Unconfigured Ad

Collapse

DX7 kjøpt i usa, kan den brukes i norge?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kenzky
    • Jan 2007
    • 322

Har bestillt en fra helidirect, tenkte ikke på at det skulle være noe problem.

Leste dette på helidirect sine sider:

"Spektrum DX7 Product Bulletin
    It has been brought to our attention that some Spektrum DX7 transmitters and manuals sold to US retailers may have been mislabeled regarding compliance with European Union broadcast regulations. Manuals for Spektrum DX7 transmitters sold in the USA indicate that the DX7 currently meets European Union power-output standards. While units intended for sale in Europe meet EU output standards, this icon also appears in the manuals for units intended for sale in the US only. DX7 transmitters that are sold for use in the US exceed the power limits in place in the European Union. Running changes are being made to remove this icon from units and manuals that do not meet these stringent standards. To ensure you comply with broadcasting standards in your area, we are recommending you purchase your DX7 from within your specific region.

If you are an EU consumer and have purchased a radio from a retailer outside the EU prior to this notice and you suspect that your DX7 does not comply with the EC specifications, please contact Horizon Hobby UK’s service centre. If necessary, they will arrange for the re-programming of your radio to the correct EC specification. For further details please contact Horizon Hobby UK on sales@horizonhobby.co.uk or telephone (0)1279 641097"
    Har virkelig blitt bitt av basillen
  • OAK
    • Jul 2002
    • 863

Søk på forumet. Masse info angående dette!

Men det korte svaret er; Hvis den ikke er r CE-merket (hvilket den sannsynligvis ikke er hvis den er kjøpt i USA) er den ikke lovlig å bruke i Norge.

Comment

• kenzky
      • Jan 2007
      • 322

CE-merket er den sikkert ikke nei..
      Men en DX7 er en DX7 å den sender på 2,4Ghz som er lovlig i norge, så det blir jo ikke trøbbel dersom jeg bruker den her?
      Har virkelig blitt bitt av basillen

Comment

• bengtern
        • Oct 2005
        • 313

Den har for høy sendeeffekt i forhold til reglene her og kan dermed forstyrre andre brukere av nettet. Deriblant andre som flyr sammen med deg med sin CE-godkjente DX7. Stikkordet er kan.
        -----------
        Bengt

Comment

• Karl H.
          • Mar 2006
          • 1452

Hvis din, ikke godkjente sender, forårsaker en alvorlig ulykke, med invaliditet eller død
          som resultat. Hva da?
          Karl Hans Glommen.
          Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• hallingdal
            • Oct 2006
            • 70

CE merking DX7

Hei
            DX7 som vi har bestilt fra Det store utland er CE merket, det er absolutt ingen forskjell på merkingene av radioene.
            Jeg har ein kjøpt i Norge og ein kjøpt i USA på pulten ved siden av meg.
            Eg klarer ikke å se noen forskjell de, kun prisen og att de alltid er på lager.
            Last edited by hallingdal; 29-01-08, 09:37.
            HB
            Hallingdal RC Klubb

Synergy N9
            TRex Pro 600N
            Trex 500 esd
            Trex 250
            Spectrum DX7
            Futaba 9C
            + noko flygreier.

Comment

• ehaga
              • Feb 2005
              • 1173

Originally posted by hallingdal
              Hei
              DX7 som vi har bestilt fra Det store utland er CE merket, det er absolutt ingen forskjell på merkingene av radioene.
              Jeg har ein kjøpt i Norge og ein kjøpt i USA på pulten ved siden av meg.
              Eg klarer ikke å se noen forskjell de, kun prisen og att de alltid er på lager.
              Sendeeffekten er vel ikke synlig !!
              - Erik -

------------------------------------------
              Logo 600SX + 6003D
              Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• hallingdal
                • Oct 2006
                • 70

Dx7

er den ikke, det var rart syntes eg såg den her i stad
                Uansett hvor mye du studerer spesifikasjonene på de 2 så står det akkurat det samme.
                og spørsmålet var vel i grunn om det var CE merket eller ikke?
                HB
                Hallingdal RC Klubb

Synergy N9
                TRex Pro 600N
                Trex 500 esd
                Trex 250
                Spectrum DX7
                Futaba 9C
                + noko flygreier.

Comment

• Biggles
                  • Mar 2006
                  • 238

Merking..

Det er flere og lange tråder her som omhandler akkurat dette emnet, og jeg gjentar meg selv her i forhold til disse - men allikevel.

Klistrelappen som står på med CE er ingen garanti, lappen er billig å produsere og enkelte elektronikkprodusenter setter på alle merker som "ønskes" av oppdragsgiver. Trådstarter sier også at produsent/leverandør innrømmer selv at noen apparater er feilmerket, noe som er bra - det beviser bare at selv kjente merker har sine hull i rutinene.

Sier det igjen, stikk ikke hodet i sandet selvom et apparat er CE-merket. Kjøper du apparat i Norge er distributør/importør ansvarlig for å sjekke - handler du fra utlandet er det mest sannsynlig du som bruker av utstyret som sitter igjen med ansvaret - og skulle du ønske å teste sendereffekt osv så må du koste det selv = grusomt dyrt.

Comment

• Lars N
                    Moderator
                    • Apr 2002
                    • 2891

Som sagt har vært disuketer før dette her! Har den CE merke på seg kan du trygt bruke den, har den ikke CE merke så er den altså ikke godkjent i Norge. Ettersom jeg vet så er omtrent alle 2,4 ghz radioer CE merket uansett hvor de kommer fra. Blir litt dobbeltmotal, menmen slik er det nå bare
                    Lars Norberg

Comment

• Biggles
                      • Mar 2006
                      • 238

Med fare for å gjenta...

... Henter du en radio fra USA så er det du selv som er importør, og dermed ansvarlig for at apparatet tilfredstiller krav - at apparatet er merket med en CE-klistrelapp er ingen garanti for at det tilfredstiller kravene(se trådstarters klipp og lim fra US distributøren).

Ja det er ulovlig å sette på lappen på noe man ikke kan garantere for, men desverre tas dette ikke alltid like seriøst.

Jeg høres sikkert meget negativ ut og skal ikke true med død og fordervelse som enkelte andre her men man har overlatt til produsentene å bekrefte om produktet tilfredstiller normer og direktiver til produktet http://www.standard.no/imaker.exe?id=602

Tidligere var det et krav om sertifisering, mao apparater skulle ha en N/S/D/F/TüV/ eller tilsvarende merking/sertifisering... For dette apparatet skulle vel post og teletilsynet få si sitt. Nå kan altså produsenter klister på lappen og la det gå helt til noe skjærer seg, da snakker vi ikke om et enkelt havari - men er kanskje mer tilbake til død og fordervelse.

Kokt ned så tar man en risk ved å importere en slik radio.

Comment

• roadrune
                        • Jul 2007
                        • 2292

Men CE merking er det jo opp til produsenten om de vil bruke eller ikke, det eneste den betyr, er at produsenten selv mener at produktet er produsert i henhold til EU sin norm.

Det kan vel neppe være opp til forbruker å overprøve produsenten? Og tror noen her at Elefun eller de andre forhandlerene sjekker dette. Såvidt jeg vet, er Horizon Hobby i England importør av Spektrum til Europa, og de selger ifølge Horizon Hobby i USA eksakt samme DX7 som i USA.

Og hvorfor i allverden skulle Spektrum ta seg bryet med å lage en annen versjon for Europa, da måtte det jo være billigere og enklere å lage en som holder kravet i Europa, som er strengere enn USA, og selge den samme overalt? Det er vel ikke noen tvil om at den Europeiske holder mål?

Og til slutt: Hva med min USA importerte DX7, som kom med CE-merke, som jeg ødelagte bakdekselet på, og fikk et nytt UTEN CE-merke, er den ikke lenger "godkjent" i Norge siden jeg har skiftet deksel????
                        Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                        JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                        ---------------------------------------------------------------------------
                        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• OAK
                          • Jul 2002
                          • 863

Originally posted by roadrune
                          Og til slutt: Hva med min USA importerte DX7, som kom med CE-merke, som jeg ødelagte bakdekselet på, og fikk et nytt UTEN CE-merke, er den ikke lenger "godkjent" i Norge siden jeg har skiftet deksel????
                          Dette synes jeg er et godt poeng! Pr. i dag virker det som dette er praksisen. Det er klistremerket i seg selv som bestemmer.

Spør du meg så er det eneste som EGENTLIG betyr noe, at radioen faktisk er innenfor gjeldende standard. Også bør det blir opp til motpart å motprøve dette dersom det skulle bli en juridisk tvist av en eller annen sort.

Skulle imidlertid radioen din vise seg å IKKE være godkjent ihht. EU-direktivet kan det dog være en fordel for deg som forbruker å kunne peke på CE-merket og si at du handlet i god tro.
                          Last edited by OAK; 29-01-08, 20:40.

Comment

• amundrg
                            • Jun 2006
                            • 355

Jeg har kjøpt 3 stk nye Radioer .
                            1 stk i Norge Jr 9xII 35MHz den satt det ikke noe CE merke på Radioen eller modul kun på esken kjøpt oss Elefun.
                            1 stk i USA Spektrum DX7 2,4GHz med CE merke som er akkurat likk dem som selges i Norge kjøpt oss Readyheli.
                            1 stk i Hong Kong Jr DSX9 2,4GHz med CE merke kjøpt oss Cyber Heli .
                            Når en ringer til Post og Teletyllsynet sier dem at radioen er godkjent vis den er CE merket .
                            Etter min mening like trykt å handle i utlandet
                            Amund Gårdhammer
                            www.ringerikemfk.com

Comment

• retlaw
                              • Jan 2007
                              • 896

CE merking gjør at radioen er lovelig i Norge som en elektronisk apparat, men Post & Teletilsynet som styrer frekvens nettet i Norge har godkjent 2,4Ghz nette(gjelder for alle apparter) for maks 100mW sende effekt. De første DX7 hadde 100mW i gjenomsnitt og ikke som maks. Dermen har de første produserte DX7 radioene (noen av dem er også kjøpt i Norge) en ulovelig høy sendestyrke.

Nå om det er direkte farilg tviler jeg sterk på. Etter min mening er dem tryggere da dem har en sterkere sende effekt.

Har oppdaget at mange andre 2,4Ghz apparater blir forstyrt av min DX7 når den er i nærheten. Eksempel på disse appartene er: trådløs internt tv-antenne sender/mottaker, trådløs spycamera, og bluetoon dingser. Har forsatt ikke fått min DX7 forstyrret. En bekjent som har kjøpt sin til lands og er sikker på at den er lovelig sier at han opplever de samme forstyrelsene. Eneste forskjelen på de lovelig og ulovelig er en øking av sende frekvens med ca. 1/10 som ikke er allverden. Det er mest Norsk og Europeisk byråkrati som gjør dem ulovelig. De funker fint i USA og har forsatt ikke drept noe det
                              Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

Working...