvd å si er at man ikke MÅ frem med loddebolten. Radioen kan programmeres like fritt uavhengig av dette. Det eneste motstanden gjør er å endre "default" innstillingene, og jeg kan ikke skjønne hva du mener med at den er mindre "fritt programmerbar" av den grunn.

            Originally posted by joo
            Og jeg liker det sobre, rene og linjelekre som MPX tilbyr på sine Profi`er. Min neste radio blir prikklik, men mere gadgets!! Synth i TX og scanner og alle knappene slik jeg er vant til: Profi MC4000.
            Smaken er som baken (heldigvis). Når det gjelder utseende på Multiplex sine radioer så synes jeg personlig de er utrolig stygge! Men tydeligvis er det noen som faktisk synes de ser bra ut. Men jeg tror sistnevnte er i mindretall. Har sett dette diskutert en del på andre grupper og det er artig å se hvordan mange fyrer seg opp i en så subjektiv diskusjon om utseende på en radio...hehe.

            Originally posted by joo
            Til topic: får Thinnthinn hjelp til modden av deg OAK? Jeg har tilbudt hjelp jeg også
            Jeg har tilbudt meg å hjelpe ja, men jeg har ikke fått noen tilbakemelding. ThinnThinn har jo vært usedvanlig taus hittil i denne diskusjoen, så jeg mistenker at han ikke har vært innom her og lest de siste dagene.

            mvh.
            Ole André

            Comment


            • #21
              Smaken er som baken (heldigvis). Når det gjelder utseende på Multiplex sine radioer så synes jeg personlig de er utrolig stygge! Men tydeligvis er det noen som faktisk synes de ser bra ut. Men jeg tror sistnevnte er i mindretall. Har sett dette diskutert en del på andre grupper og det er artig å se hvordan mange fyrer seg opp i en så subjektiv diskusjon om utseende på en radio...hehe.
              Appropo har dere sett Futaba FF9? noe som ser så billigt og trist ut trodde jeg ikke Futaba var i stand til å produsere i den prisklassen. Jeg vart utroligt skuffa (sammen likna med 9Z så er det ikke til å tro hvor ille det står til med designen) og har som formening at nå har Futaba begynt å stramme spareskruene (ser ihvert fall slik ut). Etter å ha holdt en FF9 så bestemte jeg meg for MPX Evo måtte vere ett bedre alternativ (og etter å ha lest spekken til Evo`n så er jeg ikke i tvil, ser bedre ut også ).
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #22
                Hm.. Merkelig.. Får liksom litt "deja vu" av denne diskusjonen... Can't understand why.....

                Er kjempefornøyd med FF9-en min jeg.... Og om noen ikke liker radioen min så driter jeg himmelhøyt u/tilløp i det... De trenger faen døtte meg ikke låne den uansett!
                Jeg kjøper ikke radio for at andre skal synes den er cool/feters eller hipp... Kjøpte ut fra lommebok og egne behov... Det var argumenter nok for meg...

                Og... Når jeg flyr så pleier jeg å konsentrere meg om å se opp på flyet eller helikopteret istedet for å stå å sikle på og ha evt. erotiske tanker om radioen...
                Det finnes andre ting UTEN stikker og kun 3 knotter som egner seg bedre til sånt... Og de bruker diamanter istedet for krystaller...

                Greit nok at vi liker forskjellig design og funksjoner alle sammen.. Hadde blitt dønn kjedelig om alle møtte opp på stripa med identiske radioer og fly... Kommunistisk....

                Kunne godt tenkt meg en MPX jeg, men ikke pg.a. utseendet... (Får litt frysninger av det og regner i grunnen med at Mein Kampf ligger vedlagt om jeg kjøper den...Oser tysk ISO-standardvare av det.. Kunne like godt vært styringen til en mobilkran...)
                Men har full respekt og forståelse for de som velger MPX, JR, Sanwa, Hitec, Japsitech, Plastimax, SuperDuperHyperMegaExtraUltraGigaMaxPro Plus Delta, Banglalux eller hva nå alt heter!!

                Viktigste for meg er at folk har det gøy og trives med det de holder på med uten at de må ha det hippeste av utstyr for å "være med".... Bare det er rimelig safe å bruke!

                Som sagt.. "Hver mann - sin radio....."

                Og.. Hviledag er heli-dag....

                Du trenger ikke være propell for å fly....

                Comment


                • #23
                  Er kjempefornøyd med FF9-en min jeg.... Og om noen ikke liker radioen min så driter jeg himmelhøyt u/tilløp i det... De trenger faen døtte meg ikke låne den uansett!
                  Jeg kjøper ikke radio for at andre skal synes den er cool/feters eller hipp... Kjøpte ut fra lommebok og egne behov... Det var argumenter nok for meg...
                  Har ikke sagt at radioen er dårlig, kun at den har ett design som får meg til å føle at jeg holder noe ekkelt i hendene mine (har med plast valget deres å gjøre) jeg vart i hvert fall utroligt skuffa over designen.

                  Det finnes andre ting UTEN stikker og kun 3 knotter som egner seg bedre til sånt... Og de bruker diamanter istedet for krystaller...
                  Radioen er en modellflygers smykke.



                  Kunne godt tenkt meg en MPX jeg, men ikke pg.a. utseendet... (Får litt frysninger av det og regner i grunnen med at Mein Kampf ligger vedlagt om jeg kjøper den...Oser tysk ISO-standardvare av det.. Kunne like godt vært styringen til en mobilkran...)
                  Du tenker på profi serien nå skjønner jeg. Jeg tenkte egentlig det samme helt til jeg fikk se og holde en i virkligheten (de minner litt om BMW slik BMW var før Chris Bangle), Tynn og lettbent med en utrolig kvalitets følelse.


                  Greit nok at vi liker forskjellig design og funksjoner alle sammen.. Hadde blitt dønn kjedelig om alle møtte opp på stripa med identiske radioer og fly... Kommunistisk....
                  Kunne ikke hvert mere enig om jeg prøvde men å erte hverandre på stripa er jo en høyt utviklet del av hobbyen da, ikke sant
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #24
                    Aiaiai...
                    Det var jo ikke medningen å starte noen SÅÅÅ heftig diskusjon..
                    JEG valgte Futaba fordi jeg alltid har hatt det, og har vært KJEMPE fornøyd.. Jeg har litt for mange mottakere til å bytte til et annet merke...
                    -OG, fikk 9Z'en relativt billig.

                    Grunnen til at jeg vil bygge om senderen er jo for å kunne bruke alle de forhåndsvalgte programmene uten å måtte fikse og trikse hver gang...

                    Jeg har ikke hatt nettilgang i helgen, så Joo; beklager at jeg ikke tok kontakt!!
                    Jeg hørte med NM, Tønsberg, og de ville helst ikke ta på seg jobben, men var MEGET serviceminded og anbefalte en kunde av dem som hadde gjort jobben før.
                    Men OAK.. Du hadde gjort noe lignende før??
                    Kanskje jeg skulle svippet en tur til Lier-traktene neste helg om du har tid?? Jeg visste i alle fall hvor du bodde før....

                    Og videre...
                    Dette skulle EGENTLIG ikke være en diskusjon om hvilke radio som var best....
                    Noen liker dattra, andre mora...

                    Mvh.
                    Sir Crashalot
                    Audun Thinn
                    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                    Comment


                    • #25
                      Piiiis of keik Thinnthinn, har ikke sittet pal med tlf i lanken
                      Skal du til Ekeberg søndagen eller sveise om fjernstyringa istf???

                      Nei, diskutere hvilken radio som er best er bortkastet; japsediggerne har kun TX ikke RX
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #26
                        Hehe to ting som bestandig får ellers sindige flyfiller til og gå i taket og få en artig rødfarge i fjeset....det er radio og motorer, merkelig selve flyene er det skjelden slik bråk om
                        Benytter selv ett jalla piggsvin med høy bambusfaktor og er relativt fornøyd.
                        Men ingen tvil for min del hva som er den mest sexy radion iallefall utseende messig........må bli Multiplex Evo serien
                        mvh MM

                        Comment


                        • #27
                          DA er min 9Z i "feil" mode iflg flere jeg kjenner....
                          UTROLIG bra med så god hjelp via forumet!!
                          Takker og bukker
                          Skal ikke nevne navn, da jeg frykter all skryt jeg kan gi vil gi køer ved inngangsporten....
                          Er i gang med programmeringen, og KOOOSER meg
                          Audun Thinn
                          Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                          Comment


                          • #28
                            Flott Thinnthinn!
                            Måtte det bringe maaange timer i lufta.
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment

                            Working...
                            X