Unconfigured Ad

Collapse

Trenger tips/hjelp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kimhey
    • Aug 2006
    • 132

Trenger tips/hjelp

Heisann..

Holder på med en DC-3 med eleve - 11 - sevoer (4 digitale + 7 analoge). Vet at dette trekker mer strøm enn det "normale" RX-strømoppsett leverer. Da jeg ikke har noen erfaring på dette området, tenkte jeg å spørre hvordan andre løser dette "problemet"....

Løsningene jeg vurderer, er separat lipo/ubec, A123 og NiMh. Fint å kunne fly om vinteren, og da er kanskje lipo ikke helt ideelt.

Flyr med Futabas 12FG med 6014 RX.

Noen som har erfaring/linker?

Kim
  • Olavjoergensen
    • Jun 2005
    • 2208

Originally posted by kimhey
    Heisann..

Holder på med en DC-3 med eleve - 11 - sevoer (4 digitale + 7 analoge). Vet at dette trekker mer strøm enn det "normale" RX-strømoppsett leverer. Da jeg ikke har noen erfaring på dette området, tenkte jeg å spørre hvordan andre løser dette "problemet"....

Løsningene jeg vurderer, er separat lipo/ubec, A123 og NiMh. Fint å kunne fly om vinteren, og da er kanskje lipo ikke helt ideelt.

Flyr med Futabas 12FG med 6014 RX.

Noen som har erfaring/linker?

Kim
    Sikkert like mange meninger som mennsker i verden om dette, men her er noen synspunkter.

Jeg har flydd 2,6 meter 3d/akro modeller med 8 stk 20 kg digitale servoer og 2 analoge uten powerboks i hele tatt. Alle servoer rett i mottaker og 1 stk Nicd pakke til RX. Hadde aldri noen problemer med dette oppsettet.

Om du skal velge deg en powerboks for å være litt snill med strøm trekket gjennom mottaker så kan du f.eks velge en av typene til Smart Fly. Kanksje den som heter Sport plus eller noe sånt. Blant annet så selger Elefun noen forskjellige.
    Fordelene blir jo at du får dobbelt batteri oppsett. Vær nøye med å sjekke at den eventuelle powerboksen du velger har regulert spenning til mottaker OG servoer. Flere av disse typene har ikke regulert spenning til servoer og da får du trøbbel om du skal bruke Li-po.

Denne Smart Fly typen er god : http://www.troybuiltmodels.com/newsi...cal/QPESP.html

Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

Comment

• Olavjoergensen
      • Jun 2005
      • 2208

Må legge til noe mer.
      Det du også kan ta med i vurderingen er hvor mange av disse servoene som faktisk er i bevegelse i lufta, det er jo sikkert ikke alle 11. En DC-3 har ikke all verdens store ror og heller ikke noe ekstreme utslag som man ofte har på 3D kjerrer, så jeg vil tippe at strøm trekket ditt vil bli ganske lavt uten å vite noe mer om oppsettet ditt.

Mvh OJ
      Olav Jørgensen
      Low & fast

Comment

• kimhey
        • Aug 2006
        • 132

Ja enig. Lite trolig med alle servoer på max strømtrekk samtidig... Prøvde å kjøre vilt med stikker, brytere, slidere med et 4.8v 1000mAh, og da kuttet mottakeren i 1-2 sekunder før alt kom "on line" igjen. Servoene er ca 7kg trekkkraft i snitt, max 12kg.

Rorene er ikke store sammenlignet med 3D ror, men med alle 4 flaps nede, ser jeg fra wattmeteret at belastningen øker en del når jeg presser på flapsen/e med fingeren.. Hadde vært interessant å vite hvor mye press luftmotstanden utgjør på flapsen i de hastigetene man flyr med flaps..

Takk for svar forresten. Tror jeg prøver et stort 6v nimh batt...
        Last edited by kimhey; 12-11-08, 00:09.

Comment

• Wiker
          • May 2003
          • 195

Høres ut som at ved trekk på alle servoer så faller spenningen under det nivået mottakeren trenger, slik at mottakeren faller ut et øyeblikk. Det er vel flere ting man kan gjøre, men det viktigste er kanskje batteriet.

6V batteri kan være løsningen. I tillegg er det lurt å bruke battericeller som egner seg for større belastning uten at spenningen synker dramatisk. NiMh Sub-C celler er som oftest i stand til å levere mer strøm enn NiMh AA celler.

Vet ikke hvor mye strømtrekk den mottakeren tåler, men mine mottakere (Multiplex) er oppgitt til å tåle 4A kontinuerlig trekk, og maks 16A i ett sekund. En måte å unngå høyt strømtrekk gjennom mottakeren (uten å investere i powerbox), er å koble strømkabler direkte fra bryter/batteri til servoer. For eksempel en kabel fra bryter til hver vinge, og en til mottaker. Strøm til vinge-servoene går da utenom mottakeren, og fra vinge-servoene kobler man kun signalkabelen til mottaker.

En annen faktor er vel selve kabelen som leverer strøm. Dette har jeg ikke peiling på, men sikkert andre som vet bedre - er det ikke slik at ved høyt strømtrekk gjennom en tynn kabel så vil spenningen falle mer enn ved høyt strømtrekk gjennom en tykk kabel? I så fall er det jo et poeng at kabelen(e) fra batteri og bryter ikke er for tynn.
          Last edited by Wiker; 12-11-08, 14:05.

Comment

• kimhey
            • Aug 2006
            • 132

Hei Wiker.

Dette var litt av det jeg har fundert på. All strømmen til servoene behøver jo ikke gå gjennom den stakkars lille mottakeren... kun signalene som du skriver.

Takk.

Comment

• Jøllsrud
              • Oct 2007
              • 469

En sånn må jo være perfekt for din del. Nok utganger i massevis, og du kan kjøre med doble batteripakker.

Comment

• parknudsen
                • Aug 2008
                • 17

Litt OT men det hadde vært gøy å se og høre om mer om flyet du lager/jobber med.
                DC3 er jo bare et konge fly og dette må jo bli en modell med litt størrelse på....

Mvh
                PA

Comment

Working...