Unconfigured Ad

Collapse

2,4ghz til sjøfly...?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ludo
    • Mar 2007
    • 190

2,4ghz til sjøfly...?

Då radioustyret på 2,4mhz båndet blei lansert for ei tid sidan, var det enkelte som var skeptiske til påliteligheita ved bruk saman med sjøfly.

Bakgrunnen for denne skepsisen var (dersom eg ikkje hugsar heilt feil), at signala på 2,4 båndet iallefall i teorien ikkje vert reflektert av vannflata like godt som signala på det tradisjonelle 35mhz båndet.

Det vart også fortalt om "båtfolket" sine dårlege erfaringar med bruk av Spectrum DSM radioar (bilradioer), og dermed frykta ein for at ein ville oppleva same problema ved bruk av DSM2 til sjøfly.

No har jo imidlertid 2,4ghz allereie rukke å bli ganske utbreidd i form av både DSM2, FAST og ISM... og spørsmålet mitt er difor om nokon har skaffa seg praktisk erfaring og/eller annan kunnskap om problemstillinga?

Og kva med flying frå islagde vatn....vil dette også evt. kunna gi tilsvarande problem?
    Hans-Olav Malkenes
    Kalveid
    5419 Fitjar
    hansolavm@gmail.com

Fitjar Modellflyklubb
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Vi fløy mye på islagt vann med tynt snølag i vinter med både Futaba FASST og Spektrum uten antydning til radioproblem. Har ikke prøvd å fly fra flytende vann enda med 2,4 GHz.

Comment

• OAK
      • Jul 2002
      • 863

Har flydd med FASST i en 1/4 cub på flottører en del i sommer. Det har fungert smertefritt.

Comment

• Psyko-lefse
        • Feb 2004
        • 1438

Flyr en Minimag på vannet uten problemer. En kompis flyr et fuelfly, også den uten problemer.
        Morten Smøraas

Comment

• Guest

#5 Unapproved
          2.4 receiver på sjøfly

Hei.
          Har en Piper J3 Cub på 2.08m vingespenn som er Conveted til electro som jeg har en Futaba 2.4mhz fasst på..
          Først vil jeg si at det er utrolig gøy med fly med flotører...Noe helt egent og lette og lande på vann...
          Det er vel di ca.2000kr som jeg har brukt på fly jeg har hatt mest igjen for....

Jeg har flydd ganske mye på vannet i sommer og har aldri merket noe anntyding til glitch...
          Hverken til lands eller til vanns så og si..
          Så jeg kan bare annbefale Fasst systemet til alle..

MVH V.Lorentsen
          Attached Files

Comment

• Litespeed
            • Jun 2005
            • 1064

Har kjørt modellbåt med børsteløst oppsett nå i sommer med Fasst 2,4 ghz...No problem
            Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• flarssen
              • Jan 2005
              • 1842

Originally posted by Ludo
              Bakgrunnen for denne skepsisen var (dersom eg ikkje hugsar heilt feil), at signala på 2,4 båndet iallefall i teorien ikkje vert reflektert av vannflata like godt som signala på det tradisjonelle 35mhz båndet.
              Refleksjoner er noe man IKKE ønsker. Problemet er vel mer at vann absorberer noe av strålingen (selv om det befinner seg litt utenfor linja mellom Tx og Rx). Det er da snakk om en liten demping av signalet, og dermed kortere rekkevidde, når både Tx og Rx befinner seg like over vannflata. Om rekkevidden blir redusert til det halve spiller det neppe noen rolle om man ikke har for vane å ta av/taxe/lande himla langt unna.
              Et par linker:

Fred Larssen

Comment

• bengtern
                • Oct 2005
                • 313

Noe som er utenfor linja mellom TX og RX kan ikke dempe signalet ved mindre det er snakk om refleksjoner og dermed interferens. Hvis det da ikke er refleksjon i vannet men bare på land så vil det dermed bety at signalet skal komme bedre frem over vann. Spektrum har jo her benyttet seg av minst doble mottakere. Avstanden mellom maks signal og null signal ved interferens er en halv bølgelengde. Ved å spre mottakerne med en halv bølgelengde vil en dermed sikre at om den ene ikke har dekning så har den andre det. Samme teknikk ble brukt på de første trådløse nettverkskortene. To antenner med noen cm mellomrom. Men fly er i bevegelse og går ut og inn av slike maks og minpunkter kontinuerlig. Refleksjoner er faktisk bra når det gjelder radiokommunikasjon. Det gjelder bare å kunne utnytte det med tidsortogonalitet og lignende.

Ved mindre du tenker å fly nede i vannet, eller svæt lavt og langt borte vil ikke fresnelsona bli påvirket.

2,4GHz vil bli kraftig dempet om det må gå gjennom luft med mye vann i. En kan jo dermed tenke seg at regnvær ikke helt er tingen, og da pleier ikke jeg å fly. Kraftig sprut fra flottørene er kanskje heller ikke bra, men kun om du tenker å ta av langt unna der du står. Dette bunner nok ut i at mange har skepsis til nye ting og at en kobler inn alt en har hørt. FargeTV var jo også farlig i sin tid.
                -----------
                Bengt

Comment

• Litespeed
                  • Jun 2005
                  • 1064

Originally posted by bengtern

2,4GHz vil bli kraftig dempet om det må gå gjennom luft med mye vann i. En kan jo dermed tenke seg at regnvær ikke helt er tingen, og da pleier ikke jeg å fly. Kraftig sprut fra flottørene er kanskje heller ikke bra, men kun om du tenker å ta av langt unna der du står. Dette bunner nok ut i at mange har skepsis til nye ting og at en kobler inn alt en har hørt. FargeTV var jo også farlig i sin tid.

Ble overassket av en kraftig byge her for et par uker siden mens jeg fløy, fy å det spruta en stund, ble et par store runder med min store flymaskin med Fasst 2,4 ghz før jeg fikk dratt den inn på final å landa uten noe problem...

Jeg tror dette med vann og fuktighet er betydelig overdrevet, vet at Fasst systemet er testet i oppholdsvær med sikker rekkevidde til 3,8 km ,det var med 12 kanals sender. De hadde respons på servoer opp til 10 km ,da ikke sikker.....

Gjenstår og prøve med rc-ubåt på dypt vann...
                  Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• andersh
                    • Apr 2003
                    • 1734

Flydde med FASST på vann i går. Nada problemo...
                    Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                    rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                    Byggeblog for Eurosporten
                    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Ludo
                      • Mar 2007
                      • 190

Kun positive erfaringar så langt altså....... supert
                      Og dermed kan det vel kanskje sjå ut for at endo ein av dei tidlege dommedagsprofetiane rundt 2,4ghz er i ferd med å verta avliva
                      Hans-Olav Malkenes
                      Kalveid
                      5419 Fitjar
                      hansolavm@gmail.com

Fitjar Modellflyklubb

Comment

Working...