Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lodding av mottagerantenne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Som de fleste sier her er at mister du noe av antenna så spiller det liten (om ingen) rolle på rekkevidden.
    pass bare på at du isolerer loddepunktet med krymp, tape e.l. (vet aldri hva den kan komme borti)

    Det som er MYE mer kritisk er om mottakeren har tatt skade av krasjen. Har lagt flere mottakere i bakken og oppdaget at dette KAN (alt etter hvor hardt du treffer) medførte en skjulte feil (vakkel) som ikke er enkelt å oppdage.
    De fleste komponentene i mottakeren er overflate montert, ved en hard treff kan enkelte av pinnene på disse komponentene løsne fra printplaten de er loddet til.
    I utgangspunktet virker alt normalt men etter en stund / ved vibrasjoner kan det oppstå dårlig kontakt der komponenten har løsnet, noe som igjen kan medføre glich'er eller mer fatale ting.

    Dette er en grunn til at produsentene av mottakere anbefaler og pakke den inn i mykt materiale!

    Så til LN-EAA - regner med at dere ikke flytter elektronikk som har vært med i en smell rett inn i et nytt fly uten en full gjennomgang. Konsekvensene er de samme - man ønsker ikke og legge et fly i bakken (eller i hodet på en uheldig 3'de person)
    Videre er det garantert kvalitets forskjell på forbruker elektronikk fra Kina og hva dere bruker
    Last edited by Quadrocopter; 27-04-08, 11:28. Reason: typo

    Comment


    • #17
      Helt riktig !

      Originally posted by Quadrocopter View Post
      Som de fleste sier her er at mister du noe av antenna så spiller det liten (om ingen) rolle på rekkevidden.
      pass bare på at du isolerer loddepunktet med krymp, tape e.l. (vet aldri hva den kan komme borti)

      Det som er MYE mer kritisk er om mottakeren har tatt skade av krasjen. Har lagt flere mottakere i bakken og oppdaget at dette KAN (alt etter hvor hardt du treffer) medførte en skjulte feil (vakkel) som ikke er enkelt å oppdage.
      De fleste komponentene i mottakeren er overflate montert, ved en hard treff kan enkelte av pinnene på disse komponentene løsne fra printplaten de er loddet til.
      I utgangspunktet virker alt normalt men etter en stund / ved vibrasjoner kan det oppstå dårlig kontakt der komponenten har løsnet, noe som igjen kan medføre glich'er eller mer fatale ting.

      Dette er en grunn til at produsentene av mottakere anbefaler og pakke den inn i mykt materiale!

      Så til LN-EAA - regner med at dere ikke flytter elektronikk som har vært med i en smell rett inn i et nytt fly uten en full gjennomgang. Konsekvensene er de samme - man ønsker ikke og legge et fly i bakken (eller i hodet på en uheldig 3'de person)
      Videre er det garantert kvalitets forskjell på forbruker elektronikk fra Kina og hva dere bruker
      Alt du skriver er som om jeg skulle sagt det selv. En må selvsagt kontrollere utstyret skikkelig etter en krasj, men en må være realistisk mener jeg. Det er så mange som overdriver så sinnsvakt på hvor farlig ditt og datt kan være.(viser til innlegg om høyfrekvente forstyrrelser etc. Hvor har innskriver dette fra ? Fri fantasi ? En loddet ledning er da vel ikke mer mottakelig for støy, med mindre det er en skjermet kabel, og du har rota til skjøten av skjermingen)
      Det er en god regel å sjekke loddinga på mottakeren etter en skikkelig nesestyver, men en kan aldri helt forsikre seg. Selv på nye komponenter kan det oppstå feil, og det kan en aldri forsikre seg mot.
      Konklusjenen er som alltid: Unngå å plante flyet i bakken !
      Det er skadelig for utstyret! hehe
      Kjør hardt, Kjør stiiiil !
      Kjør i grøfta med ett SMIIIIL !
      Og ring deretter Falck

      Comment


      • #18
        Antenne pisk ?

        Hva skjer da når en kapper antenne ledningen lodder på en Gullkontakt "hunn" og erstatter den avkuttete delen med en piano tråd av samme lengde som den avkuttede delen,som har på loddet en Gullkontakt "Hann".?
        Dette var en vanskelig forklaring på hvordan jeg har lagd pisk antenner til turbin modeller siden 2002.Men skjønner jo nå etter å ha lest denne tråden at slike loddinger ikke fungerer,jeg ødlegger jo rekkevidden.
        Så da så.
        Last edited by Roy Jimmy; 28-04-08, 13:21.
        Vennlig hilsen
        Roy.

        2,Biler.
        1,Leilighet.
        masse øl i kjøleskapet.
        + diverse innbo.

        Comment


        • #19
          Originally posted by Roy Jimmy View Post
          Hva skjer da når en kapper antenne ledningen lodder på en Gullkontakt "hunn" og erstatter den avkuttete delen med en piano tråd av samme lengde som den avkuttede delen,som har på loddet en Gullkontakt "Hann".?
          Samme tema ble tatt opp i en anen tråd her i forumet (fant den ikke i farten) - tror det var en jet løsning hvor det ble laget en antenne av pianotråd med en kontakt i bunnen.
          Det ble aldri helt bra - det endte opp med at det ble kjøpt en piskantenne som (jeg tror) kom fra mottaker leverandøren.
          Det virket utmerket.

          Comment


          • #20
            Originally posted by Quadrocopter View Post
            Samme tema ble tatt opp i en anen tråd her i forumet (fant den ikke i farten) - tror det var en jet løsning hvor det ble laget en antenne av pianotråd med en kontakt i bunnen.
            Det ble aldri helt bra - det endte opp med at det ble kjøpt en piskantenne som (jeg tror) kom fra mottaker leverandøren.
            Det virket utmerket.
            Så da har jeg vel bare vært heldig ?

            Sammen med en drøss andre,det er de siste årene slike ferdig kjøpte pisk antenner er blitt vanlige,har brukt disse også og kan ikke se at de skulle være noe bedre da det her også må loddes på en "O-ring" som blir skrudd fast på festet til antenne pisken.Har også sett at det blir brukt kabel sko som festes på feste til pisk antennen.Men den må vel også loddes på ?

            Når det gjelder den tråden du viser til,så kjenner jeg vedkommende og det var ikke bare antennen som ble byttet men også ECU, ventiler OL. ble byttet rundt.
            Det gjelder å ha en så "ren" installasjon som mulig.

            Tror bare at denne tråden med lange tekniske utredninger OSV. Ikke stemmer med det de fleste har opplevd,nemelig å lodde en antenne ledning er ikke noe problem.
            Last edited by Roy Jimmy; 28-04-08, 13:43.
            Vennlig hilsen
            Roy.

            2,Biler.
            1,Leilighet.
            masse øl i kjøleskapet.
            + diverse innbo.

            Comment


            • #21
              Mye gøyere å diskutere om en knute på antennen gir kortere rekkevidde
              Rolf Bakke
              Mine RC filmer på YouTube:
              http://www.youtube.com/user/KapteinKUK

              Comment


              • #22
                Originally posted by Roy Jimmy View Post
                Så da har jeg vel bare vært heldig ?
                Tror bare at denne tråden med lange tekniske utredninger OSV. Ikke stemmer med det de fleste har opplevd,nemelig å lodde en antenne ledning er ikke noe problem.
                Og det er jo det vi skriver her alle mann. Det er ikke noe problem, men det KAN være noen problemer. Siden de aller fleste flyr langt innenfor rekkevidden på utstyret så får en ikke provosert frem om en er på grensa eller ikke heller. Men det er fra tid til annen noen som opplever problemer mmed rekkevidde.
                -----------
                Bengt

                Comment

                Working...
                X