Unconfigured Ad

Collapse

Land med samme FASST system

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • shonny
    • Apr 2007
    • 20

Land med samme FASST system

Kommer tilbake til Norge etter mange år ute, og må blant annet skifte ut alle Rx'ene pluss Tx'ene mine, siden vi bruker 36 MHz her nede.
    I den anledning planlegger jeg å gå 'the full hog', og anskaffe Futaba FASST i form av en 12 FGA 2.4.
    Ved å handle den inn her nede kan jeg spare 3 - 4 tusen kroner. Men, og det er det store MEN'et, FASST kommer i tre forskjellige systemer, for tre forskjellige områder.
    Jeg vet det er ett for USA, og at de ikke selger FASST ut av landet.
    Men er det noen som har peiling på om systemet som brukes i Norge og i Australia er det samme?
    Eller er det noen som kjenner til artikler og annet som utdyper dette mer?

Blir ikke mye besparelse å komme hjem med et radiosett som bare kan sitte på hylla.

Har JR 9x og x-3810, så en annen mulighet er å skaffe moduler til disse, men trenger fortsatt Rx'er, så kan like godt hoppe i det med 2.4Ghz.
  • Seiler`n
    • Mar 2005
    • 821

Så vitt jeg har forstått er sender og moduler soneregulerte. Altså sender og modul må handles i samme sone. Men alle Fasst motakere funerer på hver enkelt sone uten noe tull.
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• shonny
      • Apr 2007
      • 20

Takk Stig,
      Har gjort grundige søk, men brukte ikke 'soneregulering' som søkeord, så skal prøve det.
      Jeg forstår det også slik at sonene ikke bør blandes. Vet ikke nok om hverken FASST eller radio til å forstå hvorfor, og er like fornøyd med å la det forbli så. Sålenge jeg kan bruke utstyret lovlig, og uten å skape problemer for andre eller meg selv.

Beste hilsner Jonn

Comment

• andersh
        • Apr 2003
        • 1734

Dersom den er CE-godkjent (med merket på modulen) så kan du bruke den her hjemme. Dersom den ikke er CE-godkjent kan det fortsatt være identisk, men du risikerer å ikke få fly på stevner, treff og evt. vanskelige klubber....
        Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
        rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
        Byggeblog for Eurosporten
        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• shonny
          • Apr 2007
          • 20

Takker Anders.
          Likte video'n av Gudmunds 180% ørn!
          Jonn

Comment

• jab
            • May 2007
            • 407

Jeg har importert FASST TM-8 modul og diverse mottagere rett fra USA. Alt dette kom med CE merking.

Comment

• ChristianAustenå
              • Feb 2006
              • 257

Mulig jeg tar feil, men trodde de tre sonene var amerika, europa og asia. men garanterer det ikke. Jeg shopper alt mitt fasst system i norge, så slipper jeg å tenke på det.

Comment

• larshkj
                • Nov 2005
                • 535

FASST systemet som selges rundt om i verden er helt likt. Det sender med samme styrke overalt i følge Futaba support i USA. Frankrike har en egen modus som begrenser frekvensene senderen bruker.
                Det eneste problemet er hvis du for eksempel har en radio (14MZ, 12Z eller 12FG) som er kjøpt i USA og prøver å bruke en norsk TM-14 modul. Dette er ikke mulig, da modul og radio må være fra samme region. 14MZ og 12Z kan lett kodes om til en annen region. 12FG vet jeg ikke noe om.

FASST mottagerne er ikke regionskodet, og kan brukes overalt. Jeg kjøper som regel mine mottagere fra USA.
                Last edited by larshkj; 14-12-08, 16:22.
                Lars Henrik Kjølberg

http://www.flickr.com/photos/larshkj/

Klubber:
                Jets of Norway
                Nittedal modellflyklubb

Comment

Working...