Unconfigured Ad

Collapse

Graupner MC-radioer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Litespeed
    • Jun 2005
    • 1064

Originally posted by jijohans
    Ja, greit at man er vant med det, men det jeg mener er jo at det er en grunn til at utstyr i "proffe" maskiner ikke er utformet til kun tommelbruk... Alle som har gjørt noe annet enn "simulatorer" og leketøy vil være enig..
    Når du sitter i såkalt "proffe maskiner" så har du en tilleggs følelse og det er ryggsensoren din bak i ryggen som registrerer alle bevegelser, du sitter jo i en stol i den farkosten du skal styre f eks Gravemaskin stikke,F 16 stikke , i seilfly stikke , osv , men det er jo ei stikke som er så stor at den passer i hele håndflata så det er jo litt vanskelig å sammenligne til rc sendere .
    Vi står å flyr med en ideel vinkel på overarm/underarm 90 grader så det er en jo mye mindre stikker på våre rc sendere så det blir en vanesak om mam bruker tommel eller pekefinger/tommel.

De sender stikkene som mobilkran førere bruker ser jo ganske håpløse ut med sine store stikker , hadde de fått en Futaba stikke radio med expo og mixere å styre krana med så hadde dem jubla... Jeg tror det er vi som er proffe på dette...
    Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• Rally-Kåre
      • Feb 2008
      • 330

Originally posted by Litespeed
      Når du sitter i såkalt "proffe maskiner" så har du en tilleggs følelse og det er ryggsensoren din bak i ryggen som registrerer alle bevegelser, du sitter jo i en stol i den farkosten du skal styre f eks Gravemaskin stikke,F 16 stikke , i seilfly stikke , osv , men det er jo ei stikke som er så stor at den passer i hele håndflata så det er jo litt vanskelig å sammenligne til rc sendere .
      Vi står å flyr med en ideel vinkel på overarm/underarm 90 grader så det er en jo mye mindre stikker på våre rc sendere så det blir en vanesak om mam bruker tommel eller pekefinger/tommel.

De sender stikkene som mobilkran førere bruker ser jo ganske håpløse ut med sine store stikker , hadde de fått en Futaba stikke radio med expo og mixere å styre krana med så hadde dem jubla... Jeg tror det er vi som er proffe på dette...
      ....har jo td gaffeltrucker med fingerspiss kontrollar, som ikkje alle likar, men enkelt å greitt er det brukarane som vill ha dei gode og trauste hendlane til sist.
      FPV-DUDE

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Originally posted by HEIN
        Mulighet for å bytte fase uten å slippe stikka,og ikke minst uten å se ned på radioen for å finne riktig bryter.
        Enig med deg der men det er faktisk et must å ha bryter på stikka i en MC - resten av bryterne/potensiometerne sitter utrolig "klumpete" plassert - ikke mist dem som er plasser mellom stikkene - her må du definitivt slippe stikka for å justere

Graupner MX serien (og de andre leverandørene) er en mye mer ergonomiske radio.
        Du har full kontroll på alle brytere/pot. uten å se ned/slippe stikka ved hjelp av de resterende 3 fingrene på hver hånd.

Hvis jeg skal sette pekefingeren på et par andre ulemper med "MC pult-radioene" så må det være at de er uforholdsmessig tunge og store i volum/areal - du ikke bare bør men må ha en form for kryss sele for å avlaste nakken.
        Videre begynner teknologien/elektronikken i radioene (selv om det har vært oppgraderinger under veis) å bli gammel og umoderne (nye radioer fra konkurrentene har 2048bit eller mer oppløsning og er full digitale hele veien igjennom)

Noen kloke menn (eller kvinner) har uttalt "Never Change a Winning Team") og det er sikkert riktig, men jeg mener og tror at Graupner snart må/bør gjøre noe med produktet for å modernisere det (med modernisere mener jeg ikke å sette inn et 2.4 IFS modul) ellers blir de akterutseilt
        Last edited by Quadrocopter; 17-01-09, 19:56.

Comment

• Olavjoergensen
          • Jun 2005
          • 2208

Originally posted by Quadrocopter
          Enig med deg der men det er faktisk et must å ha bryter på stikka i en MC - resten av bryterne/potensiometerne sitter utrolig "klumpete" plassert - ikke mist dem som er plasser mellom stikkene - her må du definitivt slippe stikka for å justere

Graupner MX serien (og de andre leverandørene) er en mye mer ergonomiske radio.
          Du har full kontroll på alle brytere/pot. uten å se ned/slippe stikka ved hjelp av de resterende 3 fingrene på hver hånd.

Hvis jeg skal sette pekefingeren på et par andre ulemper med "MC pult-radioene" så må det være at de er uforholdsmessig tunge og store i volum/areal - du ikke bare bør men må ha en form for kryss sele for å avlaste nakken.
          Videre begynner teknologien/elektronikken i radioene (selv om det har vært oppgraderinger under veis) å bli gammel og umoderne (nye radioer har 2048bit eller mer oppløsning og er full digitale hele veien igjennom)

Noen kloke menn (eller kvinner) har uttalt "Never Change a Winning Team") og det er sikkert riktig, men jeg mener og tror at Graupner snart må/bør gjøre noe med produktet for å modernisere det (med modernisere mener jeg ikke å sette inn et 2.4 IFS modul) ellers blir de akterutseilt
          Er litt uenig i at de er fryktelig tunge.
          I min Mc-24 har jeg utvidet med stikkebrytere, lærer-elev modul, flere brytere rundt omkring og kommunikasjonsmodul til PC. Den veier da 1652 gram, Futaba sin 14 MZ veier 1300 gram. Se bilder...
          Og dessuten bruker man jo pult og kryssreim til MC-24, opplever ikke denne radioen som tung i det hele tatt, heller litt for fysisk stor til tider. F.eks når man skal vinsje seilfly på egenhånd så må man passe litt ekstra godt på radioen

Må vel legge til at 14 MZ ikke er på langt nær den minste og letteste pingsvin radioen som finnes

Mvh OJ
          Attached Files
          Last edited by Olavjoergensen; 17-01-09, 20:08. Reason: Må vel legge .... osv
          Olav Jørgensen
          Low & fast

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

Originally posted by Olavjoergensen
            Er litt uenig i at de er fryktelig tunge.....opplever ikke denne radioen som tung i det hele tatt, heller litt for fysisk stor til tider. F.eks når man skal vinsje seilfly på egenhånd så må man passe litt ekstra godt på radioen

Mvh OJ
            Var inne og modererte meg før jeg så svaret ditt

Enig at 10MZ er veldig tung til å være et såpass moderne produkt (men du vet det er noen på andre siden av dammen som mener at det må være tungt for å være bra...), men sammenlikner du med 1100g i MC-24 så er det over en halv kilo mer å bære på.

Comment

• pleym
              • Dec 2001
              • 909

Dette med vekt og utforming blir litt smak og behag egentlig. Jeg flyr med MC19, som ikke er den heftigste MC radioen, men fysisk lik MC-22.

Jeg flyr ikke med hverken kryssreim eller senderpult, og jeg har aldri tenkt på at vekta er noe problem i det hele tatt. Senderpult prøvde jeg et par turer, og så ble den lagt på hylla.

Nå får man jo graupner som pinnsvin også, MX-22 og MX-24, med den samme gode programmeringslogikken.

Selv liker jeg godt at det ikke er en masse brytere og potter på senderen som jeg ikke har bruk for, og jeg liker bøylesystemet for nakkestroppen, som gjør at radioen henger stabilt, og ikke flipper over hvis du slipper den.

Comment

• spacewalker
                • Dec 2006
                • 144

MC radioene er jo meget god kvalitet. Men for noen er den for stor, for andre er den "det eneste valget" Jeg har en MC22s, og kan ikke tenke meg annet. Det eneste jeg har å utsette på den er plassering av skyvepotmeter. Men jeg har sikkert ikke lange nok fingre. Og jeg kommer ikke til å vurdere 2.4 Ghz opp mot min 35Mhz. Legger heller penger i gode mottagere. For der er det mange som får seg en lærepenge. Gode mottagere gir sikrere flight.
                Fly well-make my day!

Comment

• Guest

#23 Unapproved
                  Det med utseendet på radioen har mest med vane og preferenser å gjøre. Tyskland er et stort rc-marked, og mange der vil ha en radio som minner om en stor Tysk bil.
                  Andre igjen foretrekker riskokerdesign med knapper som en hornmine. Her i Norge er det ingen som ser rart på noen av delene, og heldigvis har vi samlet oss om å fly i mode 2.

Spacew: enig med du om mottakere, men har ikke forkastet 2.4. Den dagen jeg vil ha inn en annen sendermodul, vet jeg at det er plass til flere i radioen. Det finnes systemer for å svitsje mellom utgangsmodulene, og det er også mulig å kjøre 35mhz og 2,4ghz samtidig.
                  Jeg er på min andre MC22, og det skal gode grunner til for at jeg bytter den ut.

Comment

Working...