Unconfigured Ad

Collapse

Attitude "transmitter"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jondaeh
    • Oct 2005
    • 32

Attitude "transmitter"

Heisann!

Jeg leker litt på fritida med å programmere en computership til å fly et fly. Jeg har noen ordinære helikopter-gyroer som jeg har prøvd meg litt med, men jeg trenger en litt spesiell type av disse.

Da computerchipen skal gjøre all beregning av hvordan rorene og flyet skal bevege seg, skulle jeg hatt en gyro som ikke ga noe pådrag, men bare et lineært signal av hvordan flyet ligger seg rundt gyroens monteringsakse.

Noen der ute som har vært borti noe slik? Har prøvd å skru pådraget på gyroen helt ned, men den "drifter" bare tilbake til nøytralt avvik, naturlig nok med tanke på oppgaven den er laget for å utføre.

Har søkt litt rundt etter dette, men finner ikke helt nøkkelordet..

Takker for svar!
    Jon D.
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Originally posted by jondaeh
    Heisann!

Jeg leker litt på fritida med å programmere en computership til å fly et fly. Jeg har noen ordinære helikopter-gyroer som jeg har prøvd meg litt med, men jeg trenger en litt spesiell type av disse.

Da computerchipen skal gjøre all beregning av hvordan rorene og flyet skal bevege seg, skulle jeg hatt en gyro som ikke ga noe pådrag, men bare et lineært signal av hvordan flyet ligger seg rundt gyroens monteringsakse.

Noen der ute som har vært borti noe slik? Har prøvd å skru pådraget på gyroen helt ned, men den "drifter" bare tilbake til nøytralt avvik, naturlig nok med tanke på oppgaven den er laget for å utføre.

Har søkt litt rundt etter dette, men finner ikke helt nøkkelordet..

Takker for svar!
    Dette fikser du med en kombinasjon av gyro og akselrometer
    Sjekk innom siden til sparkfun.com og let etter Gyro og Accelerometer - de har noen fine breakout boards med det du trenger uten at du må vrenge lommeboka!
    Last edited by Quadrocopter; 27-01-09, 16:25.

Comment

• jondaeh
      • Oct 2005
      • 32

Beklager tregt svar..

Slik jeg forstår det tenker du å kombinere disse to for å få ut attituden til flyet. Må vel ta programmere inn en ganke stor kalkulasjonsprosess, og da lommeboka og flyets bæreevne begrenser voldssom regnekapasitet er jeg redd for at dette fort blir tregt..

Dersom du har prøvd dette med positve resulteter la meg gjerne få vite hvilke komponeneter du brukte og hvordan du satte disse sammen

Jon.
      Jon D.

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Originally posted by jondaeh
        Beklager tregt svar..

Slik jeg forstår det tenker du å kombinere disse to for å få ut attituden til flyet. Må vel ta programmere inn en ganke stor kalkulasjonsprosess, og da lommeboka og flyets bæreevne begrenser voldssom regnekapasitet er jeg redd for at dette fort blir tregt..

Dersom du har prøvd dette med positve resulteter la meg gjerne få vite hvilke komponeneter du brukte og hvordan du satte disse sammen

Jon.
        Dette er definitivt ikke noe som snekres på en kveld.
        Du trenger ikke vrenge lommeboken eller ha en PC med deg opp men det kan lønne seg å se på hva folk har gjort tidligere - sjekk ut Quadrokoper tråden og linkene til mikrokopter og UAVP så finner du en mengde informasjon.

Utfordringen er ikke elektronikken men programvaren. relativt kompleks kode for å*holde ting stabilt i luften - særlig hvis du vil ha det til å fly autonomt.

Comment

Working...