Unconfigured Ad

Collapse

6V system i helikopter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ailoen
    • Sep 2005
    • 104

6V system i helikopter

Jeg skal sette nye servoer i min Raptor 50 SE og har vurdert Futaba BLS451 servoer. Disse krever jo 6V strøm, mens gyro servoen maks tar 4,8V.

Hvordan er det man løser dette i praksis?

Jeg hadde samtidig tenkt å bestille 2 in 1 regulator combo (http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...kategoriID=130), men da møter jeg rudder servo problemet igjen. Fristende er det siden den gløder når man slår på strømmen, så man slipper å ha med seg ekstra gløder. Meget godt argument.

Så møter jeg da Fromeco system, uten at jeg helt har forstått hvordan dette fungerer. Med dette systemet får jeg av/på bryter som er helt genialt, men hvordan fungerer dette og hva trenger jeg?

Det hadde jo vært greit å slippe gløder, men kanskje like greit med Fromeco systemet. Hva er ditt valg, hva trenger jeg og hvordan gjør man det?
    -----------

Raptor 50 SE
    Raptor 30 V2
    T-rex 600 CF
    Honey Bee King 2

Hansen & Siri
  • RGJ
    • Jul 2004
    • 922

må ikke ha 6 v

Heisan
    disse "må" ikke ha 6 v men jeg tenker og kjøre enten en 5 celler Nimh pakke eller en 2s Lipo begge blir da regulert til rett under 6 v henholdsvis 5,7 og mener det er 5,8 på den shultze saken med bryter osv.
    dette skal brukes i en konkuranse F3a modell og kommer til og sove meget godt med dette oppsettet!
    spec'n fra Tower limt inn !

This is the Futaba BLS451 Brushless Digital
    High Torque, High Speed Servo.
    Designed for steering in nitro or electric on and off-road vehicles.

FEATURES: Equipped with a Brushless motor that lasts longer and operates at a
    lower temperature than Brushed motors
    Samarium Cobalt magnets and dual ball bearings
    Same power consumption and centering as Digital servos equipped with
    Brushed motors
    Standard size
    One-year warranty

INCLUDES: Futaba BLS451 Brushless Digital High Torque, High Speed Servo with
    Universal connector

REQUIRES: Installing in model and plugging into receiver

SPECS: Torque: 4.8V: 118 oz-in, 6V: 147 oz-in
    Speed: 4.8V: .13 sec, 6V .10 sec
    Dimensions: 1.6 x 0.8 x 1.4" (40.6 x 20.3 x 35mm)
    Weight: 2.11oz (60g)
    Rune Gjelsnes
    Vikersund
    92624841

Comment

• -GAS-
      • Jun 2007
      • 1323

Jeg ville valgt Fromeco! Jeg har brukt dette ganske lenge nå og må si at dette systemet fungerer veldig bra. Heliregulatoren fungerer sånn at den har en egen utgang for gyro som er låst på 5V og utgangen til mottaker er justerbar opp til 6V. Bryterfunksjonen er som du sier helt genial, bryteren gir kontakt når systemet er slått av og når du drar ut pinnen er det ikke kontakt og systemet er slått på, så om det skulle bli dårlig kontakt i bryter blir problemet at man ikke får skrudd av systemet. Viktig å koble av batteriet når du setter det bort etter dagens flyving siden regulatoren trekker litt strøm når den er skrudd av. Vil anbefale deg å kjøpe med det voltmeteret som fromeco leverer, da er du sikker på at du har strøm nok, den sier NO FLY når batteriet er klart for lading.
      Christen
      http://jetsofnorway.com/

Comment

• ehaga
        • Feb 2005
        • 1173

Kan også anbefale deg fromeco systemet. Dette er det eneste systemet hvor du kan sette opp ønsket spenning.

Men det er nok riktig som ble sagt i andre innlegg at servoen du nevner ikke må kjøre på 6V.
        - Erik -

------------------------------------------
        Logo 600SX + 6003D
        Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• ailoen
          • Sep 2005
          • 104

Originally posted by Christen
          Jeg ville valgt Fromeco! Jeg har brukt dette ganske lenge nå og må si at dette systemet fungerer veldig bra. Heliregulatoren fungerer sånn at den har en egen utgang for gyro som er låst på 5V og utgangen til mottaker er justerbar opp til 6V.
          Er meningen med dette systemet kun det at man skal kunne kjøre 6V til mottakeren og fortsatt ha riktig spenning til gyro? Er det noen spesielle fordeler med dette systemet, f.eks. at batteriet varer mye lenger? Beklager, har ingen kjennskap til det, må bare spørre en som har lang erfaring.

Bryterfunksjonen er som du sier helt genial, bryteren gir kontakt når systemet er slått av og når du drar ut pinnen er det ikke kontakt og systemet er slått på, så om det skulle bli dårlig kontakt i bryter blir problemet at man ikke får skrudd av systemet.
          Ja, brytesfunksjonen er veldig fristende. Det er en ting som gir meg litt hodepine når det gjelder Raptoren, men det er sikkert mange som har kan hjelpe med det. Hvor er det man monterer f.eks. hurtigfyllingsventil til fuel, strømbryter greia til Fromeco og lignende ting som krever at man skrur det fast? Kan ikke tenke meg at noen borer hull i plastramma? Det må nu finnes bedre måte å gjøre det på...

Vil anbefale deg å kjøpe med det voltmeteret som fromeco leverer, da er du sikker på at du har strøm nok, den sier NO FLY når batteriet er klart for lading.
          Er det fort gjort å måle batteriet med dette voltmeteret? Det er vel noe man kan ha med uten å dra med seg masse ekstrautstyr? Er det en liten sak?
          Last edited by ailoen; 25-11-07, 14:29.
          -----------

Raptor 50 SE
          Raptor 30 V2
          T-rex 600 CF
          Honey Bee King 2

Hansen & Siri

Comment

• ailoen
            • Sep 2005
            • 104

Originally posted by ehaga
            Kan også anbefale deg fromeco systemet. Dette er det eneste systemet hvor du kan sette opp ønsket spenning.

Men det er nok riktig som ble sagt i andre innlegg at servoen du nevner ikke må kjøre på 6V.
            Jeg skal ha gode helikopter servoer som sentrerer godt og er sterke nok til "hva-det-måtte-være" av type flyging det er snakk om. Jeg hadde 9255, men dem kjører kun 4,8V... så derfor er dem byttet ut og jeg skal bestille andre i morgen. Hva er det som er mest brukt av Futaba til 3D flyging? Jeg kommer til å kjøre Fromeco systemet, så da er det like godt ta servoer som takler 6V eller begge.
            Last edited by ailoen; 25-11-07, 14:38. Reason: Her må mitt svar redigeres..
            -----------

Raptor 50 SE
            Raptor 30 V2
            T-rex 600 CF
            Honey Bee King 2

Hansen & Siri

Comment

• ehaga
              • Feb 2005
              • 1173

1. Den ene fordelen er at du har et mottakerbatteri som gir mye flytid. I min 90-kjerre har jeg et 4800 mah batteri og for vel 10-12 turer. Kun digitale servoer som trekker mye strøm. Normalt vil man på en 50-size kjerre benytte ca 2600 mah.

2. Den andre fordelen er at du har samme spenning uansett. Dvs at servoene har samme hastighet uavhengig om du er på første eller siste turen.

3. Når det gjelder montering av bryteren så selger fromeco forskjellige brytere som kan passe inn i en raptor. På min Evo 90 har jeg montert en "pin & flag"-bryter inn i en gammel brakket fra en remote-gløder.

En ulempe er at du ikke kan bruke "volt-spy". Fromeco har laget en "8-ball tester" som du kobler til batteriet før du skal fly. Denne belaster batteriet med 1A og deretter 1,5A for å se hvor mye batteriet dropper. Dersom batteriet kommer under 7V gir den beskjed om "No fly". Skal man være på den sikre siden bør man teste batteriet hver gang man fyller tanken. Skal være ærlig at jeg glemmer dette stadig vekk - og husker først på dette når jeg har tatt av. Ikke at det er noe stort problem, men man står i gjen med en litt uggen følelse i kroppen.

Den andre ulempen som jeg kan komme på i farten er at det kan være problemer med å plassere fromeco regulatoren i helikopteret. Den er litt stor.

Jeg brukte 9255 servoen i min gamle Raptor 50. Denne er en kjempe servo som sentrerer veldig bra. Tror ikke du skal bekymre deg for om denne ikke tåler 6V. Flere jeg har lest om som setter fromeco regulatoren opp til å gi 5.6V når de bruker denne servoen.

Jeg benytter 9350/9351 og 9550 som throttle som er beregnet for 6V. 935x er bra, men de sentrerer ikke så bra som de burde. I ettertid har futaba kommet med 9155 som er like kraftig som 9351, men som skal sentrere bedre. I tillegg har også futaba kommet med børsteløse servoer BL-serien. Disse siste har jeg bare blitt fristet av foreløpig, og har ikke testet disse enda.

Men ikke glem at du har en 50-kjerre. Jeg tviler på at du trenger så kraftige servoer som 13kg. Dette trenger du kun når du kjører mekanisk mixing i en 90-kjerre.

Et siste råd på veien. Fromeco selger regulatorer/batteri som kommer ferdig med deans-kontakter. Disse er kjempefine og er laget med tykkere ledninger mellom batteri og regulator.

Lykke til.
              - Erik -

Logo 600SX + 6003D
              Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• -GAS-
                • Jun 2007
                • 1323

Originally posted by ailoen
                Er meningen med dette systemet kun det at man skal kunne kjøre 6V til mottakeren og fortsatt ha riktig spenning til gyro? Er det noen spesielle fordeler med dette systemet, f.eks. at batteriet varer mye lenger? Beklager, har ingen kjennskap til det, må bare spørre en som har lang erfaring.

Ja, brytesfunksjonen er veldig fristende. Det er en ting som gir meg litt hodepine når det gjelder Raptoren, men det er sikkert mange som har kan hjelpe med det. Hvor er det man monterer f.eks. hurtigfyllingsventil til fuel, strømbryter greia til Fromeco og lignende ting som krever at man skrur det fast? Kan ikke tenke meg at noen borer hull i plastramma? Det må nu finnes bedre måte å gjøre det på...

Er det fort gjort å måle batteriet med dette voltmeteret? Det er vel noe man kan ha med uten å dra med seg masse ekstrautstyr? Er det en liten sak?
                Vitsen med Fromeco er at du hele tiden har jevn spenning til gyro/servo, da får du en bedre hale og du får ikke plutselige spenningsfall ved harde øvelser.

Bryteren kan du feste i det orginale hullet i ramma, bare fil det opp litt. Eller så kan du stripse den fast i ramma et eller annet sted eller borre et hull der du vil ha den (flere som gjør akkurat det)

Voltmeteret er en liten boks med et display, og ja det er fort gjort å måle spenningen.

Du spør om hvilken servo som er mest brukt i heli... det er 9252 og 9255 når man bruker regulert spenning som feks. en Fromeco kan man skru spenningen opp til 5,5V på disse servoene, flere gjør det. Jeg vil ikke anbefale mere enn 5,3-5,4V. Når produsenten skriver at servoen er laget for 4,8V er det fordi de har tatt høyde for at folk bruker en 4,8V batteripakke, når denne er fulladet holder den oppimot 5,6V.

Bare for å nevne det så flyr noen av de beste pilotene innen 3D med 9252 og 9255 det er viktig med gode servoer som sentrerer bra men til syvende og sist er det den som står å rører i stikkene det kommer an på......
                Christen
                http://jetsofnorway.com/

Comment

• ailoen
                  • Sep 2005
                  • 104

Ok, dere gutter fortjene virkelig skryt for tålmodigheten, at dere gidder å forklare meg så detaljer er jo bra

Da legger jeg bestilling inn i morgen på Fromeco greia, så får vi bare prøve det ut. Hvis man skulle være uheldig og bli fri for strøm i luften, så er det vel ikke plutselig spenningsfall? Kobler heliet helt ut helt uten videre, hvis man flyr når det f.eks. står no-fly? Bare nysgjerrig...

Jeg har Hyperion EOS 1210i lader, men jeg har aldri skjønt hvordan jeg skal bruke det. Det jeg fikk var bare en boks med noen plugger, men har ikke helt funnet ut hvordan jeg lader lipo batteriene og nå LiIo batterier med den. Det må nu være noe spesielt man må kjøpe i tillegg for å lade Fromeco batteriet og 2S/3S LiPo batterier? Man har ikke helt skjønt manualen... men d ska vel være innebygget balanserer, lader ol. i den?

Kan man justere spenningen med Fromeco greia? Hvordan er det man gjør det da? Blir det høyere spenning til gyro og mindre til mottaker, eller motsatt?

Jeg vet at 9255 servoene er nån badass servoer, men de børsteløse ser ut til å være værre. 9255 kan jo egentlig holde for en 50 size maskin... men æ veit ikke, har aldri prøvd dem.
                  -----------

Raptor 50 SE
                  Raptor 30 V2
                  T-rex 600 CF
                  Honey Bee King 2

Hansen & Siri

Comment

• ailoen
                    • Sep 2005
                    • 104

Originally posted by datsun
                    Jeg vurderer denne som et alternativ:

Noen som har erfaring med denne?
                    Hehe, nå må du ikkje gjøre det vanskelig for mæ
                    -----------

Raptor 50 SE
                    Raptor 30 V2
                    T-rex 600 CF
                    Honey Bee King 2

Hansen & Siri

Comment

• ehaga
                      • Feb 2005
                      • 1173

Man justerer spenningen med å koble sammen to pinner på regulatoren. Bruker et voltmeter på en av de kontaktene som kommer ut (ikke til gyro) så kan man lese av hvilken spenning regulatoren gir ut. Så lengen man har koblet sammen pinnene vil du se at regulatoren stiger/synker i spenning.

Uansett hvordan du justerer spenningen vil den holde 5V mot gyro/haleservo.

Fromoco sine batterier er Lion. Men du skal lade dem som Lipo-batterier. På fromeco sine sider ser du at de har testet og "godkjent" forskjellige ladere. Men slik jeg har forstått det så kan du lade batteriene deres på en hvilken som helst lipo-lader som er satt til 2celler og 7.4V. Jeg lader mine batterier på 0,5C.

Du kan selvfølgelig bruke hvilke som helst batterier (lipo, lion, NiCd, NiMH). Men fromeco sine batterier synes jeg er fine. Jeg har i allefall ikke funnet noen grunn til å bruke noen andre.

Regulatoren som ble nevnt kjenner jeg ikke. De jeg har lest om er Duralite, SCG (!!) og fromeco. Av disse er det kun Fromeco som du kan justere spenningen på.
                      - Erik -

Logo 600SX + 6003D
                      Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

Working...