Unconfigured Ad

Collapse

Radio problem haster...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • caw
    • Oct 2003
    • 32

Radio problem haster...

Hei, jeg har en Sanwa computer radio som oppfører seg litt merkelig om dagen..
    Ved test inne fungerer alt helt perfekt, men så fort jeg kommer ut på stripa, får jeg forstyrrelser mellom radio og mottager.
    Det som skjer er at alle kanaler ser ut til å skifte, trottle blir høyderor, sideror blir balanseror etc??

Testet igjen i dag, med utskifting av mottager og krystaller, men så fort jeg kom nær radioen, skjedde det igjen!

Hjemme på bordet igjen virket alt ok? Renset og gjorde ren antennen da den var litt treg, samt målte motstanden på den, men alt virket ok ca 1 ohm. Denne verdien hadde jeg på mine 2 andre antenner også.

Jeg tar selvfølgelig ikke opp modellen med slike forstyrrelser, men er det noen som har noen tips her??

Jeg har "resatt" radioen og programmert den opp på nytt og inne virker alt nå bra atter en gang...

Kan temp. forskjellen ha noe å si? Inne ca 20 grader og ute ca 0 grader.

Caw
  • Rein
    • Feb 2006
    • 172

Kanskje en irritert nabo med støysender?

Rein
    mine fly;
    Noen kommer
    noen går.

Comment

• caw
      • Oct 2003
      • 32

Nei, det er milevis til nærmeste nabo, så det er nok ikke problemet nei

Caw

Comment

• Rein
        • Feb 2006
        • 172

Har du tatt rekkeviddetest, med antennen nede?
        mine fly;
        Noen kommer
        noen går.

Comment

• Rein
          • Feb 2006
          • 172

Brudd på mottakerantennen? Metall mot metall i flyet? Jeg vet av erfaring at disse tingene kan gi merkelige utslag når avstanden mellom sender og mottaker blir litt mer enn den blir innendørs.
          mine fly;
          Noen kommer
          noen går.

Comment

• caw
            • Oct 2003
            • 32

Rekkevidde test er foretatt, mottager er byttet, antenne ledning er byttet og loddet om. Ingen stag etc som ligger inntil hverandre eller annet som kan foråsake metall mot metall.

Som jeg beskrev i første innlegg, har jeg testet og rengjort antennen og det er ikke antydning til brudd.

Og disse problemene oppstår allerede på mekkebordet, flyet er ikke tatt opp i luften eller vil bli det, så lenge jeg ikke finner ut av problemene..

Og jeg har fløyet tidligere med dette utstyret uten problemer... ingen ting er forandret nå.

Caw

Comment

• esmel
              • Dec 2004
              • 2830

Prøve en annen sender...?
              Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• extracap
                • Feb 2006
                • 556

Originally posted by caw
                Rekkevidde test er foretatt,

Og jeg har fløyet tidligere med dette utstyret uten problemer... ingen ting er forandret nå.

Caw
                Kjøp deg nytt utstyr,for dette er farlig for deg og dem i ditt nærvær !!!!

mvh Geir Mogstad
                Mvh Geir Mogstad
                ---------------------------------------
                slapp av det kommer helt sikkert ned!

Comment

• caw
                  • Oct 2003
                  • 32

Tanken har virkelig slått meg ja, men jeg får ikke tak i noen på kort varsel og de jeg har, mangler kanaler.....:-/

"Kjøp deg nytt utstyr,for dette er farlig for deg og dem i ditt nærvær !!!!

mvh Geir Mogstad "

Nei, det er faktisk ikke farlig for noen, som du sikkert leste, tar jeg ikke opp et fly med slike problemer...

Caw
                  Last edited by caw; 30-12-07, 20:22.

Comment

• Jøllsrud
                    • Oct 2007
                    • 469

Gleder det alle flyene du har ?

Comment

• Superstar40
                      • Dec 2002
                      • 1667

Har du testet den opp mot de andre flyene dine - har selv en Sanwa RD 8000 som funger fint helt ned i 15 minus. Har du sjekket om du har PPM eller PCM mottaker nå som gir deg trøbbel for da må du huske å stille om sender modulasjonen. Ville ha sjekket ut det før jeg eventuelt kjøpte meg en ny radio.

Men det hender jo at eletronikk også tar kvelden - godt at det ikke skjer når du er i luften.

Edit: bør lese innleggene godt nok - ser ut til at den går i mode 1 - amerikansk variant med trottle og sideror på høyre stikke.
                      Last edited by Superstar40; 30-12-07, 21:12. Reason: leste ikke første innlegg godt nok
                      Espen Kvien
                      Gruppeleder F3A
                      Vingtor RC Club
                      f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• extracap
                        • Feb 2006
                        • 556

Originally posted by caw
                        Tanken har virkelig slått meg ja, men jeg får ikke tak i noen på kort varsel og de jeg har, mangler kanaler.....:-/

"Kjøp deg nytt utstyr,for dette er farlig for deg og dem i ditt nærvær !!!!

mvh Geir Mogstad "

Nei, det er faktisk ikke farlig for noen, som du sikkert leste, tar jeg ikke opp et fly med slike problemer...

Caw
                        Hei du

Var ikke meningen å tråkke deg på tærne,men la oss si da att du sjekker og alt er i orden når du er hjemme og alt er i orden før du tar det opp. men alikevel er feilen en plass i ditt system ....men akkurat den dagen var det ikke noe trøbel.... og da tar du det sansyneligvis opp ?
                        Har jeg en radiofeil (det kan skje alle) starter jeg med en ny motaker-batterier-kabler osv og drar ikke noen plass med det flyet uten feilen er funnet,ja faktisk så kan jeg kjøpe meg ny sender vist jeg ikke finner feilen!!
                        For radio feil er ikke noe å spøke med,jeg skal ikke miste noe fly pga raditrøbel(som var der når jeg var hjemme) men man kan aldri vere sikker men forebygge kan man....

Mvh Geir Mogstad
                        Mvh Geir Mogstad
                        ---------------------------------------
                        slapp av det kommer helt sikkert ned!

Comment

• caw
                          • Oct 2003
                          • 32

Originally posted by extracap
                          Hei du

Var ikke meningen å tråkke deg på tærne,men la oss si da att du sjekker og alt er i orden når du er hjemme og alt er i orden før du tar det opp. men alikevel er feilen en plass i ditt system ....men akkurat den dagen var det ikke noe trøbel.... og da tar du det sansyneligvis opp ?
                          Har jeg en radiofeil (det kan skje alle) starter jeg med en ny motaker-batterier-kabler osv og drar ikke noen plass med det flyet uten feilen er funnet,ja faktisk så kan jeg kjøpe meg ny sender vist jeg ikke finner feilen!!
                          For radio feil er ikke noe å spøke med,jeg skal ikke miste noe fly pga raditrøbel(som var der når jeg var hjemme) men man kan aldri vere sikker men forebygge kan man....

Mvh Geir Mogstad
                          er ikke den "hårsåre" typen og jeg takker for alle råd og forslag. Men en modell med usikker radioforbindelse, tar i alle fall ikke jeg i luften. Jeg er helt enig med deg i at radioproblemn ikke er noe spøke med. Jeg har vel ca 25 års erfaring i dette gamet nå, så jeg tror jeg forstår alvoret i det også
                          Jeg har satt i ny batteripakke og ny mottager, kablene er sjekket og de er nå loddet isteden for koblinger. Alt ser ut til å være i skjønneste orden der...Senderen har også fått ny batteripakke.
                          Den første mottageren skiftet jeg antenne ledning på også, uten hell, så derfor satte jeg inn en ny.

Kan se ut som ny radio er eneste løsning her gitt. Elektronikk og data kan jo som nevnt ta kvelden på de merkeligste måter også.

Som et svar til Superstar40, har jeg dobbeltsjekket PPM og PCM. Radioen står i PCM og mottageren er det samme. Og de er ikke mode 1, bare en enkel forklaring på hva som skjedde
                          Også alt av mitt utstyr har fungert greit i både minus og plussgrader og hvis jeg ikke husker feil, skal noe av utstyret være testet og tåle temperaturer ned mot -40. Det er et IEC krav mener jeg...?

Caw

Comment

• Seiler`n
                            • Mar 2005
                            • 821

Etter at du har vært på stripa og kommet inn i varmen igjen. Fungerer det normalt da ?

Isåfall.. La senderen ligge igjen i den varme bilen mens du setter sammen flyet. La det bli kaldt og sjekk mens radieon ligger i varm bil.

Hvis det da fungerer. Ta med radioen og la den bli kald. Hva skjer da ?

Mulig du gar med vakkel ( mikroskopiske brudd) i radioen. Dette vill komme frem under slike forutsetninger som du beskriver.

Blir kanalene "bare" byttet om eller skjelver servoene ukontrolert ?
                            Mvh
                            Stig Olsen
                            Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
                            Pike Perfect X tail
                            Pike Brio / Giant
                            Alpina 4001
                            DG 500/22 Elan under opppussing
                            Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• caw
                              • Oct 2003
                              • 32

Hei Seiler'n, sist gang lå radioen faktisk i bilen til jeg hadde montert sammen modellen. Og problemene dukket opp et få minutter, men det er jo ikke veldig kalt i mine trakter om dagen, men en temp. forskjell på 15-18 grader blir det nok ja.
                              Jeg skal på stripa en tur i dag også, men med en annen modell da og jeg tar med "problembarnet" også, får å teste ut dette en gang til. Men din teori med vakkel kan nok være årsaken ja. Servoene står helt stille, ingen skjelving, men før det skjer, er det et lite sekund hvor ingen virker. Men dette kan vel være at mottageren leter etter signal kanskje?

Caw

Comment

Working...