Announcement

Collapse
No announcement yet.

Servoutslag-trøbbel på haleror

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Servoutslag-trøbbel på haleror

    Jeg har anskaffet meg en RCS Skyglider 2000 (glider m/ motor). Har det utrolig gøy med det flyet, men jeg har ett problem med det; jeg sliter med å få skikkelig utslag på sideroret. Har prøvd å flytte på servoen, skiftet hakk etc. og mye mer...., men likevel får jeg ikke noe særlig bedre utslag (det ble litt bedre enn det var). Som overgang fra ror til servo er det en tynn/ bevegilig streng som går inni et rør, jeg har også festet/ limt dette røret bedre til flyet for å få minst mulig slark. Har noen en løsning på mitt problem?

    Har lagt ved bilder der man ser roret i: nøytral, maks ror til høyre og maks ror til venstre.

    Dette er sikkert et utrolig dumt spørsmål, problemet er at jeg brukt mange timer på å løse dette, men uten å lykkes
    Håper noen har en god løsning på dette
    Attached Files

  • #2
    Strengen eller støtstangen skal være så stiv at den kan skyve/trekke sideroret og holde det i possisjon uten at det gir etter.

    Jeg tror muligens at en løsning på problemet kan være ATV (adjustable travel volume) eller hos noen sendere End point settingen på sideroret. Hvis dette kan økes fra dagen verdi til en høyere verdi kan dette kansje hjelpe. Alternativet er det du nevner - sette støtstangen på ytterste hull på servoarmen (alternativt større servoarm) og innerste hullet på rorhornet for sideroret.

    Hvordan sender og servoer har du utrustet modellen med?
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #3
      Takker for svaret Superstar40!
      Jeg har en Spektrum DX7 sender og AR7000 mottaker. Servoene til flyet er nok billige og det er miniservoer, det er de som fulgte med flyet. Flyet, motor, esc, propell og servoer m.m; altså alt utenom sender og mottaker kostet ikke mer enn kr. 1500,- så det er nok begrenset hvor bra kvalitet det er på utstyret. Jeg ville ikke gi for mye for den siden dette bare skulle være en avkobling, og at jeg hadde lyst til å prøve en seiler, men det har gitt mersmak. Nå har jeg bare brukt balanserorene, men det er begrenset hvor godt de virker når farten blir mindre, som når man går inn for landing og må gjøre justeringer. Så det hadde vært fint å fått litt mer "skikk" på haleroret, men det er selvsagt ingen absolutt nødvendighet .
      Prøvde noen andre mini servoer som jeg har, men fikk samme problem. Har du eventuelt forslag til en bra, men ikke alt for dyr miniservo?
      Ang. støtstangen/ strengen, så er den så stiv at den holder sideroret i possisjon.
      Et annet spørsmål: jeg bygger en liten semiskalamodell av depron av Supermarine Walrus, her kunne jeg tenke meg å ha et "retract" system, så jeg lurer på om man må ha spesialservoer til dette, eller kan man bruke vanlige?

      Comment


      • #4
        Kjenner dessverre ikke Spektrum senderen men den har helt sikkert ATV eller EPA. Finn disse på radioen din og øk verdien på kanalen for sideror. Servoer enten billige eller dyre pleier a ha omtrent samme utslag til høyre og venstre men forskjellen ligger i presisjonen, evnen til å midstille (sentrere) og holdbarhet. Så foreløpig ikke tenk så mye på de.

        Alle de kjente merkene har gode miniservoer til greie priser og for ditt bruk i den modellen holder det med analoge servoer og ikke digitale.

        Når det gjelder retract servo for mini retracts får andre svare da jeg ikke kjenner til det i det hele tatt.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

        Mange fly og mye moro

        Comment


        • #5
          Takker igjen masse for hjelpen!
          Jeg leste litt i manualen på DX7'en, så de mulighetene du nevner ser ut til å være på den senderen. Så da løser det seg sikkert!

          Comment


          • #6
            Har selv denne modellen,syns den flyr kjempefint....men:
            Rorhornløsningen både på sideror og balanseror er for dårlig.
            Overføringen gir etter hvis du får litt fart på modellen.
            Selv har jeg tenkt å flytte servoene på min modell,og bruke vanlige rorhorn...Pass på de små stålpinnene inni "rorhornet"/hengselen,da disse faller ut etter en del bruk...
            Stefan Strand

            Gluing is an art,now where is Michelangelo when you need him...

            Comment


            • #7
              Ja keiko78 den er utrolig morsom å fly , og så billig! Men helt enig at rorhornsløsningen er dårlig. Ja ang. de stålpinnene så har jeg faktisk limt dem fast i hullet/ gangen de ligger i. Da jeg monterte flyet, så oppdaget jeg at stålpinnen på "rorhornet" på sideroret hadde falt av. Jeg tok så en tynn spiker og erstattet den. Måtte selvsagt rive opp litt av elaporen (er det ikke det det heter?), men det gikk veldig lett å reparere det igjen

              Comment


              • #8
                [QUOTE=Superstar40;191363]
                Jeg tror muligens at en løsning på problemet kan være ATV (adjustable travel volume) eller hos noen sendere End point settingen på sideroret.

                Ja dette fungerte Takker igjen for hjelpen!

                Comment


                • #9
                  Det var bra! Det hender at det er enkle løsninger på problemet.
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

                  Mange fly og mye moro

                  Comment


                  • #10
                    Selv har jeg ikke muligheten for denne løsningen,da jeg bruker medfølgende radio på den.
                    Har batteriet på lading nå,nå skal den testes ut på hang...
                    Stefan Strand

                    Gluing is an art,now where is Michelangelo when you need him...

                    Comment

                    Working...
                    X