Announcement

Collapse
No announcement yet.

GY401 tatt kvelden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • GY401 tatt kvelden?

    Heisann!

    Trenger litt assistanse til gyroen. Var litt uheldig med Raptor 50V2. I krasjet gikk bl. a. flere drev i servoen til GY401. 50'n er restaurert og var ute for en liten testflight. Halen er helt "vill"! Når jeg gjør et lite rudder utslag så fortsetter halen i samme retning i stor fart. Ingen justeringer er gjort etter uhellet. Så alt skulle være som det var.

    Er det noen måte og sjekke om selve gyroen kanskje ikke har overlevd uhellet på? Den gir utslag ved bevegelse av halebom som normalt? Er litt tom for ideer nå.....

    Setter pris på tilbakemeldinger

  • #2
    Du kan ikke f.eks ha reversert gyroen ved et uhell da?
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Originally posted by bad scientist View Post
      Du kan ikke f.eks ha reversert gyroen ved et uhell da?

      Da vil den ikke holde halen i det hele, men spinne vilt ved oppstart.

      Syns det høres ut som om gyroen sliter ja.... du har ikke mulighet til å teste med en annen gyro, eller denne gyroen i et annet heli?

      Hvordan reagerer den hvis du roterer heliet for hånd, med motoren av?
      Hilsen Rune Marcussen

      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
      JR DSX9

      Fitjar Modellflyklubb
      ---------------------------------------------------------------------------
      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

      Comment


      • #4
        Jeg har opplevd det samme.

        Jeg klarte å snu servoen etter en krasj med min gamle T-Rex 450 uten å oppdage det (!), og da oppførte helikopteret seg på denne måten. Alt var tilsynelatende ok helt til jeg rørte rudder stikka, da spant det ukontrollert. Jeg snudde retningen på 401, og vips var alt tilbake til normalen.

        Kan være verdt å forsøke før man hiver gyroen.
        Last edited by Jan_Petter; 08-05-08, 12:46. Reason: Ordvalgsfeil
        http://www.phoenix-rc.org/
        http://www.glamdalrck.net
        http://www.scalewarbird.org/
        ---------------------------------------------------
        Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

        Comment


        • #5
          Ja her bør det i allefall sjekkes at den gir utslag i rett retning. Både servo på andre siden av bommen og om en er "snudd", dvs ledning ut foran/bak vil gi dette resultatet.

          Comment


          • #6
            Hvis du lar heliet stå på bakken og gir full rudder og slipper i HH-mode, går den da tilbake til senter? Har også en def. 401.
            Mvh
            Arthur Olaisen

            Don't forget the Loctite, Bob

            Comment


            • #7
              Originally posted by roadrune View Post
              Hvordan reagerer den hvis du roterer heliet for hånd, med motoren av?
              Hei. Den ser ut til å reagere helt ok da....

              ar0ma:
              Den går ikke tilbake til senter! Må gi motsatt stikke for å stoppe den.

              Jan_Petter:
              Gyroen har ikke vært demontert om det var det du mente? Men det føres veldig likt ut det du har erfart.

              Mange takk for innspill !! Skal prøve og justere litt, event prøve med en annen gyro. Må bare få tak i litt gyrotape først
              Last edited by royter; 08-05-08, 18:41.

              Comment


              • #8
                Originally posted by royter View Post
                Jan_Petter:
                Gyroen har ikke vært demontert om det var det du mente? Men det føres veldig likt ut det du har erfart.
                Nei, ikke gyroen, men rudderservoen.
                Når jeg bygde opp helikopteret etter kræsj, trodde jeg at alt var plassert på samme måte som før kræsjen. Men, det viste seg at jeg hadde snudd rudderservo 180 grader, dvs ledningen ut på feil side. Skjønte jo ingen ting da helikopteret begynte å spinne rundt, for jeg var 100% sikker på at alt satt som før kræsjen. Det som var rart var at helikopteret stod stille under spooling up, og spant ikke rundt før jeg hadde beveget rudder stikka. Snudde retning på gyroen (etter tips fra TinTin selvfølgelig) og da var tilbake til det normale.
                http://www.phoenix-rc.org/
                http://www.glamdalrck.net
                http://www.scalewarbird.org/
                ---------------------------------------------------
                Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                Comment


                • #9
                  Rudderservoen er på samme plass som tidligere. Det er kun en mulighet med mitt oppsett. Prøvde forresten i dag med en annen 401 for å teste! Beklageligvis samme oppførsel på halen. Eller heldigvis, må en kanskje si? Da er i hvertfall feil på gyro eliminert? Det må være noe med oppsettet på senderen eller noe!? Har ikke rørt noe der heller, etter krasjet!? Får bare fortsette og prøve meg fram.

                  Mange takk for innspill folkens!!

                  Comment


                  • #10
                    Om du ikke har prøvd å reversere den så er det kanskje på tide å teste det

                    Reagerer den rett vet om du dytter halen til siden?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Tintin View Post
                      Om du ikke har prøvd å reversere den så er det kanskje på tide å teste det

                      Reagerer den rett vet om du dytter halen til siden?
                      Mener den reagerer rett ved bevegelse til høyre og venstre med halen.
                      Mener også at jeg har prøvd og reversere servoen Skal dobbeltsjekke i dagslys!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by royter View Post
                        Mener den reagerer rett ved bevegelse til høyre og venstre med halen.
                        Mener også at jeg har prøvd og reversere servoen Skal dobbeltsjekke i dagslys!
                        Reversering av servoen hjelper ikke så mye som reversering av gyroen
                        Hilsen Rune Marcussen

                        MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                        JR DSX9

                        Fitjar Modellflyklubb
                        ---------------------------------------------------------------------------
                        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by roadrune View Post
                          Reversering av servoen hjelper ikke så mye som reversering av gyroen
                          Tjaaa... Da må jeg som nybegynner blottlegge min uviten og spørre: Hva skjer konkret ved reversering av gyroen? Har prøvd meg litt frem og tilbake, men ikke sett noen forandring så langt?

                          Comment


                          • #14
                            Når den står rett vei så styrer jo selvsagt gyroen haleservoen slik at den kompenserer/motviker påvirkninger på halen. Om halen blåses mot venstre så vil gyroen justere slik at den går tilbake. Om den står feil vil kompenseringen slå feil vei. Dvs om halen f.eks. drifter til venstre pga vind, så vil gyroen forsøke å "oppheve" dette ved å slenga halen enda mer til venstre, noe som igjen medfører at den slenger enda mer og så er du inne i ukontrollerbar spinn...

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Tintin View Post
                              Når den står rett vei så styrer jo selvsagt gyroen haleservoen slik at den kompenserer/motviker påvirkninger på halen. Om halen blåses mot venstre så vil gyroen justere slik at den går tilbake. Om den står feil vil kompenseringen slå feil vei. Dvs om halen f.eks. drifter til venstre pga vind, så vil gyroen forsøke å "oppheve" dette ved å slenga halen enda mer til venstre, noe som igjen medfører at den slenger enda mer og så er du inne i ukontrollerbar spinn...
                              Riktig riktig..... Forundringen stopper likevel ikke å ri meg, siden ingenting har blitt justert eller forandret på etter krasjen? Alt er satt på plass som det var. Nå er jeg imidlertid snart ferdig med å sette opp hele galskapen på nytt Uten å ha prøvd det ennå, ser det i hverfall ut til at dette oppsettet kan virke?

                              Time will show

                              Comment

                              Working...
                              X