Announcement

Collapse
No announcement yet.

Futuba 9c super ladekabel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Futuba 9c super ladekabel

    Akkurat kjøpt meg ny Futuba radio (kun senderen, fra modellers.com). Her fulgte det ikke med ladekabel - derfor lurer jeg på om noen kan fortelle meg hvilken polaritet det er på pluggen som skal inn i radioen!?

    Er det som vanlig + i midten? Litt kjedelig å gjøre feil liksom....
    ___________________________

    Ramber`n


    Parkzone Stryker F-27
    Sapac Wilga 2000
    Twister CP V2 - død
    Protech Helixx 3D
    Align T-rex 450 sport x2
    Align T-rex 250 se
    TechOne Piaget EPP indoor
    Free Air Blitz indoor


    Futaba 9C super m/TM-8 2,4GHz modul (bortgjemt - 35MHz synth modul)

  • #2
    Spar noen kroner og lad batteriet utenfor senderen heller. Bare koble den opp til en universal-lader (swallow eller hva du måtte bruke) Går mye fortere enn å vente på disse "overnight" greiene. Futaba 9c har en diode mellom batteri og sender, og du kan møte på problemer ved å lade eller utlade med høy ampere gjennom den vanlige kontakten. Skal du hurtiglade, så er det uansett best å gjøre det utenfor senderen med tanke på varmeutvikling. Og har du kjøpt et lipo-batteri, så mener jeg det er for dumt å ha batteriet i radioen mens du lader. Kjedelig når en lipopakke tar fyr under lading, men det er enda kjedeligere om den da befinner seg inni den nye radioen din.

    Om du i utgangpunktet bare har tenkt til å lade en "ikke-lipo" senderpakke på lav strøm, så sier et par googlesøk meg at futaba har positiv senter og negativ kappe. Men Om du bruker en ok universal-lader, så sier den vel ifra om du har koblet feil. Min gjør i hvertfall det.
    Med vennlig hilsen
    Johannes Gjessing GMFK
    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

    Comment


    • #3
      Originally posted by johanngj View Post
      ... Men Om du bruker en ok universal-lader, så sier den vel ifra om du har koblet feil. Min gjør i hvertfall det.
      Nettopp derfor du har den dioden på lade inngangen til radioen, stopper feil polaritet.

      Comment


      • #4
        Så da er det vel bare å kline til da! Uansett! Lykke til!
        Med vennlig hilsen
        Johannes Gjessing GMFK
        || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

        Comment


        • #5
          Flott - takk for hjelpen!
          Fant ut at det fulgte med futuba ladekabel til universalladeren min, så tok ut batteriet av senderen og vips så var ladingen igang

          Har et Ni-Cd batteri 9,6V 700mAh - bør jeg lade på så lav strøm som mulig, eller er det like greit å lade med 0,7A? Ser at laderen til Futuba lader på kun 70mA - da tar det jo sinnsykt lang tid å lade fullt.....

          Kanskje greit å lade med litt lav strøm de første par gangene?
          ___________________________

          Ramber`n


          Parkzone Stryker F-27
          Sapac Wilga 2000
          Twister CP V2 - død
          Protech Helixx 3D
          Align T-rex 450 sport x2
          Align T-rex 250 se
          TechOne Piaget EPP indoor
          Free Air Blitz indoor


          Futaba 9C super m/TM-8 2,4GHz modul (bortgjemt - 35MHz synth modul)

          Comment

          Working...
          X