Unconfigured Ad

Collapse

Servoer "dør ut" etter få sekunder, batteriproblem?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hiTmanhiT
    • Jun 2008
    • 131

Servoer "dør ut" etter få sekunder, batteriproblem?

Hallo.
    Har nettop fått et AT-40 i hus, og installert alle servoer som er av typen Futaba S3001, og satt i alle horn osv.
    Batteriet er et Dynomax Mottakerbatteri 4,8V 2000mah, som eg har ladet i 15 timer på 200mah, som er anbefalt.
    Mottakeren er en 7-kanals Futaba.

Eg satte alle servokabler inn i mottaker, og satte batterikabelen i mottakeren.
    Ser straks at det blir liv i servoene, så skrur eg på sender, og begynner å bevege servoene, alle beveger seg fint, helt til bare noen få sekunder etter på(snakker kanskje 10 sek), blir de mye slappere, før alle til slutt stopper å bevege seg i det hele tatt. Alt dette tar ca 30 sek.

Så kobla eg mottakerbatteriet til min Futaba 7C, for å skjekke kor mange V det var på batteriet, og det viste 4.8, eller 4.7, var iallefall i nærheten av 4.8.
    Så kobla eg batteriet som var i senderen på mottakeren i flyet, et 600mah 9.6V, og da så eg straks at servoene, rykka enda hardere til på det lille "rykket" som kommer når en kobler til batteriet. Men fikk da ikkje brukt senderen til å bevege servoene, da eg kun hadde det lille mottakerbatteriet på 4.8V i senderen, noe som selvsagt ikkje er nok til den.

Men skulle ikkje det mottakerbatteriet være tilstrekkelig med kraft for de 4 Futabaservoene? :S
    Klarer ikkje forstå korfor det er sånn, har også testa med andre mottakere, og det samme skjer.
    Noen som har en aning på en løsning her?

Takker veldig mye for svar
    Besøk http://www.mortenbilet.net for testar, bilder og tips om RC-fly!
    Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @EFnet eller #rchobby @QuakeNet!(Samme kanal på forskjellige servere)
  • Olei
    • Nov 2003
    • 139

Originally posted by hiTmanhiT
    Hallo.
    Har nettop fått et AT-40 i hus, og installert alle servoer som er av typen Futaba S3001, og satt i alle horn osv.
    Batteriet er et Dynomax Mottakerbatteri 4,8V 2000mah, som eg har ladet i 15 timer på 200mah, som er anbefalt.
    Mottakeren er en 7-kanals Futaba.

Eg satte alle servokabler inn i mottaker, og satte batterikabelen i mottakeren.
    Ser straks at det blir liv i servoene, så skrur eg på sender, og begynner å bevege servoene, alle beveger seg fint, helt til bare noen få sekunder etter på(snakker kanskje 10 sek), blir de mye slappere, før alle til slutt stopper å bevege seg i det hele tatt. Alt dette tar ca 30 sek.

Så kobla eg mottakerbatteriet til min Futaba 7C, for å skjekke kor mange V det var på batteriet, og det viste 4.8, eller 4.7, var iallefall i nærheten av 4.8.
    Så kobla eg batteriet som var i senderen på mottakeren i flyet, et 600mah 9.6V, og da så eg straks at servoene, rykka enda hardere til på det lille "rykket" som kommer når en kobler til batteriet. Men fikk da ikkje brukt senderen til å bevege servoene, da eg kun hadde det lille mottakerbatteriet på 4.8V i senderen, noe som selvsagt ikkje er nok til den.

Men skulle ikkje det mottakerbatteriet være tilstrekkelig med kraft for de 4 Futabaservoene? :S
    Klarer ikkje forstå korfor det er sånn, har også testa med andre mottakere, og det samme skjer.
    Noen som har en aning på en løsning her?

Takker veldig mye for svar
    Hei.
    For meg høres det ut som et batteriproblem. Et fullt ladet mottaker batteri skal ubelastet ligge på langt over 5V. Er du sikker på at du har fått ladet det skikkelig opp? Kan du prøve med et annet mottaker batteri?
    Og du må ikke koble senderbatteriet til mottakeren!! De fleste servoer skal arbeide på 4,8 til 6 volt (4-5 celler pakke). Det samme gjelder mottaker. Plugger du i 9,6 volt i mottaker så kan utstyret ta skade. Et fullt oppladet senderbatteri ligger på godt over 10 V.
    Mvh. Olav E.

Comment

• larshkj
      • Nov 2005
      • 535

Ingen tvil om at du har et flatt mottagerbatteri. Som Olav sier, skal mottagerbatteriet ligge på over 5 volt (ca 5,4 faktisk) når det er ladet opp. 4,7 volt uten last er et helt tomt batteri.
      Koble aldri senderbatteriet til mottager!! Dette er en fin måte å ødelegge servoer og muligens mottager på. Dette batteriet leverer dobbelt så høy spenning som radioutstyret i flyet er beregnet for!
      Lars Henrik Kjølberg

http://www.flickr.com/photos/larshkj/

Klubber:
      Jets of Norway
      Nittedal modellflyklubb

Comment

• audifrik
        • Mar 2008
        • 497

har vært borti noe av det samme selv. viste seg at ene cellen var ødelagt fra fabrikk og at det i tillegg til det var det også feilmerket da.. sto 2000 på den. men var 450 ca... husker ikke helt merke men det var billig merke. bruker kun bra batterier nå og ikke hatt problemer etterpå.
        Lower, Lower, oops.
        Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

Comment

• hiTmanhiT
          • Jun 2008
          • 131

Ser ut til at problemet er "løst". Var ikkje batteriet, men rett og slett lader som ikkje ville lade i det hele tatt. Noe som også gjorde at mottagerbatteriet var så og si flatt, eneste kraften som var i det, var det som var lada på fabrikk.
          Har sendt mail til elefun, da dette tydligvis er en reklamasjonssak. Satser på å få en ny lader, og slippe å måtte sende inn den defekte for testing, noe som vil resultere i at det kommer til å ta unødvendig lang tid før eg får testa flyet mitt.

Var ikkje klar over dette med senderbatteri, men det var på rundt 8.6V, altså på randen til å måtte lades opp igjen det også, så servoer og mottaker har nok neppe tatt noe skade.
          Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @EFnet eller #rchobby @QuakeNet!(Samme kanal på forskjellige servere)

Comment

• LarsO
            • Dec 2007
            • 1273

Elefun fikser nok opp, jeg måtte sende nettladeren min i retur, men jeg fikk umidellbart ny uten diskusjon.
            Dyomax pakker har jeg hatt 6-7 av og virker de så virker de, selv om 2 av de var "dø" når jeg kjøpte dem og gikk i bosset.

Comment

• roadrune
              • Jul 2007
              • 2292

En annen ting som kan nevnes: aldrialdrialdrialdri slå på mottakeren før radioen, nå var det på benken med løst utstyr hvis jeg forsto deg rett, men plutselig en dag gjør du det med en el-motor påkoblet, og da kan du fort få ett problem.

Nevnte jeg forresten at du aldri må slå på mottakeren før radioen?
              Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
              JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
              ---------------------------------------------------------------------------
              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• hiTmanhiT
                • Jun 2008
                • 131

Originally posted by roadrune
                En annen ting som kan nevnes: aldrialdrialdrialdri slå på mottakeren før radioen, nå var det på benken med løst utstyr hvis jeg forsto deg rett, men plutselig en dag gjør du det med en el-motor påkoblet, og da kan du fort få ett problem.

Nevnte jeg forresten at du aldri må slå på mottakeren før radioen?
                Er klar over dette, men nå bruker eg fuelmotor, så kan ikkje skje veldig mye gale.

Men elefun har sendt meg ny lader, uten at eg måtte sende inn den defekte heldigvis.

Comment

Working...