Unconfigured Ad

Collapse

rekkevidde

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arnejorg
    • Jan 2003
    • 34

rekkevidde

Dersom man kutter anntenneledningen reduserer man rekkevidden. Det skal jeg ikke gjøre, jeg vil derimot øke den. Greier jeg å øke rekkevidden ved og skjøte på en ekstra ledning?
    Arne-Jørgen
  • Karl H.
    • Mar 2006
    • 1452

Mottakerantennen er avstemt båndet radioen opererer på. Skal du ha lengre rekkevidde må utgangseffekten opp. Og det er ikke helt etter boka.
    Karl Hans Glommen.
    Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• Quadrocopter
      Moderator
      • Aug 2007
      • 6357

Originally posted by arnejorg
      Dersom man kutter anntenneledningen reduserer man rekkevidden. Det skal jeg ikke gjøre, jeg vil derimot øke den. Greier jeg å øke rekkevidden ved og skjøte på en ekstra ledning?
      Du bør aldri kutte antenneledningen, ta heller og rull noe av den opp på et plastrør eller liknende
      De optimale motakerforholdene får du når lengden på antennen er lik bølgelengden til den ønskede frekvensen ( for 35MHz er dette ca 300000000 ms / 35000000 Hz = 8.57 meter - fullstendig upraktisk ) av praktiske grunner så reduseres lengden til 1/2, 1/4, 1/8 eller 1/16 lengde. Men for hver gang man reduserer lengden reduserer man også følsomheten på mottakeren,
      Hvis du ser på mottakeren din så oppdager du at antenne lengden er ca 1 meter m.a.o.1/8 dels bølgelengde.

Som Karl nevner er mottaker inngangstrinnet avstemt - populært forklart vil det si at komponentene inn i mottakeren er trimmet og optimalisert til den "motstanden" antenne utgjør - endrer man antenne lengden vil den ikke lenger vær optimalt tilpasset.

Skal du ha bedre mtoakings forhold (midre Glitch - lenger rekkevidde) må du finne en mottaker som har veldig høy følsomhet. Under denne linken får du en oversikt over forskjellige mottakere med blant annet hvor følsomme de er .
      Dette er forøvrig diskutert under denne tråden
      Last edited by Quadrocopter; 13-01-08, 01:34.

Comment

• Karl H.
        • Mar 2006
        • 1452

Hvor lang rekkevidde er det behov for? Det begrenser seg vel til synsvidde.
        Jeg vet at seilfly har blitt slept til 1200m.
        Hvilken radio er det snakk om?
        Karl Hans Glommen.
        Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• arnejorg
          • Jan 2003
          • 34

Grunnen til at jeg spør om dette er at jeg tenker på og fly lengre unna via kamera. Mest for og kunne ta flyfoto, jeg tenker ikke nødvendigvis på og bruke modellfly i første omgang, men og montere radiostyring på luftskip som flyr mye roligere og dermed er enklere og kontrollere. Jeg har en hitec eclipse 7. Jeg takker for linkene og skal nå se hva jeg finner ut.
          Last edited by arnejorg; 14-01-08, 13:34.
          Arne-Jørgen

Comment

• william123
            • May 2005
            • 2330

Var en fyr i Bodø som testet rekkevidden på radioen sin. Radioen var en Futaba 9C, helt vanlig og ikke tuklet noe med. Mottakeren var en F149, den også helt vanlig.

Får de som er kjent i Bodø så sto jeg og Jørgen på Alstad mens han som hadde radioen kjørte til Saltstrømmen. Skrudde på radioen og alt funket perfekt! Og avstanden, noe over 9000 meter! Mottakeren var ikke montert i noe fly. Det var fri sikt, og signalene gikk over vann
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

Originally posted by arnejorg
              Grunnen til at jeg spør om dette er at jeg tenker på og fly lengre unna via kamera. Mest for og kunne ta flyfoto, jeg tenker ikke nødvendigvis på og bruke modellfly i første omgang, men og montere radiostyring på luftskip som flyr mye roligere og dermed er enklere og kontrollere. Jeg har en hitec eclipse 7. Jeg takker for linkene og skal nå se hva jeg finner ut.
              Jeg holder på med det samme - ulempen er at 2.4 GHz / 900MHz video retur linken som regel har vesentlig kortere rekkevidde enn senderen. (hvis du da ikke sitter på ulovlige 500mW eller mer sendere fra USA!)

Hvilken videolink har du basert deg på.

De fleste utstyrs leverandører oppgir det de kaller maksimum sikker avstand mellom sender og mottaker. Denne er som regel basert på optimalt monterte antenner hvor sender er i normal høyde og flyet står ca 1,5 meter over bakken. ( normalt vil denne rekkevidden forbedres vesentlig des høyere flyet kommer over bakken).

Jeg har mottakere som skal virke opp til 1200m etter spesifikasjonene over. I fri sikt noen flere meter over bakken regner jeg med at det går vesentlig lenger

Alternativet jeg holder på er en "Phone Home" løsning hvor dronen er GPS styrt , ved tap av sender signalet vil den prøve å snu for så å følge ruten tilbake til den får tak i signalene igjen.

Gi meg gjerne noe tilbakemelding hva du holder på med så kan vi sikkert dele noen erfaringer (det er tydeligvis flere der ute som driver på med dette - ref linker på dette forumet)
              Last edited by Quadrocopter; 14-01-08, 17:31.

Comment

• arnejorg
                • Jan 2003
                • 34

Har ikke råd til og starte med dette ennå, men det står stort sett i og få lang nok rekkevidde på radioen, så kan jeg ialefall starte opp når jeg har råd. Hadde jeg fått en rekkevidde på 9 km i fri sikt så hadde det vert mer enn nok, 3-4 km så skal jeg være fornøyd. Jeg ser også etter trådløse systemer for og overføre kamerasignaler. Har funnet noe som selges i England. Det skal ha en rekkevidde på 5 km, men tror ikke det er lovlig i Norge. Noen som vet om noe som selges i Norge? Jeg har selv funnet noe på kamerasiden som har en rekkevidde på en kilometer.
                Arne-Jørgen

Comment

Working...