Unconfigured Ad

Collapse

Fantastisk Galskap 10km tx-rx

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rally-Kåre
    • Feb 2008
    • 330

    #1

    Fantastisk Galskap 10km tx-rx

    Jau dao......vart ein ny rekord igjenn, men denne gangen med EasyGlider.
    Var ikkje perfekt vindforhald i dag, litt motvind på tur, men var heeeeilt
    forferdeleg på slutten på retur.
    Men heim kom eg.....og ikkje eit feilslag ang motagarfohold

    Her er turen: http://www.vimeo.com/2837866
    FPV-DUDE
  • Litespeed
    • Jun 2005
    • 1064

    #2
    Nå tror jeg du har montert etterbrenner på både sender og video......

    SUPERT

    Tror jeg skal bestille meg Easyglider og FPV utstyr jeg og....
    Øyvind

    www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

    Comment

    • Quadrocopter
      Moderator
      • Aug 2007
      • 6357

      #3
      Originally posted by Rally-Kåre
      Jau dao......vart ein ny rekord igjenn, men denne gangen med EasyGlider
      Så var det det med dokumentering - ser ingen GPS info m.a.o ingen rekord

      Husk at noen graders vinkel i et par tusen meter gir for en 500 meter feil på bakken.
      Nå har du RVOSD'en hvorfor ikke bruke den

      Comment

      • Rally-Kåre
        • Feb 2008
        • 330

        #4
        Originally posted by Quadrocopter
        Så var det det med dokumentering - ser ingen GPS info m.a.o ingen rekord

        Husk at noen graders vinkel i et par tusen meter gir for en 500 meter feil på bakken.
        Nå har du RVOSD'en hvorfor ikke bruke den
        he he, rvosd sitter i easystar`en, dette er målt på kart, ved det punktet som ligg 90grader ut til sida, når eg snur, så håpar dekan trur meg.
        FPV-DUDE

        Comment

        • Litespeed
          • Jun 2005
          • 1064

          #5
          Originally posted by Quadrocopter
          Så var det det med dokumentering - ser ingen GPS info m.a.o ingen rekord

          Husk at noen graders vinkel i et par tusen meter gir for en 500 meter feil på bakken.
          Nå har du RVOSD'en hvorfor ikke bruke den

          Greit å dokumentere med GPS det gjør jeg når jeg flyr Hangglider på distanse. Seilflypiloter bruker også GPS logging når de flyr strekk , men det blir kanskje mye vekt på Easyglideren med det utstyret.
          Nå ser jeg på filmen at han er omtrent 10 km unna men høydevinkler er lett å ta feil av....
          Last edited by Litespeed; 15-01-09, 17:43. Reason: stavefeil
          Øyvind

          www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

          Comment

          • Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

            #6
            Originally posted by Litespeed
            ror jeg skal bestille meg Easyglider og FPV utstyr jeg og....
            Ulempen med oss her sør på er at vi må dra 20 mil for å komme ut til et øde nok området som R.K har rett utenfor døra.

            Tror ikke flygeledere eller piloter som flyr visuelt liker elektriske "måker" som fyker rundt i et ellers meget tett trafikkert luftrom over Østlandet.
            Eller at det pøses ut et kraftig radio signal som ligger og jammer NSB sitt nødsamband.

            Dette er dessverre faktorer som de færreste tenker over når man setter i gang.
            Husk den maksimale effekten / frekvensen du har lov til å bruke i Norge er 10mW / 2.4GHz - alle andre frekvenser og høyere effekter er ulovlige, hvis du ikke har et radioamatør sertifikat.

            Er du lang utenfor allfarvei og ikke ser folk eller fe på mils omkrets spiller det ikke noe særlig rolle - men holder du til i et område hvor 60% av norges befolkning bor blir sitiasjoen og konsekvensene vesentlig større.
            Last edited by Quadrocopter; 16-01-09, 00:26.

            Comment

            • Rally-Kåre
              • Feb 2008
              • 330

              #7
              Originally posted by Litespeed
              Greit å dokumentere med GPS det gjør jeg når jeg flyr Hangglider på distanse. Seilflypiloter bruker også GPS logging når de flyr strekk , men det blir kanskje mye vekt på Easyglideren med det utstyret.
              Nå ser jeg på filmen at han er omtrent 10 km unna men høydevinkler er lett å ta feil av....
              Eg er jo litt einig i med dokumentring, men EG HAR ikkje plass til noe meir i detta flyet!!!
              Og eg ventar på i spenning til andre kjem å fyker 10km ut i ødemarka, om eg mister flyet
              mitt som ein slik tur i dag, så er sjangsen å finna MINIMAL også om eg flyr med rvosd.
              Dessa fjella er ikkje alltid så lett a ta seg fram på om vinteren.
              Noko ana med td spanjolane som flyr 10km, dei kan berre kjøra med bil for å henta det.

              SJÅ PÅ DETTA SOM LITT GALSKAP!
              FPV-DUDE

              Comment

              • Litespeed
                • Jun 2005
                • 1064

                #8
                Originally posted by Quadrocopter
                Ulempen med oss her sør på er at vi må dra 20 mil for å komme ut til et øde nok området som R.K haR rett utenfor døra.

                Tror ikke flygeledere eller piloter som flyr visuelt liker elektriske "måker" som fyker rundt i et ellers meget tett trafikkert luftrom over Østlandet.
                Eller at det pøses ut et kraftig radio signal som ligger og jammer NSB sitt nødsamband.

                Dette er dessverre faktorer som de færreste tenker over når man setter i gang.
                Husk den maksimale effekten / frekvensen du har lov til å bruke i Norge er 10mW / 2.4GHz - alle andre frekvenser og høyere effekter er ulovlige, hvis du ikke har et radioamatør sertifikat.

                Er du lang uten for allfarvei og ikke ser folk eller fe på mils omkrets kan spiller det ikke noe særlig rolle - med holder du til i et område hvor 60% av norges befolkning bor blir sitiasjoen og konsekvensene vesentlig større.
                Ja jeg er klar over kontrollsoner og traffikerte luftrom på østlandet, man har regler og gå etter når man f eks flyr motorisert paraglider eller Hangglider .
                Dette er det klare regler på, men når det gjelder elektriske måker som du kaller det så er det vel ikke lagd regler for dette ennå, men det kan komme fortere enn man aner hvis FPV tar helt av på østlandet, her burde jo modellflyseksjonen komme frem med noe fornuftig....

                Selv kunne jeg tenkt meg FPV flyving på hytta langt ifra kontrollsoner, også liker jeg og fly lavt....

                Når det gjelder effekt på 2,4 ghz så er vel det 10mW på JR Spectrum og 100mW på Futaba Fasst.
                Øyvind

                www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                Comment

                • Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

                  #9
                  Rally-Kåre, du får finne deg en "bedre halvdel" som elsker å kjøre bil, så er det bare å følge en eller annen vei over fjellet

                  Comment

                  • Quadrocopter
                    Moderator
                    • Aug 2007
                    • 6357

                    #10
                    Originally posted by Litespeed
                    Når det gjelder effekt på 2,4 ghz så er vel det 10mW på JR Spectrum og 100mW på Futaba Fasst.
                    Tenkte ikke på RC-radioen, men på uteffekten fra video senderen - her er det ingen frekvens hopping m.a.o. maks 10mW som gir noen hundre meter rekkevidde uten path antenne - crap...
                    Last edited by Quadrocopter; 15-01-09, 18:13.

                    Comment

                    • Litespeed
                      • Jun 2005
                      • 1064

                      #11
                      Originally posted by Quadrocopter
                      Tenkte ikke på RC-radioen, men på uteffekten fra video senderen - her er det ingen frekvens hopping m.a.o. maks 10mW som gir noen hundre meter rekkevidde uten path antenne
                      Okei, greit å vite..
                      Øyvind

                      www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                      Comment

                      • Rally-Kåre
                        • Feb 2008
                        • 330

                        #12
                        Originally posted by Quadrocopter
                        Rally-Kåre, du får finne deg en "bedre halvdel" som elsker å kjøre bil, så er det bare å følge en eller annen vei over fjellet
                        ....det går berre ein veg gjennom dette fjellpartiet, så sjangsen å finna flyet hadde
                        vert minimal :-/
                        FPV-DUDE

                        Comment

                        • Litespeed
                          • Jun 2005
                          • 1064

                          #13
                          Easyglideren har så bra glidetall så enten kommer du over ,hvis ikke så snur du og flyr tilbake medvinds, da går det nok unna..
                          Øyvind

                          www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                          Comment

                          • Rally-Kåre
                            • Feb 2008
                            • 330

                            #14
                            Originally posted by Litespeed
                            Easyglideren har så bra glidetall så enten kommer du over ,hvis ikke så snur du og flyr tilbake medvinds, da går det nok unna..
                            ...om eg kommer over så er det kveld, om eg ikkje klarar meira høgde, det er det som er litt spennande, at du heile tida på tenka "line of sight".
                            men no må eg snart laga meg eit "low pass" fly, er lenge sia eg har grisflydd
                            FPV-DUDE

                            Comment

                            • Litespeed
                              • Jun 2005
                              • 1064

                              #15
                              Originally posted by Rally-Kåre
                              ...om eg kommer over så er det kveld, om eg ikkje klarar meira høgde, det er det som er litt spennande, at du heile tida på tenka "line of sight".
                              men no må eg snart laga meg eit "low pass" fly, er lenge sia eg har grisflydd
                              Jepp det er noe eget med såkalt griseflyving imellom trær og hytter, low pass over små bakkekammer,, helt rått og se det på en 40 tommer...
                              Øyvind

                              www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                              Comment

                              Working...