Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Er det noen som vet om XPS(ExtremePowerSystems) og IFS(Graupner) utstyr kan brukes om hverandre? Spesielt da med tanke på motagere, men også på modul til sender.
Går med planer om å bygge om min MC-22 til 2.4....
Med vennlig hilsen
Baard Lindberg
Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb
"I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein
Er det noen som vet om XPS(ExtremePowerSystems) og IFS(Graupner) utstyr kan brukes om hverandre? Spesielt da med tanke på motagere, men også på modul til sender.
Går med planer om å bygge om min MC-22 til 2.4....
Ja, de er kompatible.
Det er ExtremePowerSystems som produserer IFS-utstyret til Graupner og på spørsmål fra meg kunne de bekrefte at dette var kompatibelt utstyr. Jeg bruker selv en XPS-mottager mot min IFS-modul (MC-24).
Ja, de er kompatible.
Det er ExtremePowerSystems som produserer IFS-utstyret til Graupner og på spørsmål fra meg kunne de bekrefte at dette var kompatibelt utstyr. Jeg bruker selv en XPS-mottager mot min IFS-modul (MC-24).
Er klar over at det er XPS som produserer for Graupner. Men det sto noe på nettet om "country codes" som måtte settes, så jeg blei litt usikker på om de hadde finni på noe som gjorde at man måtte handle graupner utstyr.
XPS utstyret er jo rimeligere enn Graupner sitt utstyr. Mottager med 8 kanaler er jo faktisk nesten halv pris.
Er du fornøyd med systemet? Det er jo mye informasjon om problemer med IFS på nettet.....
Med vennlig hilsen
Baard Lindberg
Er klar over at det er XPS som produserer for Graupner. Men det sto noe på nettet om "country codes" som måtte settes, så jeg blei litt usikker på om de hadde finni på noe som gjorde at man måtte handle graupner utstyr.
XPS utstyret er jo rimeligere enn Graupner sitt utstyr. Mottager med 8 kanaler er jo faktisk nesten halv pris.
Er du fornøyd med systemet? Det er jo mye informasjon om problemer med IFS på nettet.....
Har ikke hatt noen problemer så langt, har heller ikke hørt om andre med problemer. Tror de ryktene som har versert på nettet er basert på den del feiltolkinger og litt feil forutsetninger. Leste i hvertfall en plass en artikkel som motbeviste det negative som var framkommet. Tror sånn sett ikke at Graupner tør sette sitt gode rykte på spill ved å velge et system som ikker er trygt.
Graupner har vel monopol i Europa, d.v.s. man får ikke kjøpt XPS her med mindre man benytter stråmenn i statene.... Country code er en brukersetting.
Det kan virke som det er flere problemer i Europa enn i USA, særlig i Italia av en eller annen grunn. Systemet er utvilsomt mer sårbart enn andre p.g.a. at det bare bruker en frekvens om gangen og bare har en mottagerantenne.
Har du noen linker til problemer med IFS. Har hør det samme om systemet, men kan ikke finne noen plass der de som bruker det selv sier at det har vært noe problem med systemet. Var på Jet Power i helgen, det var det flere som brukte systemet og var veldig fornøyd.
Graupner har vel monopol i Europa, d.v.s. man får ikke kjøpt XPS her med mindre man benytter stråmenn i statene.... Country code er en brukersetting.
Det kan virke som det er flere problemer i Europa enn i USA, særlig i Italia av en eller annen grunn. Systemet er utvilsomt mer sårbart enn andre p.g.a. at det bare bruker en frekvens om gangen og bare har en mottagerantenne.
Man kan kjøpe XPS direkte fra Xtreme Power Sytems i USA. De har monopol på netthandel av utstyret. Norge sto i utsjekkslista i webshoppen deres.
Det står på hjemmesidene til Graupner at systemet frekvenshopper. Ref. deres FAQ.
Q:
I have the impression that a working IFS system does not switch frequencies if interference occurs. It seems that the system only seeks a vacant frequency when initially switched on, but never switches channels in operation if interference strikes.
A:
The IFS system employs an intelligent frequency-hopping process which monitors particular criteria, e.g. the rise in background noise over time, and the threshold value for a possible frequency hop. After assessing the situation, it searches for a more suitable working channel using a specially developed algorithm.
If saturation occurs - i.e. powerful, wide-band interference suddenly swamping the signal - it is safe to assume that the whole band will be affected by this. In this situation the intelligence of the IFS system will fail to find a new, cleaner channel on which to operate.
At antennen er liten og alene kan jeg forsåvidt være enig i, men om den er mer sårbar på grunn av dette tror jeg vi må ha mer informasjon for å konkludere om. De kommer nå etterhvert også med mottagere med ekstern antenne som kan monteres i flykroppen.
Vi får se hva det blir til
Med vennlig hilsen
Baard Lindberg
Søk i google etter "IFS XPS 2.4 GHz problems" og du har lesestoff for noen dager
Man finner jo tilsvarende informasjon om for eksempel Spectrum og FASST om man bytter ut "IFS XPS" med de respektive....
I og med at det foreligger så mye uoffisiell informasjon om de fleste leverandørenes systemer og problemer knyttet til disse systemene er det svært vanskelig å gjøre noe valg.
Er det ingen som har relevant erfarig fra XPS/IFS, Spectrum eller FASST å dele med oss slik at valgene blir lettere? Selv har jeg Graupner MC-22 og så vidt jeg kan se er det bare XPS/IFS som kan levere moduler som passer rett i radioen. Skal man ha inn en Spectrum modul må man "file" litt
Jeg ville tro at det finnes piloter som flyr på IFS i norge allerede. Har dere noen erfaringer å dele?
Med vennlig hilsen
Baard Lindberg
Jeg ville tro at det finnes piloter som flyr på IFS i norge allerede. Har dere noen erfaringer å dele?
Jeg kan ikke si annet for min del enn at "det virker". Hadde tilfeller med glitching da jeg fløy på 35MHz, men etter å KUN ha skiftet mottager fra Graupner PPM til Graupner IFS forsvant alle tegn til glitching. Det er spesielt en plass hos oss hvor dette skjer, men dette forsvant for min del med IFS. Ellers er det ikke mye å si. Det er jo ingenting som endrer seg på radioen din som du ser, så alt skal jo være som før.
Igjen velger jeg å tro at så lenge dette systemet brukes av "de proffe" i Tyskland så er det godt nok for meg.
Selv har jeg Graupner MC-22 og så vidt jeg kan se er det bare XPS/IFS som kan levere moduler som passer rett i radioen. Skal man ha inn en Spectrum modul må man "file" litt
Jepp, da er du dessverre låst til en leverandør pr. dags dato.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment