Unconfigured Ad

Collapse

Joystick.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Karl H.
    • Mar 2006
    • 1452

Joystick.

Er det noen som kan bygge joystick til radio slik at det er mulig å fly med en hånd?
    Det er sikkert flere som har nødvendige kvalifikasjoner til det.
    Karl Hans Glommen.
    Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.
  • Ferry
    • Feb 2007
    • 456

Originally posted by Karl H.
    Er det noen som kan bygge joystick til radio slik at det er mulig å fly med en hånd?
    Det fantes en gang i tida radioer med ei hovedstikke. Så vidt jeg kan huske var det et vridbart hjul oppå stikka, slik at ei stikke styrer 3 kanaler. Usikker på om det var tiltenkt fly eller heli. Tror egentlig det var heli. Må ha vært en av de tyske som hadde dette. Graupner kanskje. Kanskje det går an å få tak i brukt? Det er sikkert 15 år siden jeg så noe sånt. Og jeg vet ikke om det lages lenger.
    Det burde være mulig å mekke sammen noe av en joystick til spillkonsoller. Jeg har vært inne på tanken selv, men har aldri kommet så langt. Pedaler kunne vært kjekt. G-sensor a'la Nintendo wii. Mange muligheter.

Comment

• Karl H.
      • Mar 2006
      • 1452

Du mener sikkert Kraft, Ferry.

Er det noen som tar utfordringen? Dette er et seriøst prosjekt
      Ved å kombinere en (pultradio) for ex Graupner MC 22, med en joystick vil det fungere utmerket.
      Karl Hans Glommen.
      Mjøsa Modellflyklubb

Comment

• bad scientist
        • Oct 2006
        • 1506

Ser at det er en del tråder om det her, men jeg kan ikke se at noen har fått det helt til. Men hvis pc`en min klarer å forstå både joysticen og usb fra trainerkabel, så skal det nok være mulig.
        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
        Lillehammer mfk

Comment

• Karl H.
          • Mar 2006
          • 1452

Originally posted by bad scientist
          Ser at det er en del tråder om det her, men jeg kan ikke se at noen har fått det helt til. Men hvis pc`en min klarer å forstå både joysticen og usb fra trainerkabel, så skal det nok være mulig.
          Mulig? Med potmetere fra radiokontroll i joystick, er det ombyggingsjobben som det er spørsmål om. Er det noen som kan tenke seg å ta jobben!

Hvis en eksisterende joystick skal brukes, må den renses for elektronikk, og potmetere og
          brytere fra radio monteres inn. Eller man bygger en joystick til formålet.
          Dette er et prosjekt som skal gjennomføres, derfor søkes det etter en kompetent person som kan gjøre jobben, slik at en person med en brukbar hånd, kan fly modellfly.
          Karl Hans Glommen.
          Mjøsa Modellflyklubb

Comment

• jijohans
            • Dec 2005
            • 1169

www.elfa.se har joystiker for industri bruk som jeg mener har 3-akser...
            -Jim Johansen-
            Flyklart:
            Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
            Under construction:
            Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

• Mathias
              • Feb 2007
              • 1122

Curtis Youngblood har jo en modifisert sender slik at han styrer elevator, aileron og rudder på en stikke. - På den andre har kun throttle.

Ligger en video som omhandler Curtis + hans sender på www.runryder.com
              Mathias
              Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

Comment

• Karl H.
                • Mar 2006
                • 1452

Originally posted by phammers
                Men bare sånn for å holde tanken varm - hvordan ser du for deg å kontrollere throttle? Fotpedal?

Mvh

-Pål
                Skyvepotmeter på tommelfinger, kanskje.
                Hvis det er noen som tar utfordringen, så skal du/dere bli satt i kontakt med den fohåpentligvis blivende modellflygeren. Jeg er bare budbringer.
                Karl Hans Glommen.
                Mjøsa Modellflyklubb

Comment

• seagull
                  • Feb 2008
                  • 4

Meg

--------------------------------------------------------------------------------

Takk for at du spør for meg!

Jeg føler at denne diskusjonen er til/for meg. Det var vel jeg som startet den.
                  Mitt "problem" er at jeg mangler høyre underarm og har derfor en protese her, men har en så dårlig motorikk her at den er lite brukbar til formålet, radiosender.
                  Derfor har vi diskutert dette en del i klubben (imfk.net), at dette må være mulig å få til. Vi har tenkt en ledning mellom joystick (på en senderpult) og en vanlig radio hengende over skuldra.
                  Så vidt jeg kan se er det flere joystick som kan brukes, men fotpedal føler ikke jeg blir bra, en kan jo ha behov for å flytte på seg. Ser ut til at trottel kanskje blir største utfordringen, men utfordringer er til for å overvinnes.
                  Har forøvrig også satt forbundet på saken.

Torgeir

Comment

• Karl H.
                    • Mar 2006
                    • 1452

Originally posted by seagull
                    ----------------------------------------------------------------

Takk for at du spør for meg!

Har forøvrig også satt forbundet på saken.

Torgeir
                    Hei Torgeir.

Det var Tom Brien som nevnte saken for meg, og jeg sa jeg skulle jegge ut en tråd på forumet. Snakket med Tom, senest i går om det. Håper inderlig at du får til dette, og at
                    fagfolket her kan bidra med sin expertise.

Mvh Karl.
                    Karl Hans Glommen.
                    Mjøsa Modellflyklubb

Comment

Working...