Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Apropos den langvarige diskusjonen blant modellflygere om 2.4GHZ radioutstyr, så vil arrangøren Frank Tiano i USA fra 2009 kun tillate 2.4GHZ på prestisjestevner som Top Gun, Florida Jets og Monster Planes.
Les mere på RCU: http://www.rcuniverse.com/forum/m_80...tm.htm#8077983
mvh
Richard B.
som fortsatt flyr på 35mhz...
Godt at amerikanerne kommer etter..det beviser vel at det er gjennomprøvd også over there..
Har kjørt Fasst 2,4ghz systemet til testing nå i over et år selv i 4 forkjellige store bensinfly med og uten composite kropper, seilfly med elmotor, 2 stk rc biler bane/terreng ,helikopter
T-rex 500/600 + indoorfly som er flydd innendørs og uten dørs i nærheten av trådløse anlegg uten problemer av noe slag.
De store flyene er flydd i all slags vær til og med regn , har testet seilfly i stor høyde med hus i idekningslinjen uten problemer .
Rekkevidden er testa til 3,8 km i fri linje.
Dette systemet er kommet for å bli, det er mye mye sikrere enn det utgående systemet
35 mhz.
Men det forutsetter at man monterer de 13cm mottagerantennene etter manual, dvs ut av kroppen på flyet der kroppen er av composite/kevlar/carbon/glassfiber for max rekkevidde.
Kan ikke svare for Spectrum sine 2,4ghz sine annlegg , det får andre legge inn kommentar til...
Kevlar og glassfiber (som begge er komposittmaterialer når de brukes som hud på fly) skaper vel ingen problemer om antennene monteres innvendig. Karbonfiber or metaller er problematiske fordi det er gode elektriske ledere og skjermer antennene, akkurat som med 35 MHz.
Har brukt JR/Spektrum en god stund nå og kan ikke få fullrost dette nok. Det største problemet har vært å prøve å overbevise gamle "stabeiser" i klubben om hva 2,4 faktisk er. Noen tviholder på 35 mhz, men til slutt er vi nok alle på 2,4 ghz
Godt at amerikanerne kommer etter..det beviser vel at det er gjennomprøvd også over there..
Tror ikke de kommer etter, men at de er lenge før oss. For over ett år siden var det neste bare 2.4GHz å se på et stort stevne jeg var med på. Nå er 72 Mhz neste en saga blott der borte. Det er har tatt dette systemet i bruk i mye større utstrekning enn oss europeere. Naturlig nok kom det også først ut i USA.
Har brukt JR/Spektrum en god stund nå og kan ikke få fullrost dette nok. Det største problemet har vært å prøve å overbevise gamle "stabeiser" i klubben om hva 2,4 faktisk er. Noen tviholder på 35 mhz, men til slutt er vi nok alle på 2,4 ghz
35mhz er enkelt billig og LETT! Sendar WFLY(OEM) 500,- for 6 kanaler inkl.
mottaker 10g. 4 kanalers versjonen får du med dei fleste ARF/RTF setta.
Brukar scanner AX700 for å sjekke at eg ikkje "skyt" ned andre ...
Har opplevd "glitch" eingong men då 35mhz PPM er "steinalder" RC elektronikk
så gjorde flyet eit par "hopp" og fauk vidare.
Mitt ankepunkt mot 2,4Ghz er at då er ein "låst" til eit merke, såvidt eg veit.
Hadde eg flydd noko stort og tungt ville eg valgt 2,4Ghz men når flya veg
under 500g, overkill.
Fløy i alle år på 35MHz og opplevde fra tid til annen glitches. De aller fleste ga meg bare en støkk, noen endte med krasj. Har fløyet på FASST i 1,5 år nå, og ALDRI hatt noe problem.
Var på nippet til å kjøpe Spektrum fra USA da det kom for.. var det ca 3 år siden.., men gjorde det ikke pga kostnadene ved å bytte ut alle mottakerene mine.
Synd med alt gammelt utstyr som nå bare ligger i skuffen, men utifra sikkerhetsperspektiv, er det bare bra.
Selv har jeg nå enda større glede av flyvingen, da jeg virkeig har tiltro til RC-utstyret mitt.
Forøverig er det interessant at noen synes det er greit med mindre pålitelig utstyr i en liten modell, enn en stor modell. Merker selv at jeg tenker litt sånn selv..... men det er jo ikke greit!
Selv flyr jeg 35mhz,men kommer til å bytte utpå nyåret en gang.
Har hatt en del glitsj,og alle var med elektromodeller.
En annen grunn til at jeg kommer til å bytte er at jeg syns det er irriterende å bli stående og vente på tur hvis jeg har samme kanal som andre.
Med 2.4 kan jeg også slappe mere av når jeg er og flyr,da jeg ikke har noen sjanse til å bli skutt ned av noen som har funnet ut at det skal begynne med hobbyen og har kjøpt utstyr på nettet og starter opp hjemme i hagen,uten å ta kontakt med oss som flyr på stripa.
Dette har hendt en gang,men det var med en som brukte 40mhz i en elektroseiler...
Stefan Strand
Gluing is an art,now where is Michelangelo when you need him...
Hvis du skal gå over til 2.4 ville jeg valgt Futaba. pga Futaba sitt system er vell prøvd.
Dette systemet har vert brukt i kran industri i over 15 år nå. Så dette er gode og trygge saker. Futaba er opprinlig et industri merke. Rc biten dems er et lite selvkap for seg selv,
for dem som ikke viste det.
Dekningen på Futaba 2.4 er 3,8 km bakke til bakke... Dem har faktisk klart og ha kontakt med en motaker på 29000 fot, altså 1 mil opp i himmlen.
Alle andre 2.4 systemer som er nå er bare et par å gammle.
Kansje ikke helt på topp ennå.
Men for aldel så er spektrum og ifs systemene gode..
Velg en radio som du liker. Du vil ikke angre på at du har godt over til 2.4
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment