Unconfigured Ad

Collapse

Oppgradere til 2,4 ghz

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • grønnskolling
    • Oct 2006
    • 355

Oppgradere til 2,4 ghz

På litt sikt lurer jeg på å oppgrdere min Futaba til 2,4 ghz. ser de har noen forskjellige varianter hos Hobbicity. Er det noen som har erfaringer med disse??? Hva er forskjellene på disse variantene???

http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...ule_&_Rx_(FHSS)

http://www.hobbycity.com/hobbycity/s..._&_Rx_(V2_DSSS)

Eller er det andre systemer/leverandører som er å anbefale???
  • Ja9
    • Dec 2002
    • 572

Hvorfor ikke bruke Futaba 2,4 modul. Tror det skal finnes til alle Futaba radioer med utbyttbar modul. Hva slags radio har du?
    Jan Eric Klausen
    Forus RC Klubb

Comment

• grønnskolling
      • Oct 2006
      • 355

Har en Futaba 7C. Er fornøyd med den, og jeg har langt igjenn før jeg kan utnytte den fullt ut. Dvs jeg har fremdeles mye og lære Så derfor er det ikke noen grunn til å skfte den. Hva er prisen på de originale???

Comment

• Stin
        • Jan 2007
        • 629

Futaba 7c er jo ikke en modul radio som du kan bytte modeul på, skal du over på 2.4ghz så må du nok bytte radio også..
        mvh stin
        Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
        På vei inn i Hangaren.
        Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

Comment

• grønnskolling
          • Oct 2006
          • 355

He, he da sparte jeg de pengene og lever med den en lang stund til...... Så kommer det nok noe neda bedre på markedet når jeg er klar for å skifte *leeeeer*

Takk for den opplysningen!

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

Originally posted by grønnskolling
            He, he da sparte jeg de pengene og lever med den en lang stund til...... Så kommer det nok noe neda bedre på markedet når jeg er klar for å skifte *leeeeer*

Takk for den opplysningen!
            Det er noen faktorer du bør ta høyde for,
            1) kjøper du en av HC mottaker/sender (Corona, Assan) låser du deg til et system som kun en håndfull forhandlere leverer.
            Ja, det er billig men hvor lenge lever produsenten i Kina?
            Jeg ville ha holdt meg til de to store Spektrum eller Futaba - da er du garantert tilgjengelighet og sikker leveranse.
            (Vær litt obs på Corona, de sliter med å få systemet sitt til å virke. Det er mye diskusjon rundt dette ute på nettet)

2) Har du "råd" til det så gå opp ett hakk på senderen, du vil da få en som støtter de meste du kommer bort i, videre er kvaliteten vesentlig høyere.
            Husk dette er verktøyet ditt - et verktøy du ønsker å ha i flere år fremover.
            (Futaba 7serien og Spektrum DX7 har ikke egne seilfly program)

3) Sendere som er modul basert har en fordel at de enkelt kan oppgraderes til den siste teknologien som finnes på markedet - videre kan man enkelt skifte mellom til f.eks FASST og DSM2 systemene uten å måtte bytte selve radioen (kjekt å ha i disse proprietære 2.4 GHz tider)

4) Når du velger radio så sjekk pris/tilgjengelighet på mottakerne.
            Noen produsenter har en tendens til å selge billig sender og tar seg godt betalt for mottakere.
            Gevinsten på 1000 kroner for senderen spises fort hvis du skal ha en 2-3 mottakere.
            Spektrum er helt klart første valget her med et stort utvalg av mottakere til alle formål fra noen hundrelapper og oppover.

5) Velger du en sender fra en standard produsent så er et mange som kan hjelpe deg med programmeringen - nettet er også fullt av eksempler.

6) Ikke la deg friste / bli lurt til å kjøpe det råest som finnes på markedet.
            Flyplassene er fulle av piloter med den siste bling modellen - og de forstår knapt hva halvparten av knappene er til - Sette opp fly modeller har de aldri gjort fordi de knapt forstår noe av radioen sine finesser...

7) Finn en modell du trives med og liker - det er til syvende og sist du som skal fly ikke selgeren bak disken.
            Last edited by Quadrocopter; 05-02-09, 20:27.

Comment

• jakobsen
              • Jul 2007
              • 369

vil også tilføye at under en jamme test av div 2,4 moduler så var det kunn Futaba og Spectrum sitt system som fungerte optimalt. De " andre" modulene kuttet ut og man mistet kontakten med mottageren. Xstremlink sin modul feilet også, men hvis man sender disse til fabrikk å skal man få oppgradert disse. Usikker på hvor bra de blir etterpå.
              Det var med fler moduler som ble testet i denne testen, men jeg husker ikke navnet på de. Har også lett etter den testen, men har ikke fått tak i den igjen, så hvis noen har en link så vil jeg gjerne ha den.
              Raymond Jakobsen
              Protech zoom 400 samler støv/425 sk360/450,slaktet.
              Mikado Logo 400se,v-bar
              Mikado Logo 600se, v-bar, 12c, scorpions.

Only electric!!

http://s388.photobucket.com/albums/oo325/jakobsen/

Comment

• grønnskolling
                • Oct 2006
                • 355

Takk for gode svar. Lever greit med min Futaba 7C en god stund til tenker jeg. Har vært veldig fornøyd med den. Enkel å prgrammere og helt grei til mitt bruk. Når jeg tenkte å oppgradere til 2,4 , så var det mest for å slippe og tenke på andre når jeg er ute og flyr. Får se hva det blir ved neste korsvei, når jeg trenger noe mer avansert. har veldig mye å lære fremdeles, og klarer meg godt forløpig.

Comment

• Soarer
                  • Mar 2005
                  • 1856

2,4 testen har du her. De tre andre finnes i rekka til høyre på YouTube.
                  Mvh
                  Gudmund

Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                  Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

Comment

• jakobsen
                    • Jul 2007
                    • 369

takk Soarer
                    Raymond Jakobsen
                    Protech zoom 400 samler støv/425 sk360/450,slaktet.
                    Mikado Logo 400se,v-bar
                    Mikado Logo 600se, v-bar, 12c, scorpions.

Only electric!!

http://s388.photobucket.com/albums/oo325/jakobsen/

Comment

• grønnskolling
                      • Oct 2006
                      • 355

Var jo en liten tankevekker den testen der.........

Comment

• Erik er snill
                        • Aug 2008
                        • 86

Hei!

Jeg har en Futaba 10C som jeg etterhvert b le lei av å betale en formue for mottakerne til. Fant ingen billige på nettet, og valgte nå å "oppgradere" med en Assan 8X modul fra Hobbycity. Jeg ser at enkelte mener disse funker dårlig i jammetester, og at det lønner seg å gå for noe som er dyrt og varer. Jeg har nå en en 14 ch, tre 8ch, to-tre 7ch fra Futaba i tillegg til to eller tre som er ødelagt (en brant opp, en tålte dårlig vann ...). Disse koster fra 700 eller noe og oppover - nå tror jeg faktisk at 8ch koster omkring 1200,-.

En assan modul, med to mottakere (6 ch, og 7ch) pluss to 4ch mottakere koster 900,- pluss frakt. Mao, det samme som en mottaker til Futaba alene ...

Jeg har testet 4 kanalen i en bil - fungerer utmerket. Har foreløpig tenkt å bruke det jeg har fra futaba på dyrere og større ting som skal i luften. For mindre ting og indoor blir det Assan fra nå av.

Men det kan nok være fornuftig å velge en radio hvor modulene kan byttes ut. Jeg har laaaangt igjen til jeg kan utnytte mulighetene som ligger i min 10c.

Mvh

Erik

Originally posted by grønnskolling
                        På litt sikt lurer jeg på å oppgrdere min Futaba til 2,4 ghz. ser de har noen forskjellige varianter hos Hobbicity. Er det noen som har erfaringer med disse??? Hva er forskjellene på disse variantene???

http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...ule_&_Rx_(FHSS)

http://www.hobbycity.com/hobbycity/s..._&_Rx_(V2_DSSS)

Eller er det andre systemer/leverandører som er å anbefale???

Comment

Working...